OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvät eräsukset, sauvat ja siteet?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 105, 106, 107 ... 113, 114, 115  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 3788

LähetäLähetetty: 15.02.2024 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Röhnä, halpissauvojen sommat halki ja ei varaosia hyllyssä missään...

Onko Peltosen eräsauvojen tekstiili-sommat kestävät?
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 15.02.2024 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Patruuna kirjoitti:
Tuholalla aika Extreme olosuhteet jos huopakumisaapas on ylivoimainen talvikengä. Nehän on aivan karmeat hiihtää ja kävellä. Eivätkä edes lämpimät. Pilkillä ovat aivan toimivat. Jos näädän perässä itse hiihtäisin niin 198 stumpit olisi aika vahvoilla siinäkin touhussa. On pitoa että nousee jyrkät ojat helposti ja sen verran lyhyet että pusikossa melko helpot käsitellä. Kantavat myös hyvin että pidemmät siirtymät menee kevyesti.

Kerroppa mikä on toimivampi kenkä kuin huopakumisaapas Suomen talvioloihin?


No melkein mikä vaan. Itse ostin joskus aikoinaan Suomen kumitehtaan rokat, mutta käyttö jäi todella vähäksi. Kuitenkin talvella tulee maastossa liikuttua. Pilkille löytyy mukavempia kenkiä ja hiihtoon löytyy todella paljon parempia. Huopakumisaappaat ovat vähän sellaiset, että niillä pärjää vähän kaikessa, mutta missään eivät ole hyvät. Sotilaille ovat hyvä vaihtoehto, mutta en keksi miksi niitä jaksaisi siviilissä käyttää kun voi valita tilanteen mukaan paremmat.

Vaelluspilkkireissulle ne ovat myös ihan toimivat siinä tapauksessa että jäällä voi olla vettä. Eli harvoin.

Huopakumppareilla pärjää kaikessa. Monella muulla kengällä ei pärjää kaikessa. Itse olen käyttänyt armeijan huopakumpparia ja tulen varmaan käyttämään lopun ikää. En vaan keksi yhtään toista kenkää joka päihittäisi sen. Jossain yksittäisissä erikoistilanteissa varmasti päihittää mutta minulle metsästys ei ole yksittäisiä erikoistilanteita vaan muuttuvaa toimintaa. On kiva heittää aamulla KUIVAT saappaat jalkaan tietäen että mitä tahansa suomen luonto mulle tarjoaa niin kengät toimii. Varmasti. Ja on varmasti toimiva valinta. Myös liitos suksiin on ylivoimainen. Armeijan side ja huopakumppari on lyömätön yhdistelmä. Uusista natositeistä ei ole vielä kuulunut kokemuksia miten ne pelaa esim muckbootien tai muiden kanssa. Ja miten huopakumpparien. Vanhat siteet ainakin pelaa niin tautisen varmasti tilanteessa kuin tilanteessa, että mikään muu kokeilemani side ei pysty vetää mitään vertoja.

Tottakai meitä on moneen junaan. Tiedän henkilöitä jotka kuljettaa vaikka hirvijahdissa montaa kivääriä ja valkkailee sopivaa eri hetkiin. Minä taas haluan kiväärin joka toimii joka paikassa mahd hyvin mutta ei missään huonosti. Se että toimii hyvin kaikessa eikä missään huonosti on parempi, kuin toimia jossain erinomaisen huipusti ja jossain surkeasti. Mahd yksinkertainen konsepti on pitkässä juoksussa parempi kuin mahd monimutkainen.


Vaan eihän koko kausi ole yhtä ja samaa reissua. Suurimman osan talvesta vedenpitävä kenkä on aika turha kun ei sulaa vettä ole, varsinkaan hiihtäessä. Hiihtoon löytyy vaikka kuinka paljon parempia kenkiä ja siteitä. Onhan tuo kumisaapas helppo ratkaisu jos se kelpaa eikä parempaa kaipaa. NATO side on selvästi parempi kuin vanha side. Saa varmasti säädettyä myös kumisaappaalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 15.02.2024 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tuossapa sen Patruuna sanoi selkeästi mitä olen koittanut selittää. Koko kausi ei tosiaankaan ole yhtä reissua. Vehkeet voi olla sellaiset, että ovat kelvollisesti toimiva kompromissi kaikessa mitä metsällä voi tulla vastaan. Mutta onhan sitä nyt olosuhteissa hieman eroa uudenvuoden ja juhannuksen aikaan. Mikä järki vaatia varusteilta toimivuutta koko sillä skaalalla. Riittää että toimii mahdollisimman hyvin suurimmassa osassa mitä tulee vastaan reissulla ja auttavasti kaikessa mahdollisessa mitä tulee vastaan reissulla. Silloin voi jo optimoida vehkeitä aika paljon ja pääsee nauttimaan keskimäärin paremmista vermeistä mitä silloin jos samojen romujen pitää toimia läpi vuoden, aivan kun yksi reissu kestäisi aina koko varusteen elinkaaren. Vielä kun kuulostaa että ne vaihtoehtoiset varusteetkin pitää kuskata aina mukana. Minulla ainakin on muutama tukikohta missä voin säilyttää vehkeitä ja valkata reissulle aina passelit. Reissu kestää yleensä päivän, max pari viikkoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 15.02.2024 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekohippi kirjoitti:


Onko Peltosen eräsauvojen tekstiili-sommat kestävät?


On, parhaat mitä oon eläissäni kokeillu. Hihna rispaantuu alta mutta kestää.

Kyllä tällaisia kerettiinkin odotella.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 16.02.2024 00:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Ekohippi kirjoitti:


Onko Peltosen eräsauvojen tekstiili-sommat kestävät?


On, parhaat mitä oon eläissäni kokeillu. Hihna rispaantuu alta mutta kestää.

Kyllä tällaisia kerettiinkin odotella.

En ole juuri peltosia kokeillut, mutta jotkut saman näköiset hommasin omiin sauvoihin heti uutena joskus reilu 5 vuotta sitten ja hyvin on pelanneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 3788

LähetäLähetetty: 16.02.2024 01:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mainiota, kiitti. Anarin tekemät versiot jo ehdinkin arkistoista kaivella varaosiksi ja hyvin pelittivät tän päiväsen tulistelureissun.
Vaan pitänee ne paremmatkin vielä ostaa, kun nuo 150cm sauvat on vajaa parimetriselle ukkelille vähän lyhyet ja Peltosia saa 165cm asti.
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jöllikkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 262

LähetäLähetetty: 16.02.2024 08:48    Viestin aihe: eräsauvat Vastaa lainaamalla viestiä

Viime vuonna ostin Peltosen eräsauvat. Kestivät päivän. Hiihdin pilkille jääpinnalla olevan lammen poikki, jonka pintajääkerroksesta sauvankärki meni läpi sillä seurauksella, että molemmista sauvoista katkesi kärjet pois . Mukava oli sen jälkeen loppuviikko pitämättömillä suksilla ja sauvoilla hiihdellä. takuuseen sai kyllä uudet. Ei muuten Peltoset lähde kevään pilkkireissulle mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 16.02.2024 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on TM:n 4/2024 suksitesti pikaisesti luettu.

Arvio Natosuksista:

"Upottavassa umpihangessa Nato-sukset ovat yllättäen paremmat kuin perinteiset kolmimetriset metsäsukset".

Testissä oli kylläkin vain 280 pitkät Järviset mutta silti merkittävä lausunto.

Nyt jos joku tästä Oulun lähistöltä on tuollaiset ostamassa ennenkuin uppukelit loppuu, niin olen kiinnostunut vertailevaan testiin. Minä tuon mukanani todella perinteiset kolmimetriset.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20457
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.02.2024 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Nyt on TM:n 4/2024 suksitesti pikaisesti luettu.

Arvio Natosuksista:

"Upottavassa umpihangessa Nato-sukset ovat yllättäen paremmat kuin perinteiset kolmimetriset metsäsukset".

Testissä oli kylläkin vain 280 pitkät Järviset mutta silti merkittävä lausunto.

Nyt jos joku tästä Oulun lähistöltä on tuollaiset ostamassa ennenkuin uppukelit loppuu, niin olen kiinnostunut vertailevaan testiin. Minä tuon mukanani todella perinteiset kolmimetriset.

Olenko jotenkin tyhmä ku näen upottavuuden määräytyvän suksen pinta-alan perusteella. Montako grammaa neliösenttiä kohden painoa tulee. Vai onko tässä jotain muitakin tekijöitä?
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 16.02.2024 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tarkalleenottaenhan tuossa ei puhuttu siitä että ne upottaisi vähemmän kuin kolmimetriset vaan että ovat paremmat. Pitää ajan kanssa lukea kunnolla koko juttu.

Itse olen sitä mieltä että ensisijaista uppoaman suhteen on pituus (pääsääntöisesti) ja vasta toissijaisesti pinta-ala. Tästä juteltiin muutamia sivuja sitten. Ja kun uponnutta suksea liu'utetaan niin pitkä on lyhyttä parempi.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 16.02.2024 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Nyt on TM:n 4/2024 suksitesti pikaisesti luettu.

Arvio Natosuksista:

"Upottavassa umpihangessa Nato-sukset ovat yllättäen paremmat kuin perinteiset kolmimetriset metsäsukset".

Testissä oli kylläkin vain 280 pitkät Järviset mutta silti merkittävä lausunto.

Nyt jos joku tästä Oulun lähistöltä on tuollaiset ostamassa ennenkuin uppukelit loppuu, niin olen kiinnostunut vertailevaan testiin. Minä tuon mukanani todella perinteiset kolmimetriset.


En ihmettele jos 280 järviset ei oikein pärjää.. Vielä jos sattuu olemaan oikein veltot yksilöt niin sehän on kuin suolla kävelis ylämäkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2323
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 16.02.2024 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
No tarkalleenottaenhan tuossa ei puhuttu siitä että ne upottaisi vähemmän kuin kolmimetriset vaan että ovat paremmat. Pitää ajan kanssa lukea kunnolla koko juttu.

Itse olen sitä mieltä että ensisijaista uppoaman suhteen on pituus (pääsääntöisesti) ja vasta toissijaisesti pinta-ala. Tästä juteltiin muutamia sivuja sitten. Ja kun uponnutta suksea liu'utetaan niin pitkä on lyhyttä parempi.


Mutta tässä tulee se että suurin osa pitkistä suksista on niin löysiä etteivät ne kanna koko alueelta. Lyhyt ja jäykkä kantaa silloin saman tai on vähintään yhtä kevyt hiihtää. Lyhyt, jäykkä ja leveä kantaa varmasti. Olisi mukava testata 3m suksi joka ei notku vaikka 115kg painoa suksilla. Onhan niitäkin olemassa.

Tuo testi on ilmesti aika linjassa omiin kokemuksiin kun verrattiin 230 halpis suksea 260 järvisiin ja Järviset oli uskomattoman paljon huonommat ja raskaammat hiihtää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jullimus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2017
Viestejä: 764

LähetäLähetetty: 16.02.2024 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Nyt on TM:n 4/2024 suksitesti pikaisesti luettu.

Arvio Natosuksista:

"Upottavassa umpihangessa Nato-sukset ovat yllättäen paremmat kuin perinteiset kolmimetriset metsäsukset".

Testissä oli kylläkin vain 280 pitkät Järviset mutta silti merkittävä lausunto.

Nyt jos joku tästä Oulun lähistöltä on tuollaiset ostamassa ennenkuin uppukelit loppuu, niin olen kiinnostunut vertailevaan testiin. Minä tuon mukanani todella perinteiset kolmimetriset.

Olisiko mitään postata juttu kuvina tänne?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 16.02.2024 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Nyt on TM:n 4/2024 suksitesti pikaisesti luettu.

Arvio Natosuksista:

"Upottavassa umpihangessa Nato-sukset ovat yllättäen paremmat kuin perinteiset kolmimetriset metsäsukset".

Testissä oli kylläkin vain 280 pitkät Järviset mutta silti merkittävä lausunto.

Nyt jos joku tästä Oulun lähistöltä on tuollaiset ostamassa ennenkuin uppukelit loppuu, niin olen kiinnostunut vertailevaan testiin. Minä tuon mukanani todella perinteiset kolmimetriset.

Kyllä kait tässä Oulun lähistöllä pärjää nyt aivan surutta 2m suksilla. Menee vaikka Pudasjärvelle kovalumisena talvena tammikuussa kokeilemaan, niin alkaa nähdä pärjäävätkö paremmin mitä 3m metsäsukset. Ei näin vähillä lumilla tarvitse minusta mihinkään 3m täällä päin, kun ei nytkään mene pohjia myöden lyhempikään suksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11054

LähetäLähetetty: 16.02.2024 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen tein käytännön testiä tuolla umpisessa. Katkaisin toisen 260 pitkän puusuksen viikko sitten, niin laitoin toisee jalkaan 140cm pitkän venäläisen leveän. Niin kyllä se pätkä vaan tuppasi uppoamaan kun pitkä kulki pinnalla.

Itelle muistiin että ei kannata parafiinata koko suksea vaikka se vähän keräisi lunta, ei tarttunu lumi, mutta ei kyllä pitänytkään Rolling Eyes
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 105, 106, 107 ... 113, 114, 115  Seuraava
Sivu 106 Yht. 115

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com