OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Harmittaako ostaa laatua.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 197

LähetäLähetetty: 08.02.2024 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Mulla on myös jonkun verran arvopaperivarallisuutta. Olen vuosien saatossa huomannut, että se ei paranna elämän laatua millään tavalla tai tuo minkäänmoisia elämyksiä.

Ite olen pistänyt tuon rintaman sijoittamisen käytännössä täysin holdiin.


No niin Nyt päästiin asiaan. Aamupäivällä oli jo luonnos Minkä tein sanelemalla. Elikkäs vertaillaanko tilinauhoja ja omaisuutta. Emäntä kuuli höpinäni keittiöön ja sanoi Mitä sä puhut joten vedin jutun takaisin.
Mutta nyt se on täällä sana on vapaa.
Itselläni vuosiansiot 70 000. Jonkin verran rahastoja ja osakkeita. Rakkaimpia ovat kuitenkin metsä- ja traktorit. Niin ja mökki ja koti.
Ja kiväärin päällä meosport. Eri sorttisia veneitä viisi kappaletta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20206
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhnakakkonen kirjoitti:

Rakkaimpia ovat kuitenkin metsä- ja traktorit. Niin ja mökki ja koti.
Ja kiväärin päällä meosport. Eri sorttisia veneitä viisi kappaletta


Mulla on sentään kytiskiväärin päällä kaverin Tsekeistä häämatkaltaan tuoma Meoptan Artemis 3100.

Erimoisia veneitä on kans viisi, jos ei laske kanoottia. Eli samanlaista ökyomistamista on itellä.

Toki olen varmasti kulutusprofiililtani ”hieman ääripäätä”, eli siinä tuskin on sokeaa pistettä itsellä. Nytkin tuossa nurkassa kassissa kuumottaa pari hankintaa, joita täytys mökillä päästä asentelemaan. Mun mielestä tommonen turaaminen on mukavaa ja jos siinä esimerkiksi pikku hiljaa mökkifasiliteetit muuttuu käytännöllisemmiksi, niin hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5154
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 08.02.2024 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ Oottako poijjaat aatellu Bitcoinia? Oon kuullu että se on oikotie onneen..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20206
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
^ Oottako poijjaat aatellu Bitcoinia? Oon kuullu että se on oikotie onneen..


Eikös se oo semmoinen "Oman elämäni Faarao-homma", että edes omaisuuden saa hautaan mukaan, kun muijjaa ne ei varmaan suostu samaan kuoppaan kolkkaamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
tuhola kirjoitti:


Hyvää elämää ei myöskään määritä se oliko sulla rahaa tuhlata prätkiin ja veneisiin. Olen siitä aika varma. Hyvän elämän kokemus tulee muualta kuin tavaroista ja tuhlatuista euroista


Tuo on hyvä pointti. Hyvän elämän kokemus voi tulla nollahankinnoilla, kunhan on lämpöä, ruokaa ja suojaa.

Mikä sitten on eurojen tuhlaamista?

Omasta mielestäni esimerkiksi ”kauden muotivärisen hiihtoasun hommaaminen” on tuhlaamista, jos vanha on ihan ok. Ja mahtuu päälle Smile

Mutta onko harrastusvälineiden hankkiminen aina tuhlaamista; Uistelupaatin, moottoripyörän?

Vai onko tuo muiden tekemien hankintojen kategorisointi tuhlaukseksi perimmältään kumminkin juuri sitä ”kateusdraiveria”. Mielestäni vaikuttaa vahvasti siltä.

Kateuskortti on kortti jota pitäisi käyttää harkiten. Sama ku natsikortti.

Jos nyt oletetaan että minun jutut täältä kumpuaa kateudesta niin mitä näyttöjä sen puolesta on? Mitä näyttöä on että olisin vain ajatellut asiaa ja tullut siihen lopputulokseen? Jos olen pystynyt toteuttamaan lähes kaikki haaveeni, omistan useita koiria joita parhaimmillaan oli tarhassa 13, minulla on kaikki tarvitut eräilyvälineet käytännössä ympärivuotiseen pitkäänkin metsässä oloon, omakotitalo, muutamat karhunkallot kaapin päällä jne niin miksi ihmeessä en olisi ostanut moottoripyörää jos sellaisen haluaisin? Ja nyt vaan tässä kadehtisin? Voisin marssia tästä paikasta kauppaan ja ostaa moottoripyörän jos se olisi haaveeni.

Jos joku ostaa prätkän, en tietenkään ala tuossa naamatusten paasata että typerä ostos. Enkä mä sano että ei saisi ostaa. Mutta netissä yleinen keskustelu on ja kuulukin olla sitä että eri asioiden järkeä voidaan pohtia. Minä olen pohtinut prätkien, frisbeegolfin, offroadin tai vaikka laskettelun järkevyttä paljonkin. Olen pähkäillyt metsästyksen järkevyttä. Että mistä halut kumpuaa? On aika selvää että ihmisellä voi olla evoluution tuoma metsästysvietti. Mutta frisbeegolf viettiä hänellä ei ole. Eikä prätkällä ajo viettiä. Siksi tuleekin miettiä miksi frisbee golf tuntuu kivalta tai prätkällä ajo yhtälailla. Mitä oikeaa perimmäistä halua näillä korvataan? Sen kannattaisi miettiä. Koska jotain syvempää tarvetta niillä yritetään tyydyttää. Mutta mitä? Ja sitä sen ihmisen kannattaisi ennemmin tehdä. Ehkä. Ei toki kaikissa tapauksissa. On asioita mitä ei ehkä kannata tehdä vaikka siihen aitoa halua ja himoa olisi.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20206
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silläpä nostin tuon esille:


”’Sokea’ piste on asenne, jonka muut ihmiset tietävät, mutta ihminen itse ei ole tietoinen”


Toki muut ihmiset saattavat olla väärässäkin.

Mutta "sokean pisteen" pihvi piileekin siinä, että kyseessä on nimenomaan juuri sellainen asia "josta itse ei ole tietoinen", mutta joka kuitenkin näkyy muille ihmisille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 197

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
kuhnakakkonen kirjoitti:

Rakkaimpia ovat kuitenkin metsä- ja traktorit. Niin ja mökki ja koti.
Ja kiväärin päällä meosport. Eri sorttisia veneitä viisi kappaletta


Mulla on sentään kytiskiväärin päällä kaverin Tsekeistä häämatkaltaan tuoma Meoptan Artemis 3100.

Erimoisia veneitä on kans viisi, jos ei laske kanoottia. Eli samanlaista ökyomistamista on itellä.

Toki olen varmasti kulutusprofiililtani ”hieman ääripäätä”, eli siinä tuskin on sokeaa pistettä itsellä. Nytkin tuossa nurkassa kassissa kuumottaa pari hankintaa, joita täytys mökillä päästä asentelemaan. Mun mielestä tommonen turaaminen on mukavaa ja jos siinä esimerkiksi pikku hiljaa mökkifasiliteetit muuttuu käytännöllisemmiksi, niin hyvä.


Itse laskin mukaan kanotitkin Sad
Metsää ja rantaa saisi olla enemmänkin. Muuten tavarasta saan juuri tällä hetkellä paiseita. Olemme vaimon kanssa siinä iässä että meille tulee paljon kuolinpesiä selvitätäväksi tilpehööreineen. Kaikki varastot täyttyvät. Omakotitalon sivuhuoneet ovat täynnä sedimentti tavarakerroksia. Ainoa hyvä puoli on tässä että nyt minulla on työkaluja riittämiin. Nekin ovat sekaisin mutta aina käteen löytyy jotain.
Suurimpia kiksejä saan kun saan korjattua kotikonstein jonkin laitteen mistä olen jo luovuttanut.
En kuitenkaan pidä itseäni ökyomistajana. Joistain perinnöistä olen luopunutkin huonompiosaisten läheisteni hyväksi. Ja se on paljon minulta Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
phh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku köyhä valitti joskus, että kun joku sanoo, ettei rahalla ole merkitystä, se sanoo sen siksi, että sillä on varaa sanoa niin, koska sitä on sillä itsellään riittävästi. Tätä kun tarkemmin miettii, niin on minusta hyvin sanottu. Ostan laatua (kalliilla) silloin, kun tarvitsen. Toistaiseksi yritän vielä samaan aikaan elää säästeliäästi ja saada rahaa jemmaan. Pitkäjänteistä sijoittamista olen harrastanut jo yli puolet elämästäni ja säästöjä on jo kertynyt mukavasti.

Säästöjen kerääminen ei ole kuitenkaan itsetarkoitus, vaan elämää on eletty ja maailmaa kierretty. En kuitenkaan miltään osin väitä, että niillä ei olisi merkitystä tai ettei ne tekisi minua onnelliseksi. Pointti on siinä, että ne (toivottavasti) mahdollistavat minulle ennenaikaisen työelämästä irtaantumisen joko osittain tai kokonaan. Säästyvän ajan voin sitten käyttää vaikka jahtaamiseen.

Isä kuoli oltuaan tk-eläkkeellä vajaan vuoden, eläkeikäänsä ei edes saavuttanut. Tämä pisti miettimään entistä enemmän sitä, mikä on tärkeää ja mitä elämältään haluaa. Toisaalta vaikka tekemisiä ei pidä lykätä eläkeikään, fakta on kuitenkin se, että silloin sitä aikaa on ihan eri tavalla käytettäväksi. Ja mitä aiemmin eläköityy, sitä parempi kuntokin todennäköisesti on. Tällä suunnitelmalla on kustannus, mikä ei ole ihan pieni. Siksi pitää vielä jaksaa jatkaa töissä ja säästää, toki niin, ettei sitä elämistä unohdeta tässäkään vaiheessa kaikista kiireistä ja muista jutuista huolimatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20206
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhnakakkonen kirjoitti:

Olemme vaimon kanssa siinä iässä että meille tulee paljon kuolinpesiä selvitätäväksi tilpehööreineen. Kaikki varastot täyttyvät


On totakin polkua tullut jonkun verran kuljettua. Melkein sanoisin, että ”aikuisille ihmisille” noista on pelkkää riesaa…

Ja tokihan se niin on, että varsinkin jos puolisokin on työelämässä, niin 70 000e vuosituloista alkaa jossain vaiheessa elämää jäämään kyllä ”hieman harrastamiseenkin”, jos ei aina usko Nordean-tätiä ja hakkaa tilille kertyneitä irtorahoja neuvojen mukaan rahastoihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20206
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän topikki on kyllä kääntynyt ”Harmittaako ostaa laatua” linjasta siihen, että ”Harmittaako ettet ostanut elämään laatua” Smile

Ja onko tuollainen edes mahdollista, riippuu varmaan ihmisestä. Tuskin ainakaan elämän perustuksien puutteita saa ostelemalla korjattua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5154
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 08.02.2024 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
On aika selvää että ihmisellä voi olla evoluution tuoma metsästysvietti. Mutta frisbeegolf viettiä hänellä ei ole. Eikä prätkällä ajo viettiä.


Suomessa on 200 000 liikennekäytössä olevaa moottoripyörää. Veikkaan että niillä ajavien määrä on suurempi, kuin yhtä aktiivisten metsästäjien määrä. Se että sinä et ymmärrä sitä viettiä minkä se tarjoaa, ei tarkoita että se olisi jotenkin fundamentaalisesti väärin.


Minä pidän esimerkiksi 13 koiran pitämistä tarhassa umpihulluna, eikä karhujahtikaan ole minusta metsästämistä, vaan mahdollisimman tehokasta ja organisoitua tappamista, jossa autolla ajetaan 1000 krt enemmän kuin liikutaan maastossa, tai tuijotetaan erilaisten medialaitteiden näyttöä enemmän, kuin ihaillaan luontoa. Toisekseen, kuolleen eläimen trofeet, ovat minusta enemmän rumia, kuin kauniita.

Mutta, ei minun tarvitsekaan sitä ymmärtää. Hyvä että se homma saa sinut myös elämään kitumisen sijaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
On aika selvää että ihmisellä voi olla evoluution tuoma metsästysvietti. Mutta frisbeegolf viettiä hänellä ei ole. Eikä prätkällä ajo viettiä.


Suomessa on 200 000 liikennekäytössä olevaa moottoripyörää. Veikkaan että niillä ajavien määrä on suurempi, kuin yhtä aktiivisten metsästäjien määrä. Se että sinä et ymmärrä sitä viettiä minkä se tarjoaa, ei tarkoita että se olisi jotenkin fundamentaalisesti väärin.


Minä pidän esimerkiksi 13 koiran pitämistä tarhassa umpihulluna, eikä karhujahtikaan ole minusta metsästämistä, vaan mahdollisimman tehokasta ja organisoitua tappamista, jossa autolla ajetaan 1000 krt enemmän kuin liikutaan maastossa, tai tuijotetaan erilaisten medialaitteiden näyttöä enemmän, kuin ihaillaan luontoa. Toisekseen, kuolleen eläimen trofeet, ovat minusta enemmän rumia, kuin kauniita.

Mutta, ei minun tarvitsekaan sitä ymmärtää. Hyvä että se homma saa sinut myös elämään kitumisen sijaan.

Tässä piilee iso ero. Sinulla ei selvästi ole mitään hajua mitä karhujahti on. Kommenttisi paljastaa täydellisen tietämättömyytesi.

Prätkähommaan ei ole viettiä..prätkällä ja sillä ajelulla korvataan jotain muuta mikä meihin on aikojen saatossa iskostunut.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Silläpä nostin tuon esille:


”’Sokea’ piste on asenne, jonka muut ihmiset tietävät, mutta ihminen itse ei ole tietoinen”


Toki muut ihmiset saattavat olla väärässäkin.

Mutta "sokean pisteen" pihvi piileekin siinä, että kyseessä on nimenomaan juuri sellainen asia "josta itse ei ole tietoinen", mutta joka kuitenkin näkyy muille ihmisille.

Yritätkö siis sanoa että minusta näkyy että olen kade moottoripyöristä ja frisbeegolf laukuista😅

Tuolle ei ole mielestäni perustetta. Kateus on mulle ihan tuttu tunne ja voin listata paljon asioita joista olen kade. Jos mulla nyt olis sokea piste prätkäs ja frisbeegolffis ja olisinkin oikeasti kade niin se olis aika harmi. Sillä moottoripyöräkateus olisi helposti selätettävissä hommaamalla itselle pyörän. Siihen rahkeeni riittäisi hyvin.

Jos taas se että sanon ettei siinä ole järkeä ja oikein perustetta, antaa välittömän varmuuden että olen kade, niin käytetäänkö tätä samaa logiikkaa huumeiden yms kanssa. Jos joku vetää huumeita ja varastelee tai huoraa tuolla saadakseen maksuun velat ja siihen sanoo ettei ymmärrä huumeiden käyttöä niin pitääkö vaan todeta että arvostelija on kade😅
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16682
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
kuhnakakkonen kirjoitti:

Rakkaimpia ovat kuitenkin metsä- ja traktorit. Niin ja mökki ja koti.
Ja kiväärin päällä meosport. Eri sorttisia veneitä viisi kappaletta


Erimoisia veneitä on kans viisi, jos ei laske kanoottia. Eli samanlaista ökyomistamista on itellä.

.



No joo on teillä sitten kyllä.

Äkkiä laskien löytyy 8 venettä plus kanootti.... Rolling Eyes

Miten tämän bitcoinin saa mukaan hautaan, onko se henkilökohtainen juttu?



Semmosen homman olen huomannut ja jo lapsena se oli samaa eli koskaan en rikkonut mitään mitä sain ja tavara yleensä parantui jos oli käytettyä tai kulunutta. Toisilla ei mikään kestänyt. Edelleen vintillä on esimerkiksi muovisia leluaseita ja kauko-ohjattavia autoja priimakunnossa.

Sama on jatkunut, ostan tavaraa halvalla jonka todellisen arvon tiedän ja korjaan/huollan/muokkaan siitä kunnollisen ja arvo nousee.


Nopea käteiskauppa on tärkein ominaisuus ja hyvä muisti, pitää lyödä kun pallo on kohdalla.

Tosin jokin tietty asia mitä tarvitsee heti eikä ole aikaa etsiä, pitää ostaa normihinnalla.
_________________
Varisjahdin veteraani...


Viimeinen muokkaaja, valmet 412s pvm 08.02.2024 14:27, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5154
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 08.02.2024 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Tässä piilee iso ero. Sinulla ei selvästi ole mitään hajua mitä karhujahti on. Kommenttisi paljastaa täydellisen tietämättömyytesi.



Tiedän toki. Aivan yhtä suurella varmuudella, kun sinä tiedät mitä moottoripyöräily on.

Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 10 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com