Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6716 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 12.01.2022 19:23 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Ja muuten, isojen dieselautojen hinnat on nousseet sen edellisen romahduksen jälkeen. Alkaa näemmä kansalle valjeta sähköautoilun ihanuus, ja taas uskalletaan ostaa luotettavaa, vahvaa ja pitkän toimintamatkan tekniikkaa hippeilyn sijaan. | Itestä tuntuu että entistä enemmän kiinnostaa nuo hippivehkeet kun sai taas vaihteeksi kuntoon nuo polttomoottorikulkineet. Eikä maksanut kuin 3500 eskoa.
Siihen päälle 2 euroa hipovat litrahinnat niin kylläkai ainakin toisen joutas sähköistää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 2684
|
Lähetetty: 12.01.2022 19:28 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Tumpeelo kirjoitti: | Ja muuten, isojen dieselautojen hinnat on nousseet sen edellisen romahduksen jälkeen. Alkaa näemmä kansalle valjeta sähköautoilun ihanuus, ja taas uskalletaan ostaa luotettavaa, vahvaa ja pitkän toimintamatkan tekniikkaa hippeilyn sijaan. | Itestä tuntuu että entistä enemmän kiinnostaa nuo hippivehkeet kun sai taas vaihteeksi kuntoon nuo polttomoottorikulkineet. Eikä maksanut kuin 3500 eskoa.
Siihen päälle 2 euroa hipovat litrahinnat niin kylläkai ainakin toisen joutas sähköistää. |
Joo, kyllähän semmosen eteläisessä Suomessa ja nurkka-ajoissa ymmärtäisi hyvinkin. Mullakin olisi työsuhdeautona mahdollista saada auton kuluista 50% firman piikkiin jos ottaisi täyssähköisen.
Mut en mä omaan käyttöön tommosta halua. Ei vaan piisaa kuljetuskapasiteeetti ja range omassa käytössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6716 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 12.01.2022 20:09 Viestin aihe: |
|
|
Ajelet yli 500 kilsaa päivässä vai miten? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2688
|
Lähetetty: 12.01.2022 20:26 Viestin aihe: |
|
|
No kyllä kai noita yli 500km siivuja tulee useita vuodessa. Ei kai se nyt niin ihmeellinen matka ole. Koiran ja auton olen esimerkiksi hakenut puolen vuoden sisään siten että lenkkiä tuli pitkästi toista tuhatta päivälle. Käy pohjoisessa riekon pyynnissä tai lohikalassa, niin etelän miehille tulee jo toista tuhatta suuntaansa. Ja pitää myös muistaa että aina ei tarvitse ajaa 500km paikasta A paikkaan B. Voi ajella vaikka hirvijahtiin 200km, jahdissa ja jahtipaikan välisessä majoituksessa useamman sata kilometriä viikonloppuna ja toisen 200km takaisin. Joka paikassa ei ole latausmahdollisuuksia, mutta yleensä polttoainetta saa edes jostain väliltä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6716 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 12.01.2022 21:12 Viestin aihe: |
|
|
Se on niin tapauskohtaista. Itellä on latausmahdollisuudet niin mökillä kuin lapin majoituksessakin ja olisi melkein helpompi lähteä aina täydellä akulla aamulla hirvijahtiin kuin käydä välillä kylillä hakemassa polttoainetta. Mutta nämähän riippuu ihan autosta ja tarpeesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 2684
|
Lähetetty: 12.01.2022 21:42 Viestin aihe: |
|
|
Ei tuo 500km ole lähelläkään talviaikana. Siitä saa heittää 30% pois helposti. Toisekseen kun pitkä siivua vetää, en tykkää pysähdellä lainkaan. Eli istuskelen sen 700km heittämällä ja sitten tankkaan kun on pakko.
Normisti ajelen pk-seudulta Etelä-Pohjanmaalle jahteihin 350km siivu. Jahtimailla ei ole kuin pelkkä valovirta käytössä joten sillä lataaminen olisi perin hidasta. Illalla perillä ja aamulla jahtimaille, niin lataus ei piisaisi koko päivän ajoihin ja vielä lämmittäisi taloa samalla.
Lisäksi nuo sähkökikottimet on perin pieniä ja konttittomia. 2 kersaa, eukko, koira, niiden kamat ja harrastevehkeet tukkii jo vaikkapa VW Id4 niin totaalisesti ettei pahemmasta väliä. Lisäksi kiertelen paljon valtion maita, ja viimesyksynäkin 2 viikon reisun aikana kävin 3krt kylillä kaupassa, joka oli noin 50km päässä. Kilsoja tuli Sorennossa jahtimaillakin tankillisen verran. Kaikki mökit mitä tapaan käyttää, ovat poikkeuksetta sähköttömiä joten lataus ei onnistuisi.
Kesälomareisulla tulevana kesänä on taas suuntana Pohjois-Norja. Ei sinne kalavehkeiden ja veneen tai peräkärryn kanssa millään sähkökikottimella ajella.
Duunikaverit on nyt ahkeraan tilanneet sähkökikottimia. Komponenttipula aiheuttaa jo 9kk odotusaikaoja..
Mut joo, vois kai tommosen kakkosautoksi hankkiaj ja ajaa sillä nämä etelän nurkka-ajot. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 1973
|
Lähetetty: 12.01.2022 22:42 Viestin aihe: |
|
|
Kaverin kokemuksia Teslasta 2v aikana, range kesällä 400 talvella 300 ja kahden vuoden aikana akustosta on jäänyt välille 50km eli talvinen matka kannattaa pitää alle 250km. _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2688
|
Lähetetty: 12.01.2022 22:57 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä itse unohdan nuo sähkövehkeet vielä pitkäksi aikaa kokonaan. Mutta mielenkiintoisimpana "unelma-autona" pitäisin noita isoja oikeita maastureita plug-in hybrideinä. Esimerkiksi Land Cruiser olisi hybridinä lähellä täydellistä. Vielä kun olisi kerralla sen verran reilummasti akustoa isossa ja raskaassa autossa, että pääsisi vaikka hyvissä oloissa 100km ja heikommalla kelillä 60-70km. Iso paljon kuluttava auto halpana sähköversiona nurkka-ajoon ja polttomoottori reissuille sivystyksen rajamaille. Mitä enää vaatisi lisää? On kokoa, näköä, kuljetuskapasiteettia, mukavaa kyytiä, etenemiskykyä ja mitä kaikkea. Tuon paketin kun saisi taloudellisena hybridinä arkiajoon, huoltovarmana maalikylien ulkopuolella ja vielä kun budjetti taipuisi moisen hankintaan, niin siinä olisi kaikki kohdallaan. Nuo rav4 kokoluokan vehkeet on loppuunsa napsun pieniä. Jenkkilässä kun tämä hybrid villitys etenee, niin niille markkinoille suunnattuna luulisi tulevan isompiakin vaihtoehtoja tarjolle. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 9339 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 12.01.2022 23:02 Viestin aihe: |
|
|
Eipä Mitsun eclipse cross olisi mitenkään pässimpi valinta jos tilojen puolesta riittää. Itselle se tarjoaisi kyllä lähes kaiken mitä autolta toivoo, lähinnä arveluttaa ovatko valot riittävän hyvät ja jaksaisiko moisella ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tirkapelli Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Hel 2021 Viestejä: 63
|
Lähetetty: 12.01.2022 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Kyllä itse unohdan nuo sähkövehkeet vielä pitkäksi aikaa kokonaan. Mutta mielenkiintoisimpana "unelma-autona" pitäisin noita isoja oikeita maastureita plug-in hybrideinä. Esimerkiksi Land Cruiser olisi hybridinä lähellä täydellistä. Vielä kun olisi kerralla sen verran reilummasti akustoa isossa ja raskaassa autossa, että pääsisi vaikka hyvissä oloissa 100km ja heikommalla kelillä 60-70km. Iso paljon kuluttava auto halpana sähköversiona nurkka-ajoon ja polttomoottori reissuille sivystyksen rajamaille. Mitä enää vaatisi lisää? On kokoa, näköä, kuljetuskapasiteettia, mukavaa kyytiä, etenemiskykyä ja mitä kaikkea. Tuon paketin kun saisi taloudellisena hybridinä arkiajoon, huoltovarmana maalikylien ulkopuolella ja vielä kun budjetti taipuisi moisen hankintaan, niin siinä olisi kaikki kohdallaan. |
Land Rover Defenderin saa jo lataushybridinä. Hinta vaan on semmoinen etten sellaista maksaisi mistään autosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2688
|
Lähetetty: 13.01.2022 00:15 Viestin aihe: |
|
|
Tirkapelli kirjoitti: | Valto. kirjoitti: | Kyllä itse unohdan nuo sähkövehkeet vielä pitkäksi aikaa kokonaan. Mutta mielenkiintoisimpana "unelma-autona" pitäisin noita isoja oikeita maastureita plug-in hybrideinä. Esimerkiksi Land Cruiser olisi hybridinä lähellä täydellistä. Vielä kun olisi kerralla sen verran reilummasti akustoa isossa ja raskaassa autossa, että pääsisi vaikka hyvissä oloissa 100km ja heikommalla kelillä 60-70km. Iso paljon kuluttava auto halpana sähköversiona nurkka-ajoon ja polttomoottori reissuille sivystyksen rajamaille. Mitä enää vaatisi lisää? On kokoa, näköä, kuljetuskapasiteettia, mukavaa kyytiä, etenemiskykyä ja mitä kaikkea. Tuon paketin kun saisi taloudellisena hybridinä arkiajoon, huoltovarmana maalikylien ulkopuolella ja vielä kun budjetti taipuisi moisen hankintaan, niin siinä olisi kaikki kohdallaan. |
Land Rover Defenderin saa jo lataushybridinä. Hinta vaan on semmoinen etten sellaista maksaisi mistään autosta. |
Tämähän se on näiden ongelma meille tavallisille kuolevaisille. Ja ainakin toistaiseksi suhtaudun vähän varauksella noihin vanhempiin paljon ajettuihin hybrideihin. Eli sitten kun näiden hinnat on sillä tasolla mihin olisi mahdollisesti vara, niin onko akusto jo siinä kunnossa, että odotettavissa on automaattilaatikon vaihdon hintainen remontti? Nuo perinteiset isot maasrurit on kuitenkin pääosin aika perus tekniikalla varustettuja ja valikoimalla sekä hyvää yksilöä etsimällä löytyy paljonkin ajettuja millä on vielä vuosia ja kilometrejä seuraavallekin omistajalle jälkellä ilman isoja yksittäisiä remontteja. Eli alle tonnin remonteilla ja kuluvien osien vaihtamisilla selviää sen oman 3-5 vuotta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 2684
|
Lähetetty: 18.01.2022 12:15 Viestin aihe: |
|
|
Ja lisää korjattavaa autoon. Alatukivarsi ja pallonivel vaurioituneet kolarissa. En tiedä uskaltaako tuohon luottaa enää pätkääkään että korjaamalla tulisi oikeasti kuntoon. Mukava kun vaikkapa etuperä/loota on ottanut iskusta vauriota ja se sitten poikii tuonne Inari - Kirkkoniemi välille kesällä
Mutta on tuo koko tapaus kyllä aivan totaalisen perseestä.
Olin siis viemässä lapsia laskettelurinteeseen. Kyydissä kolme kersaa ja laskukamat. Laskettelukeskuksen nurkalla 40kmh rajoitus ja minä ajan 30kmh. Vastaan tulee poliisiauto huomattavaa ylinopeutta, menettää autonsa hallinnan, minä väistän niin reunaan kuin pystyn ja poliisiauto törmää meihin niin että Sorento siirtyy leveytensä verran lumipenkan sisään. Alueella siis 40 kmh rajoitus ja vielä varoituskyltti lapsialueesta.
Minulle tarjotaan autosta 18k€ tai korjaus. Maksoin autosta keväällä 18,7k€ ja olen sen jälkeen laittanut siihen 2x uudet Nokian renkaat ja etupäähän pyörän laakerit. Vastaavien autojen hinta on noussut ja nyt vastaava maksaa 20k€. Vakuutustarkastajan mukaan mitkään varusteet eivät vaikuta hintaan, joten voi verrata hyvityshintaa suoraan karvalakkimallin autoon, vaikka niiden varusteet ovat paljon vaatimattomammat. Ei Webastoa, ei nahkasisustaa, ei panoraamakattoa jne.
Eli poliisin törmätessä liian suuren ylinopeuden johdosta pitää vaan hyväksyä se, että joutuu ottamaan niskoilleen 2-3k€ tappio.
Kyllä vituttaa ja raskaasti.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2498
|
Lähetetty: 18.01.2022 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Ei sun tarvi toisia renkaita antaa lunastukseen mukana. _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 9339 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 18.01.2022 13:17 Viestin aihe: |
|
|
Onneksi itsellä auto oli juuri 4 päivää sitten hankittu sen kerran kun tuli lunastukseen kolaroitua. Siinä ei tarvinut korvaussummasta riidellä eikä kiukutella, keskeytyskorvauksen myötä jäi ainoaksi autoksi millä ajamisesta on maksettu varsin hyvin. Kautta aikojen noista korvauksista on kiukuteltu, mutta tosiasia on ettei varusteilla niin suurta vaikutusta realisointiarvoon ole.
Mutta paremmin varustein menee nopeammin kaupaksi. Vanhemmissa pommeissa korostuvat sitten katsastusleiman aika, renkaiden kunto ja tankin täyttöaste. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 2684
|
Lähetetty: 18.01.2022 13:19 Viestin aihe: |
|
|
En vaan saa korvaussummalla samanlaista edes tilalle, joten onhan tuo melkoisen absurdi juttu.
Jos toiset renkaat jättää itselle, pitäisi hankkia samanlainen tilalle. Tiedä sitten onko siinä sen enempää järkeä, kun siinäkin on samoila kilsoilla samoja remppoja melkovarmasti edessä. Laakerit, jarrut, webastot jne.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|