OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

hyvä moottorisaha?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 142, 143, 144  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16685

LähetäLähetetty: 07.03.2021 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sahat herättää tunteita samalla tavalla kuin eri kaliperit.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3010
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 07.03.2021 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tunkki systeemit aina epävarmoja, riittävän tehokas vinssi ja vaijeri mahdollisimman korkealle niin puu menee sinne minne halutaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Honkila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 2637
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 07.03.2021 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Tunkki systeemit aina epävarmoja, riittävän tehokas vinssi ja vaijeri mahdollisimman korkealle niin puu menee sinne minne halutaan.


Uskallan olla eri mieltä. Kaikki lähtee siitä että pitopuu pysyy ehjänä ja puu ei pääse istumaan. Esim rh pusherin 2t malli, niin eipä ole taloille tarvetta. Sitten kun ei sovi kaatumaan minnekkään, niin kiipeilyhommia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16650
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.03.2021 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä ammattimiehiä katsoo niin se on vyö että henkselit.

-todella typerää luottaa vaikeassa paikassa vain yhteen menetelmään jos suinkin on mahdollista käyttää molempia.

-vinssin virittely ottaa aikaa enemmän kuin pelkkä tunkki mutta voimaa on erimalliin, tunkki sitten paljon nopeampi ja normilaadun puille riittävä täysin.

-kiipeämisen ratkaisee paikka ja puun laatu aika pitkälle, pikkusen eri juttu joku vankkaoksanen kuusi pystykarsia kuin ohunen koivunraippa...

-ongelmapuissa on fiksuin pyytää ammattilaista kaatamaan jos pikkusenki omat taidot ja kalusto epäilyttää, oikeasti naurettava hinta siitä ettei kaadu rakennuksen tai linjan päälle.

Hinta nousee vasta avaimet käteen-palvelun myötä jos siivotaan ja pätkitään jopa klapitetaan.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 07.03.2021 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä päin käynyt ihan sähköyhtiön palkkaama ammattimetsuri kaatamassa puita talojen ja sähkölinjan välistä ilmaiseksi. Eipä tuo tainnut käyttää edes tunkkia ja aivan hyvin olisi saanut itsekkin puut nurin, mutta typerää tolskata itse jos ilmaiseksi tai pikkurahalla saa vastuun pois itseltä. Jos jotain ennalta arvaamatonta vahingossa sattuu, niin on se mukava jos ei ole itse asiasta vastuussa ja korvaukset hoitaa joku muu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5930

LähetäLähetetty: 07.03.2021 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Mitä ammattimiehiä katsoo niin se on vyö että henkselit.

-todella typerää luottaa vaikeassa paikassa vain yhteen menetelmään jos suinkin on mahdollista käyttää molempia.

-vinssin virittely ottaa aikaa enemmän kuin pelkkä tunkki mutta voimaa on erimalliin, tunkki sitten paljon nopeampi ja normilaadun puille riittävä täysin.

-kiipeämisen ratkaisee paikka ja puun laatu aika pitkälle, pikkusen eri juttu joku vankkaoksanen kuusi pystykarsia kuin ohunen koivunraippa...

-ongelmapuissa on fiksuin pyytää ammattilaista kaatamaan jos pikkusenki omat taidot ja kalusto epäilyttää, oikeasti naurettava hinta siitä ettei kaadu rakennuksen tai linjan päälle.

Hinta nousee vasta avaimet käteen-palvelun myötä jos siivotaan ja pätkitään jopa klapitetaan.

Juurikin. Parikytä vuotta etelässä asuessa kaadoin itse tontilla olevat helpot koivut (järeät). Nylon-köysi ja vaijeritalja. Köysi jousti ja veti haluttuun suuntaan. Helppoa.
Vaan ne ongelmapuut. Talon vieressä ja jämyimmät oksat talon päälle kasvaneina. Tuolloin paikallinen palokunta teki keikkaa. Puomiauto. Korilla otti ensin noi paksut oksat sivulle ja alas ja sitten pilkkoi puuta ylhäältä alas. Kuvat vielä tallessa operaatiosta.
Hinta ei närästänyt yhtään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 07.03.2021 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Meillä päin käynyt ihan sähköyhtiön palkkaama ammattimetsuri kaatamassa puita talojen ja sähkölinjan välistä ilmaiseksi. Eipä tuo tainnut käyttää edes tunkkia ja aivan hyvin olisi saanut itsekkin puut nurin, mutta typerää tolskata itse jos ilmaiseksi tai pikkurahalla saa vastuun pois itseltä. Jos jotain ennalta arvaamatonta vahingossa sattuu, niin on se mukava jos ei ole itse asiasta vastuussa ja korvaukset hoitaa joku muu.


Milloin tapahtui? Täällä käytäntö on se että sähköyhtiö antaa luvan ja itse joutuu metsurin kutsumaan ja myös maksamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 07.03.2021 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Meillä päin käynyt ihan sähköyhtiön palkkaama ammattimetsuri kaatamassa puita talojen ja sähkölinjan välistä ilmaiseksi. Eipä tuo tainnut käyttää edes tunkkia ja aivan hyvin olisi saanut itsekkin puut nurin, mutta typerää tolskata itse jos ilmaiseksi tai pikkurahalla saa vastuun pois itseltä. Jos jotain ennalta arvaamatonta vahingossa sattuu, niin on se mukava jos ei ole itse asiasta vastuussa ja korvaukset hoitaa joku muu.


Milloin tapahtui? Täällä käytäntö on se että sähköyhtiö antaa luvan ja itse joutuu metsurin kutsumaan ja myös maksamaan.

Olisiko tuo kaksi vuotta sitten. Toki on ollut ennen ja sen jälkeenkin. Liikkuivat alueella raivaamassa oksia sähkölinjoilta ja samalla sai ilmoittaa jos on tarvetta kaataa puita omalta pihalta. Kiersivät sitten samalla tonttien kautta ja kaatoivat merkatut puut kulkiessaan. Siivous ja pätkiminen jäi itselle.

Se on varmasti yhtiölle pienempi paha, että kaadattavat puut itse siinä samalla kun heidän mies on jo paikalla, kuin ottaisivat riskin että joku tolskaa itse ja sattuu vahinko. Eivät toki siisti noita linjoja vuosittain, mutta tasaisin väliajoin kuitenkin.

On muuten julman näköinen laite se helikopterista roikkuva saha jolla siistivät noita linjoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3924

LähetäLähetetty: 07.03.2021 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli tontilla tosi järeitä koivuja ja ne päätin pistää nurin. Aloitin kolmesta parikymmentä senttisestä ja jo ensimmäinen keikahti puolittain aidan yli naapurin puolelle, 90 astetta pieleen. Tuuli heitti oksaa vasten ja sitten ei pidellyt mitenkään. Onneksi naapuri ei ollut kotona ja kävin pätkimässä ja heittelemässä omalle puolelle. Siivosin oksat myös. Tuosta kolmen ryhmästä selvisin sitten, mutta loput kymmenen kävi ammattimies hoitamassa tunkin kanssa. Tai kaksi oli pahasti kallellaan aidan yli naapurin leikkimökin päälle, että laittoi Lantikan vinssin kiinni ja sillä vedettiin kaato oikeaan suuntaan. Taisi latvuksia vähän räpsähtää konepellille, mutta ei tuntunut työautossa haittaavan.
Ehdottomasti hintansa arvoinen mies. Itse mittailin useampaa koivua, että olohuoneen ikkuna tulee aika liki. Mutta hän katsoi harjanvarrella ja sanoi että pari metriä jää vajaaksi......ja oikein katsoi.
Toistakymmentä pinomottia tuli uunipuuta, pari mottia takkapuuta. Oksasilppurilla tuli 600 litraa huussikuiviketta mökille ja samanlainen satsi vattumaalle.
Ei voi olla typerämpää hommaa kuin kasvattaa metsää omakotitalon tontille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3010
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 08.03.2021 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikeilla varusteilla vaikeastikin kallellaan olevat puut kaatuvat sinne minne ne aiotaankin jos tyvi (koivu, kuusi) ole laho tai peräti ontto jolloin kaato vaatii osaamista ja ammattitaitoa, vaikeissa tapauksissa en luottaisi yksin tunkkiin, voi antaa periksi päästä tai toisesta, riittävän vahva vaijeri ja vinssi vaikka se onkin hitaampi on vaikeissa tapauksissa varmempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16685

LähetäLähetetty: 08.03.2021 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Mitä ammattimiehiä katsoo niin se on vyö että henkselit.

-todella typerää luottaa vaikeassa paikassa vain yhteen menetelmään jos suinkin on mahdollista käyttää molempia.

-vinssin virittely ottaa aikaa enemmän kuin pelkkä tunkki mutta voimaa on erimalliin, tunkki sitten paljon nopeampi ja normilaadun puille riittävä täysin.

-kiipeämisen ratkaisee paikka ja puun laatu aika pitkälle, pikkusen eri juttu joku vankkaoksanen kuusi pystykarsia kuin ohunen koivunraippa...

-ongelmapuissa on fiksuin pyytää ammattilaista kaatamaan jos pikkusenki omat taidot ja kalusto epäilyttää, oikeasti naurettava hinta siitä ettei kaadu rakennuksen tai linjan päälle.

Hinta nousee vasta avaimet käteen-palvelun myötä jos siivotaan ja pätkitään jopa klapitetaan.


Samoilla linjoilla.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tesat



Liittynyt: 08 Tou 2017
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 09.03.2021 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puunkaatotunkkia olen käyttänyt aina isompien puiden kaadossa.Sillä on tosi kätevä suunnata kaadettava puu siihen mihin itse haluaa ja jos puu jää toista puuta vastaan nojolleen, sillä saa puun pudotettua alas turvallisesti.Puunkaatotunkki ei oikeen pysty käyttämään puissa jotka on ojanlappeella ja myös pehmeässä maassa tunkki painuu maahan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1287
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 10.03.2021 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä vaahtera linjan vierestä, onneksi en itse ruvennut kaatamaan "sarana" on vaahterassa varsin rapea. Tämälin yksilö teki piruetin kannolla vaikka oli vedätys taljalla haluttuun suuntaan. Onneksi oli senverran tilaa että ei tarvinnut korjata linjaa eikä rakennuksia.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 05.04.2021 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:


-nyt meinasin pistää homman niin että stihlin ultra 2t öljyä ja 98 aina. Ostan oman bensakannun tälle sahalle ja ensimmäisen tankin saa hutkutella tyhjäkäynnillä kuten muidenkin uusien kanssa toiminut.


Minä olen jostain lukenut että uudelle koneelle pitää antaa heti kunnon rasitus uutena että männänrenkaat tiivistyy. Tämä kuulemma on hyvin lyhyt aika uudella koneella kun tämä voi tapahtua. Eli että pitäisi heti lämmettyä tarjoilla uudelle sahalle laipanvahvuudelta puuta Rolling Eyes


Stihlin ohjekirjan mukaan sisäänajon aikana reilusti kierroksia mutta kuormitusta kevyenlaisesti.

-edit , joo olihan tuo jo ketjussa. Tuli luettua sieltä täältä kun ei sateen takia viitsinyt klapintekoon lähteä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 11.04.2021 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RaakaRane kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:


-nyt meinasin pistää homman niin että stihlin ultra 2t öljyä ja 98 aina. Ostan oman bensakannun tälle sahalle ja ensimmäisen tankin saa hutkutella tyhjäkäynnillä kuten muidenkin uusien kanssa toiminut.


Minä olen jostain lukenut että uudelle koneelle pitää antaa heti kunnon rasitus uutena että männänrenkaat tiivistyy. Tämä kuulemma on hyvin lyhyt aika uudella koneella kun tämä voi tapahtua. Eli että pitäisi heti lämmettyä tarjoilla uudelle sahalle laipanvahvuudelta puuta Rolling Eyes


Stihlin ohjekirjan mukaan sisäänajon aikana reilusti kierroksia mutta kuormitusta kevyenlaisesti.
Kun ostat uuden sahan niin huolto säätää sahan ja sillä säädöllä 5 tankillista ja sitten uudet säädöt ja kovaa ajoa. Näin meidän suunnalla tehdään ja toimitaan-

-edit , joo olihan tuo jo ketjussa. Tuli luettua sieltä täältä kun ei sateen takia viitsinyt klapintekoon lähteä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 142, 143, 144  Seuraava
Sivu 93 Yht. 144

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com