OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kettua kiväärillä, mitä patia syötetään?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hankipoika
Vieras





LähetäLähetetty: 25.11.2005 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

8,2mm buck shot Laughing
Takaisin alkuun
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 25.11.2005 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hankipoika kirjoitti:
8,2mm buck shot Laughing



Kettua KIVÄÄRILLÄ, mitä patia syötetään!
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
steemu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 56
Paikkakunta: Rauma

LähetäLähetetty: 26.11.2005 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valmet 412, kerrokko vielä mikä oli panoksen/latauksen merkki niin kipasen sisoksen kautta kunhan saan nuo peurahommat pois alta että saa laittaa uuden panoksen kohillee Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 29.11.2005 22:39    Viestin aihe: hmm Vastaa lainaamalla viestiä

Voihan sitä paikoin olla liioittelun makua. mutta mitä sitä paukkua vaihtamaan ketut ja hirvet samallla niin ei tarvi sumplia ei niistä turkeista mitään kostu kun on tarhattujakin kaupan
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
KUIKKIS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2005
Viestejä: 214
Paikkakunta: Kangasala

LähetäLähetetty: 30.11.2005 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Ihan normi puolivaippainen kaliiperissa .222 rem menettelee, kun ampuu kuolonkohtaan. Jäähän nuo toisin jo .22 wmr kaliiperillakin samalla periaatteella (kokemusta on). Kaikenmaailman hirvipaukut ja varmint-tekeleet on varmaan ihan käypiä, mutta eivät välttämättömiä. Katelkaas joskus miten pieni hippiänen se kettu ja supikoirakin oikeastaan on....


Kettu on ihan oikeassa. 22 WMR rittää ketulle. Luodikkoluokka jossa edellytetään vähintään 2,5g painoista luotia ja yli 200 Joulen liike-energiaa 100m:n etäisyydeltä. Näillä saa metsästää seuraavia riistaeläimiä: kettu,tarhattu naali, mäyrä, saukko, supikoira, metsäjänis, rusakko, metso, teeri ja hanhet.
Pienoiskiväärillä (22lr) ei saa ampua enkä ole kenenkään kuullut moista harrastavankaan Wink
Eikä se kettu kuole vaikka ampuis 9,3*62 jos ei osu siihen mihin pitää.
Vaikka teho on jo yli 2000 Joulen luokkaa 100m:n etäisyydellä.
_________________
Pyssyt tanassa kuljetaan... pateja pussit pullollaan !!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
steemu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 56
Paikkakunta: Rauma

LähetäLähetetty: 30.11.2005 13:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos verrataan tuota Valmet 412 paukkua ja Naturalista jota nyt käytän, niin veikkaan että toi Lapuan paukku tekee sistemmän reiän.. Eli ei tässä olekkaan kyse siitä että turkilla jotain tekisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16694
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 30.11.2005 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hornady v-max 7.1g. ei taida olla sissoksella hyllytavarana... Laughing Laughing Laughing
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 01.12.2005 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riittää, riittää kun hyvin osuu. Tosin varminteilla jää huonoillakin osumilla. En tarkoitaa että ruvetaan roiskimaan kuinka sattuu, mutta ei vara venettä kaada. Nyt toisin nahat jo voi ottaa taltaan jos haluaa. Se tietysti edellyttää luikkaita luoteja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guassimo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2005
Viestejä: 264
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 09.12.2005 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jymmäytä täyteisellä otsalohkoon nii eiköhä tokene..Smile.ja turkkiki säilyy hyvässä kunnossa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pystis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Lok 2004
Viestejä: 30
Paikkakunta: espoo

LähetäLähetetty: 10.12.2005 01:27    Viestin aihe: kettua kiväärillä Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä siihen todennäköisesti osuit,traineri vaan ei tapa kunnolla. itse olen monesti hakenut 200-300 metrin päästä elukan kuolleena. kyllä siihen osuu kun hyppää, ohi ammuttuna usein maata pitkin äkkiä poistuu.
pari viikkoa sitten ammuin rusakkoa trainerilla ja juoksi ilman verijälkiä n. 100 metriä ennen kuin löysin, keuhkoista läpi mennyt kuula, jostain syystä ei vaan hengittänyt juostessaan ulospäin muuten verta olisi kyllä ollut.
käytä 12 gr megaa jos et tarvi turkkia niin ei tarvi hakea, tosin muutkin hirviluodit käy kyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kahtto1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 1706

LähetäLähetetty: 25.12.2005 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ketun vitaalialue on alle kämmenen kokoinen, niin minä luotan siihen, että kokovaipan tekemä 2-4sentin reikä on niin iso, että kettu kuolee nopeasti. Esim. jos osuu sydämeen, niin koko sydän menee päreiksi ja siinä alkaa kovempaakin jätkää ahdistaa.

Voisin toki ampua myös v-maxilla, mutta minä en saa siitä täyttä nautintoa, että ammun vain suurinpiirtein kettua kylkeen ja vien takajalan näytille, että saan tapporahat. Ammun trainerilla tai lock-basella ja jos kettu karkaa, niin syy on minun ja harjoittelen enemmän.

Huonon tilanteen piikkiin haaskapyynnissä ei voi laittaa mitään. Tilanne alustetaan viikkoja etukäteen sijoittamalla haaska ja koppi sellaisiin paikkoihin, että ampuminen on mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16694
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 25.12.2005 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KAHTTO1 kirjotti:
.....................................................................................................
Voisin toki ampua myös v-maxilla, mutta minä en saa siitä täyttä nautintoa, että ammun vain suurinpiirtein kettua kylkeen ja vien takajalan näytille, että saan tapporahat. Ammun trainerilla tai lock-basella ja jos kettu karkaa, niin syy on minun ja harjoittelen enemmän.

Huonon tilanteen piikkiin haaskapyynnissä ei voi laittaa mitään. Tilanne alustetaan viikkoja etukäteen sijoittamalla haaska ja koppi sellaisiin paikkoihin, että ampuminen on mahdollista.
...........................................................................................................

oikein ammattilaisen kommentteja: Laughing Laughing

Arrow "ammun vain suurinpiirtein kettua kylkeen"

yleensä sitä pimeässä ammutaan kylkeen, silloin osumapinta-ala on suurin. jokapaikassa ei ole valaistus kovinkaan hyvä ja tarkan paikan näkeminen mahdotonta. silloin on ammuttava suurinpiirtein etujalan kohdille.

Arrow "että saan tapporahat" Cool Cool

hienoa jos sellainen järjestelmä on joissakin metsästysseuroissa käytössä.(meillä ei)

Arrow "Ammun trainerilla tai lock-basella ja jos kettu karkaa, niin syy on minun ja harjoittelen enemmän." Shocked Shocked Shocked

no siinähän se tiivistyi koko metsästyksen tarkoitus, harjoitella elävään eläimeen!!!! Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad kortti pois heti jos tuollaisia "metsämiehiä" on oikeasti olemassa. Question
ei se sitä suolet pihalla roikkuvaa kettua paljoa lämmitä jos mies huonon laukauksen ja väärän luotivalinnan jälkeen toteaa "syy on minun ja harjoittelen enemmän."
radalla sitä harjoitellaan!!!!

Arrow "Tilanne alustetaan viikkoja etukäteen"

totta, ja siksi jokainen pienpeto mikä haaskalle saadaan tulemään pitäisi saada ammuttua nopeasti, kivuttomasti ja varmasti.

minua ainakin v-taa jos peto karkaa haavoittuneena sen takia että ei käytetty tarkoitukseen parhaiten sopivaa patruunaa vaan tyydytyttiin keskinkertaiseen. en väitä etteikö kettu kuole kokovaipalla, kunnollisella osumalla varmasti, mutta entäs sitten kun tulee se taka-osuma, miten sitten suu pannaan. sulan maan aikaan varsinkin ja jos ei ole koiraa itsellä eikä saatavilla.

ja nyt on aivan turha ruveta sanomaan että joku voi ampua aina täydellisen laukauksen. jos paljon pyytää niin aina huonoja laukauksia tulee, sille ei voi mitään. nyt tarkoitan paljon pyytävällä useita kymmeniä pienpetoja vuodessa.

minulla itsellä on toistaiseksi tuo suhde kymmenestä laukauksesta 8 hyvää ja 2 huonoa. ja oikealla luotivalinnalla tuo 20% saadaan myös saaliiksi. Very Happy(eli yksikään ei ole vielä karannut osuman saatuaan Very Happy ) ja nyt puhun oikeista ja tarkoituksenmukaisista luodeista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu topi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Mar 2005
Viestejä: 254
Paikkakunta: P kymenlaakso/etelä-savo

LähetäLähetetty: 26.12.2005 00:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ostin tässä huvinvuoks sako targetin 222 rem. luulis ainakin, että tolla kettu kuoloo nopiaan ja on myös tarkka pyssy matkaa oli 100m kasa 25 mm. Kiikarina toimii Leupold suurennuksella 5-50 elikkä aika sopiva.Onko kenellelläkään saman tyyppistä asetta ja mitkä ollu kokemukset?

tässä ihan samanlainen pyssy kuin ittelläkin!
http://www.sci.fi/~suominen/sako222.htm
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 26.12.2005 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kahto1 myös huomaa ketun menevän suurinpiirtein kylkilaakista vielä pitkälle. Kun vain kaatoja tulee kaksi numeroinen luku, eikä edessä ole ykkönen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kahtto1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 1706

LähetäLähetetty: 26.12.2005 23:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No anteeksi nyt Valmet 412S:lle, jos minun metsästykseni perustuu eri asioihin!!

Lainaus:
no siinähän se tiivistyi koko metsästyksen tarkoitus, harjoitella elävään eläimeen!!!! kortti pois heti jos tuollaisia "metsämiehiä" on oikeasti olemassa.
ei se sitä suolet pihalla roikkuvaa kettua paljoa lämmitä jos mies huonon laukauksen ja väärän luotivalinnan jälkeen toteaa "syy on minun ja harjoittelen enemmän."
radalla sitä harjoitellaan!!!!


Väitinkö että harjoittelen eläviin olentoihin? Väitän vain, että jos ammun metsästystilanteessa niin huonon laukauksen, että saalis karkaa niin syy on minun eikä sen etten käyttänyt V-maxeja ja siihen saa paljon varmemmin ja enemmän harjoitusta menemällä radalle kuin odottamalla uutta kettua.

Lainaus:
mutta entäs sitten kun tulee se taka-osuma, miten sitten suu pannaan


Sovitaanko näin, että heti kun ammun ensimmäisen haavakon, niin alan käyttämään markkinoiden parhaita varmint-luoteja. Minulla onneksi on sen verran egoa, että uskallan jättää ampumatta ja tunnustaa oman vajavaisuuteni, jos tilanne on liian vaikea.

Lainaus:
jokainen pienpeto mikä haaskalle saadaan tulemaan pitäisi saada ammuttua nopeasti, kivuttomasti ja varmasti.


NOPEASTI, kivuttomasti ja varmasti Question Minä jättäisin tuon nopean pois. Maltti on valttia ja liipasinta kannattaa puristaa vasta sitten kun on varma osumasta. Jos tilanne tosiaan on niin nopea, että ei ehdi kunnolla tähdätä niin siirtää koppia lähemmäksi ja ottaa mukaan haulikon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 5 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com