OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastus 20xx
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 183, 184, 185  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 30.08.2017 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Töyhtis kirjoitti:
Heilurillle olis kahlattavaksi asti rantaa Oulunsalossa. Startti koivukarista ja maali vihiluodon torpalla

Turhan kaukana iltapuhteella poiketa,millainen lupapolitiikka siellä on?
Onko ruohikko kuinka korkeaa?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Töyhtis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2016
Viestejä: 94
Paikkakunta: Kmpl

LähetäLähetetty: 30.08.2017 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vieraslupia saa kait joka kunnan alueelle. Kausikortit 75-90 euron luokkaa. Päiväluvat 15-20 e muistaakseni.

Heinikkoa löytyy moneen lähtöön. Riippuu aina meriveden korkeudesta missä kannattaa kahlata tai sauvoa veneellä. Itsellä kokemusta lähinnä kempele-oulunsalo alueilta. Näistä oulunsalo ollut yleensä parempi. Muutamia hyviä paikkoja joista pääsee pomputtaan kunhan pahin ryysis helpottaa (o-Salossa se väki vähenee yleensä ensimmäisenä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 30.08.2017 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On ollut mukava seurata tätä keskustelua. Tosiaan itsellä kun kokemus sorsastuksesta on pienehkö 1996-1998 ja sitten 2016-2017.
Sen muistan eri alueella että sorsia lensi ristiin/rastiin sekä pitkin rantoja ruohikkoja niitä löyty lisää. Samoin oli miehiä veneillä / kanooteilla yhtenään liikkeellä. Ja rannoilla myös kun itse souteli niin vähän väliä joku kurkisti pusikosta. Se oli silloin.
Nyt taas kahtena vuotena (toinen alue) niin sorsia lentää kuin kartaan piirrettyjä valtateitä pitkin syötöltä toiselle. Jos näet 20 parvea niin 1-2 poikkeaa hieman tuolta reitiltä. Miehiä veneillä tai kanooteille oli aloituksessa yksi suotelemassa. Nyt taas saatiin suodella ruovikot jne ja ketään ei ollut muuta kuin tuossa valtatie linjalla sekä syöttöillä oli sitten aina 5-10 ukkoa.
Sitten taas appuíukko kertoi että lapsuudessa sekä 60-70 luvuilla tuossa saaressa / rannassa olivat veljineen passissa ja saalista tuli ja hyvin. Nyt kahtena vuonna alle 10 tilannetta yhteensä.
Joten jotain on muuttunut kun noita vertaa, onko se sitten syötöt vai mikä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Edelleen sille on minun mielestä aivan sama miten kukin sorsat ampuu, mutta jos sallitaan sellainen jahtimuoto mitä suurin osa käyttää vaan lahtaamiseen niin silloin sellainen pyynti pitäisi poistaa. Jos se olisikin niin että kaikki ampuisi vaan muutamia lintuja niin silloin ongelmat ei olisi niin isoja, tai siis ei vaikuttaisi lintujen määrään. Silti se yksi ruokkija pystyy pilaamaan useamman kymmenen ukon kauden pyynnit kun vetää lintuja omalle jyväkasalle vaikka ei niitä lahtaisi. Jos se paikka saa olla rauhassa niin ei ne linnut sieltä lähde järvelle etsiin ruokaa ja muilla pyytäjillä melko kuivat ilta/aamulennot.


Suurin osa? Nyt alkaa taas virtaus käymään suolistossa väärään suuntaan. Minä henkilökohtaisesti en ole törmännyt näihin teidän mainitsemiin ylilyönteihin ja nyt puhutaankin jo että suurin osa on lahtaajia. Määrittele määrä minkä jälkeen mennään lahtaamisen puolelle. Voit antaa vaikka kaksi arvoa, päivä- ja vuosisaaliin, jonka jälkeen on menty överin puolelle.

Eli lopulta kysymys olikin siitä että koska minä en niin ei muutkaan. Heiluri toisessa ketjussa puhui jo samasta asiasta. Nyt en vain oikein taas ymmärrä, että mikä on ongelma. Onko ongelma se että sorsia ammutaan ruokinnoilta vai onko ongelma se että niitä ei ammuta? Kuulostaa tosi päättömältä.

Rolling Eyes


Oliko tuo vaikea ymmärtää? Very Happy Kerrotaan yksinkertaisemmin. Se on ongelma että ruokinnat tehdään saaliin maksimoimisen toivossa ja pyydetään niiltä sen mukaan. Toinen ongelma siinä että sorsat muuttavat käyttäytymistä melko paljon jos alueella on ruokintoja. Muuten en välitä miten kukin pyytää lintunsa, mutta jos se vaikuttaa muihin pyytäjiin tai sorsamääriin niin se haittaa.

Kyllä minä ymmärrän niitä jotka sorsattomille alueille saa tehtyä sorsastus paikkoja. Siinähän ei kukaan mitään häviä, ainakaan sillä alueella. Luultavasti siinä tapauksessa pyyntikin on erinlaista eikä yritetä tappaa kaikkiea mitä pystyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 30.08.2017 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etkö osaa muuttaa itse pyyntitapaa?
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 30.08.2017 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Edelleen sille on minun mielestä aivan sama miten kukin sorsat ampuu, mutta jos sallitaan sellainen jahtimuoto mitä suurin osa käyttää vaan lahtaamiseen niin silloin sellainen pyynti pitäisi poistaa. Jos se olisikin niin että kaikki ampuisi vaan muutamia lintuja niin silloin ongelmat ei olisi niin isoja, tai siis ei vaikuttaisi lintujen määrään. Silti se yksi ruokkija pystyy pilaamaan useamman kymmenen ukon kauden pyynnit kun vetää lintuja omalle jyväkasalle vaikka ei niitä lahtaisi. Jos se paikka saa olla rauhassa niin ei ne linnut sieltä lähde järvelle etsiin ruokaa ja muilla pyytäjillä melko kuivat ilta/aamulennot.


Suurin osa? Nyt alkaa taas virtaus käymään suolistossa väärään suuntaan. Minä henkilökohtaisesti en ole törmännyt näihin teidän mainitsemiin ylilyönteihin ja nyt puhutaankin jo että suurin osa on lahtaajia. Määrittele määrä minkä jälkeen mennään lahtaamisen puolelle. Voit antaa vaikka kaksi arvoa, päivä- ja vuosisaaliin, jonka jälkeen on menty överin puolelle.

Eli lopulta kysymys olikin siitä että koska minä en niin ei muutkaan. Heiluri toisessa ketjussa puhui jo samasta asiasta. Nyt en vain oikein taas ymmärrä, että mikä on ongelma. Onko ongelma se että sorsia ammutaan ruokinnoilta vai onko ongelma se että niitä ei ammuta? Kuulostaa tosi päättömältä.

Rolling Eyes


Oliko tuo vaikea ymmärtää? Very Happy Kerrotaan yksinkertaisemmin. Se on ongelma että ruokinnat tehdään saaliin maksimoimisen toivossa ja pyydetään niiltä sen mukaan. Toinen ongelma siinä että sorsat muuttavat käyttäytymistä melko paljon jos alueella on ruokintoja. Muuten en välitä miten kukin pyytää lintunsa, mutta jos se vaikuttaa muihin pyytäjiin tai sorsamääriin niin se haittaa.

Kyllä minä ymmärrän niitä jotka sorsattomille alueille saa tehtyä sorsastus paikkoja. Siinähän ei kukaan mitään häviä, ainakaan sillä alueella. Luultavasti siinä tapauksessa pyyntikin on erinlaista eikä yritetä tappaa kaikkiea mitä pystyy.


Et ilmeisesti ymmärrä etteivät kaikki ruoki maksimoidakseen saalista? Ruokintaa voidaan harrastaa ja silti ampuakohtuullisesti ja järkevästi niitä sorsia. En voi puhua kuin omalla suullani, mutta viimesyksynä jahdattiin ehkä kerran viikkoon ja aina lopetettiin kun kaksi sorsaa oli saatu. Usein reppu kannettiin myös tyhjänä kotiin. En ymmärrä myöskään sitä, että valitellaan sorsatromuutta. Voi olla että iltalento suuntautuu usein ruokintoja kohti, mutta jokainen varmaan kykenee etsimään jahtipaikkansa tällaisen reitin alta. Toisekseen sorsat ei meillä makaa altaassa yötäpäivää vaan käyvät aamuin illoin syömässä, jos käyvät. Muun ajan ne viettävät kaislikoiden suojassa. Itse ainakin olen ampunut pomppulintuja parin kilometrin säteellä vuosien varrella useita. Nyt tuo harrastus on tosin jäänyt vähemmälle.
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vieläki vaivaa tuo 15 -lintua yhdestä tilanteesta per mies. Ja vielä normaali tilanne!! Taidan olla ihan sysipaska ja hidas ampuja. Pudotin heinuri-triplan pumpulla ja olin aivan päällikkönä. Laughing Mulle 15 sorsaa yhtenä metsästyspäivänä olis huippusaalis. Laughing Millä aseella tuhola ampuu ja montako kutia on käytettävissä? Tom Knappiki jäis aivan kakkoseksi. Se ei vissiin riko muutaku 9 kiekkoa yhellä vedolla Laughing Saako kysyä että montako normitilannetta tulee päivässä sorsamettällä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 30.08.2017 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikoinaan kun sorsaa vielä oli ahneimmat saattoivat ampua 20-30 sorsaa aloituspäivänä,ittellä on ollut aina max 10 kiintiö ja sen ampumiseen meni joskus aloituksessa pari tuntia kun ei jokaiseen,tai edes joka toiseen,pomppuun täräyttänyt.
Eikä ollut keinokosteikkoja eikä ruokintarapakkoja.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 30.08.2017 17:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt puhuttiin yhdestä tilanteesta, ei yhdestä päivästä.
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PieniValkoinenMetsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2012
Viestejä: 908

LähetäLähetetty: 30.08.2017 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slapshot- kirjoitti:
Vieläki vaivaa tuo 15 -lintua yhdestä tilanteesta per mies. Ja vielä normaali tilanne!! Taidan olla ihan sysipaska ja hidas ampuja. Pudotin heinuri-triplan pumpulla ja olin aivan päällikkönä. Laughing Mulle 15 sorsaa yhtenä metsästyspäivänä olis huippusaalis. Laughing Millä aseella tuhola ampuu ja montako kutia on käytettävissä? Tom Knappiki jäis aivan kakkoseksi. Se ei vissiin riko muutaku 9 kiekkoa yhellä vedolla Laughing Saako kysyä että montako normitilannetta tulee päivässä sorsamettällä?


Joko tuholan mossbergissa on vyösyöttö ja eepeellä on maailman parhaat haulikkoampujat, tai sitten sitten yksi sorsatilanne on ollut aina yhden päivän mittainen... Viime vuonna meillä oli pienellä porukalla sellanen perinteinen sorsanlahtausmonttu mihin vedettiin sorsia taajama-alueiden lammikoista. Mitän muuta metsästyskelpoista vesistöä alueella ei ole tuon lammikon lisäksi, käytännössä kaikki sorsat tulivat kaupunkialueiden pullalammikoista tai rauhoitusalueilta. Jos remingtonissa olisi ollut 11 paukun lipas kiinni, olisi se ehkä ollut mahdollista tyhjentää kerralla, mutta epäilen että neljän lisäpaukun lataaminen ja onnistunut ampuminen olisi voinut olla varsin haasteellista. Ja ainaki meidän montulla kun kerran päivässä kävi putket tyhjäämässä niin paikalle ei loppupäivän aikan palannut kuin jokunen tavi.

Ja jottei nyt kukaan kovin vedä herneitä nenään, niin taidettiin kolmeen mieheen ampua syksyn mittaan tuosta lammelta 9 heinuria, 5 telkkää ja tavi. Sorsaa kävi kovin epäsäännöllisesti syksyn mittaan, vähimmillään alle kymmenen, isoin parvi taisi olla reilu 200. Ruokinta kesti kesäkuulta jäiden tuloon. Viljaa taisi mennä reilu puolitonnia, ja se kannettiin viimeiset parisataa metriä käsipelissä. Ja tosiaan tuo oli tällä alueella ainut mahdollisuus saada sorsia, koska metsästettäviä vesistöjä ei yksinkertaisesti ole. Ei se nyt välttämättä kovin metsästyksellistä ole ryömiä viittäkymmentä metriä ruokinnalle ja ampua siitä pomppuun, mutta minkäs teet kun verenhimoisia teinejä ollaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timoson kirjoitti:
Etkö osaa muuttaa itse pyyntitapaa?


Mitä tarkoitat? Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slapshot- kirjoitti:
Vieläki vaivaa tuo 15 -lintua yhdestä tilanteesta per mies. Ja vielä normaali tilanne!! Taidan olla ihan sysipaska ja hidas ampuja. Pudotin heinuri-triplan pumpulla ja olin aivan päällikkönä. Laughing Mulle 15 sorsaa yhtenä metsästyspäivänä olis huippusaalis. Laughing Millä aseella tuhola ampuu ja montako kutia on käytettävissä? Tom Knappiki jäis aivan kakkoseksi. Se ei vissiin riko muutaku 9 kiekkoa yhellä vedolla Laughing Saako kysyä että montako normitilannetta tulee päivässä sorsamettällä?


Lasket vissiin niin että yksi panos = yksi lintu? Ajattele niin että kun se parvi tiiviinä nippuna ui lautalle niin siihen ampuu sopivan matkan päästä eka laakilla vaikka 5-7 ja pomppuun muutaman lisää. Twisted Evil 15 on kyllä jo melko hyvin mutta ei kait mahdoton?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Töyhtis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2016
Viestejä: 94
Paikkakunta: Kmpl

LähetäLähetetty: 30.08.2017 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuka nyt veteen ampuu?

Just käytiin isommalla lammella. Mennessä taveja oli n 100 vedessä. Ei niitä sinne kehtaa paukauttaa. Hyppyyn 2 tavia ja telkkä.

Jonkilainen iltalento oli tuon tilanteen lisäksi, niistä 5 tavia reppuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 30.08.2017 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
slapshot- kirjoitti:
Vieläki vaivaa tuo 15 -lintua yhdestä tilanteesta per mies. Ja vielä normaali tilanne!! Taidan olla ihan sysipaska ja hidas ampuja. Pudotin heinuri-triplan pumpulla ja olin aivan päällikkönä. Laughing Mulle 15 sorsaa yhtenä metsästyspäivänä olis huippusaalis. Laughing Millä aseella tuhola ampuu ja montako kutia on käytettävissä? Tom Knappiki jäis aivan kakkoseksi. Se ei vissiin riko muutaku 9 kiekkoa yhellä vedolla Laughing Saako kysyä että montako normitilannetta tulee päivässä sorsamettällä?


Lasket vissiin niin että yksi panos = yksi lintu? Ajattele niin että kun se parvi tiiviinä nippuna ui lautalle niin siihen ampuu sopivan matkan päästä eka laakilla vaikka 5-7 ja pomppuun muutaman lisää. Twisted Evil 15 on kyllä jo melko hyvin mutta ei kait mahdoton?


on täällä kyllä mahtavaa porinaa.. yks pöljä sanoo yhdestä tilanteesta ottavan 10-15 lintua. ja toiset vielä pöljemmät miettii lakanat rullalla aamuyöstä että miten se on mahdollista.
Rolling Eyes

voi vitamiitti,järki päähän ja käykäähän metässäkin välillä..
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sumuisten metsien samoaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2011
Viestejä: 216

LähetäLähetetty: 30.08.2017 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hu hu.. kovia on kaverit.. kuvitellaan tilanne 10 sorsaa ui tiivinä nippuna 35metriin. Ampua rytkäytän parven keskelle. Montako sorsaa jää? Ei tasan varmasti kuin korkeintaan kolme. Osuma-alue uivassa sorsassa niin pieni että kaikki ei siihen jää.. satuja saa kertoa mutta niitä ei ole pakko uskoa.. haavikkoja tuolla hommalla kyllä tulee mutta onko se haavakko jahti enää samaa tilannetta. Ei ole.. laittakaa nyt vähän näitä juttuja kohilleen. en toki tiedä pumppu miehien ammunnoista mitään. Minulla ei sellaista konetta ole eikä tule..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 183, 184, 185  Seuraava
Sivu 25 Yht. 185

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com