OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastus 20xx
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 183, 184, 185  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rähmis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2015
Viestejä: 755
Paikkakunta: savossa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
rähmis kirjoitti:
Asiasta kolmanteen: käväisin aamulennolla ihmettelemässä tuossa lähijärvellä. Lintuja näkyi minun mittapuullani kauden vaihe huomioiden ihan kohtuullisen hyvin, lentoa kesti noin 5:30-6:30. Passipaikan valitsin hitusen pieleen, paikka siunaantui vain telkkäkaksikosta, joista toinen reppuun. Toista ampuessa kävi vain tussahdus aseesta. Oletan että juurikin kyseinen patruuna oli käynyt uimassa tuossa viikko takaperin, pitääpä koettaa jatkossa(kin) välttää moisia vahinkoja, ei näköjään tee patruunalle hyvää .

Embarassed

Pegorado???



Huomenna jos jaksaisi vielä herätä, arkiaamuna ei näy juuri muita järvellä ja saa illan olla tenaviensa parissa. Aamuksi olisi luvassa vähän navakampaa tuulta ja kevyttä sadettakin, kyllähän sitä ihanuutta kannattaa herätä nauttimaan jo pikkutunneilla!! Ja jos vaikka sitä passipaikkaansa muuttaisi ja luottaisi että sorsat pitävät tämänpäiväiset ajolinjansa.


Bornaghi. Nuo vedetään takaisin, ollut ilmeisesti häikkä mahdollisten alipaineiden vuoksi. Taitaa minun loput lähteä Jokierään takaisin, tuli onneksi pari lootaa B&P:n Vallea ostettua niin on aamuksi jotain laillista laittaa piippuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3240

LähetäLähetetty: 29.08.2017 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juse kirjoitti:
olen saattanut kymmeniä saada yhdelle päivää.

Vaikka kuinka ampuisi kymmenien tuhansien joukosta niin ei mahdu omaan arvomaailmaan kymmenien sorsien ampuminen päivässä. Taitaa muut olla pahempia kuin jyvämiehet 😂 Ja korostan, ettei mulla ole jyvämonttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 29.08.2017 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eniten kaikesta minua henkilökohtaisesti ainakin hämmentää se, että pidetään sitä omaa tyyliä jahdata ainoana oikeana. Joku saattaa istua tulilla vaikka koko päivän katsellen liekkejä, joku hakee haasteita jousen muodossa, toinen tykkää seurallisuudesta ja joku on myös lihan perään. Joku on tyytyväinen yhteen sorsaan kun taas jonkun toisen syksy on mennyt huonosti jos ei ole ampunut useampaa kymmentä. Voi olla ettei toinen halua lähteä viljamontulle ampumaan, mutta toisen mielestä sekin on mukavaa. Onko lopulta merkitystä miten jahtaat jos homma ei karkaa lapasesta? En siis missään vaiheessa itse ole oikeuttanut kohtuuttomia päivä tai vuosisaaliita keneltäkään. En ruokkijoilta tai kuvastajilta.
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timoson
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Kes 2012
Viestejä: 1160
Paikkakunta: Eteläinen p-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 29.08.2017 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
juse kirjoitti:
olen saattanut kymmeniä saada yhdelle päivää.

Vaikka kuinka ampuisi kymmenien tuhansien joukosta niin ei mahdu omaan arvomaailmaan kymmenien sorsien ampuminen päivässä. Taitaa muut olla pahempia kuin jyvämiehet 😂 Ja korostan, ettei mulla ole jyvämonttua.
käsittääkseni juse näkee enemmän vaivaa ja tekee työtä kuin perus hirvijamppa lättäjalkojen eteen. Kuten joskus muinoin hanhi ja sorsa tarinoitaan vielä jakoi. Ja joku oli kimpaantunut hänen hanhestuskalustostaan kun benellin nähnyt:D täällä foorumilla siis.
_________________
Ei italialaisen voittanutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rebe kirjoitti:
Eniten kaikesta minua henkilökohtaisesti ainakin hämmentää se, että pidetään sitä omaa tyyliä jahdata ainoana oikeana. Joku saattaa istua tulilla vaikka koko päivän katsellen liekkejä, joku hakee haasteita jousen muodossa, toinen tykkää seurallisuudesta ja joku on myös lihan perään. Joku on tyytyväinen yhteen sorsaan kun taas jonkun toisen syksy on mennyt huonosti jos ei ole ampunut useampaa kymmentä. Voi olla ettei toinen halua lähteä viljamontulle ampumaan, mutta toisen mielestä sekin on mukavaa. Onko lopulta merkitystä miten jahtaat jos homma ei karkaa lapasesta? En siis missään vaiheessa itse ole oikeuttanut kohtuuttomia päivä tai vuosisaaliita keneltäkään. En ruokkijoilta tai kuvastajilta.


+1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täälläpäin jyvämontulla voi vetää överiksi korkeintaan aloituksessa. Sen jälkeen ei varmana tule sorsat takaisin. Korkeintaan muutamat palaa. Muuttosorsat ei meilläpäin pirätä mihikää saviprunneihin vaikka veis korkealaitasilla kärryillä ohraa koko syksyn. Se on se alotus ja näkemiin. Isompiin vesiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 02:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rebe kirjoitti:
Eniten kaikesta minua henkilökohtaisesti ainakin hämmentää se, että pidetään sitä omaa tyyliä jahdata ainoana oikeana. Joku saattaa istua tulilla vaikka koko päivän katsellen liekkejä, joku hakee haasteita jousen muodossa, toinen tykkää seurallisuudesta ja joku on myös lihan perään. Joku on tyytyväinen yhteen sorsaan kun taas jonkun toisen syksy on mennyt huonosti jos ei ole ampunut useampaa kymmentä. Voi olla ettei toinen halua lähteä viljamontulle ampumaan, mutta toisen mielestä sekin on mukavaa. Onko lopulta merkitystä miten jahtaat jos homma ei karkaa lapasesta? En siis missään vaiheessa itse ole oikeuttanut kohtuuttomia päivä tai vuosisaaliita keneltäkään. En ruokkijoilta tai kuvastajilta.


Edelleen sille on minun mielestä aivan sama miten kukin sorsat ampuu, mutta jos sallitaan sellainen jahtimuoto mitä suurin osa käyttää vaan lahtaamiseen niin silloin sellainen pyynti pitäisi poistaa. Jos se olisikin niin että kaikki ampuisi vaan muutamia lintuja niin silloin ongelmat ei olisi niin isoja, tai siis ei vaikuttaisi lintujen määrään. Silti se yksi ruokkija pystyy pilaamaan useamman kymmenen ukon kauden pyynnit kun vetää lintuja omalle jyväkasalle vaikka ei niitä lahtaisi. Jos se paikka saa olla rauhassa niin ei ne linnut sieltä lähde järvelle etsiin ruokaa ja muilla pyytäjillä melko kuivat ilta/aamulennot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bob Miller
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2006
Viestejä: 442
Paikkakunta: Tavipaikat Oulun suunnalla

LähetäLähetetty: 30.08.2017 03:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni tässä keskustelussa näkyy hyvin eri sorsastusolosuhteiden ihmiset. Mää ja juse ollaan molemmat tästä liminganlahden ympäriltä ja väitän, että täällä se luomusorsan saaminen on helpompaa ku parvet toppaa tähän lähialueille, mutta kyllä täälläkin todellakin korostuu se alue- ja riistantuntemus. Vaikka tuossa 12000 tavia, 8000 haapanaa ja 2500 sinisorsaa on havaittu ~muutaman kilometrin päässä omista vesistä niin eipä niitä kukaan pääse ampumaan.

Ainakin täällä Oulunsalon puolella saa suorittaa tuota scouttaamista ja vaivaa nähdä jos aikoo esimerkiksi muuttoaikaan päästä kunnon mestoille, ja monesti ne mestat on semmosia ettei kaikenmaailman heilurit sinne lähde; kahlata puoli kilometriä mereen ja kykkiä siellä munavesissä aamupäivä jotta pääsee kymmenkuntaa sorsaa ampumaan. Oon ite näillä rannoilla kulkenu 17 vuotta eikä meno oo mielestäni muuttunu mihinkään. Sen verran täytyy sanoa, että iteki oon nöyrtyny ruokkimaan, että sais siitä alotushässäkästä jonkulaisen ja saaliit on ollu 10-20 sorsan välistä ruokinnalta. Tänä vuonna luomuna 2 telkkää, 1 tukkasotka ja 2 merihanhea, ihan seuran mailta mihin kuka tahansa ois voinu tulla..

Tänään kävin kipsi jalassa sestomassa veneellä noita kaislikkorantoja ja tuloksena 6 sinikkoa hyppyyn, hiukan liian kaukaa niin ei ruuti palanu. Sen verran tiiän, että näillä munkin jahtivesillä sais käytännössä koko syksyn kahlata/sestoa/passittaa tyhjää jos ei oo mitään hajua missä linnut viihtyy/lentää. Ja meillä ei montaa kilometriä oo jahdattavaa rantaa loppujenlopuksi täällä Oulunsalossa.
_________________
Postaajana 100% pelle ja pyyntimiehenä täys vitsi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 30.08.2017 05:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heiluri pitää juuri tuosta kahlaamisesta ja sauvomisesta samoin kuin vapaista vesistä,ja sehän tässä v...taakin kun sorsat pyörivät jyvärapakoissa ja porkkausvedet ammottavat tyhjinä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Töyhtis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2016
Viestejä: 94
Paikkakunta: Kmpl

LähetäLähetetty: 30.08.2017 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heilurillle olis kahlattavaksi asti rantaa Oulunsalossa. Startti koivukarista ja maali vihiluodon torpalla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1888
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 30.08.2017 07:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä vaan eilen tuli korkattua sorsakausi ihan saaliinkin osalta. Muutamat kuvat kaislikkoon ja pillillä ääntä. Eipä aikaakaan (pari tuntia), niin tavihan se sieltä tulla sukelsi suoraan suunnitellulle landing zonelle. Tuli vielä sellaisesta suunnasta vähän takaviistosta passiin nähden, että huomasin vain vilahduksen ja tavi oli jo vedessä. Sitten hämärässä kuvia keräillessä tuppasi vielä heinäsorsaa kuville, mutta haulikko veneessä ja kuvasäkki kourassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 30.08.2017 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Edelleen sille on minun mielestä aivan sama miten kukin sorsat ampuu, mutta jos sallitaan sellainen jahtimuoto mitä suurin osa käyttää vaan lahtaamiseen niin silloin sellainen pyynti pitäisi poistaa. Jos se olisikin niin että kaikki ampuisi vaan muutamia lintuja niin silloin ongelmat ei olisi niin isoja, tai siis ei vaikuttaisi lintujen määrään. Silti se yksi ruokkija pystyy pilaamaan useamman kymmenen ukon kauden pyynnit kun vetää lintuja omalle jyväkasalle vaikka ei niitä lahtaisi. Jos se paikka saa olla rauhassa niin ei ne linnut sieltä lähde järvelle etsiin ruokaa ja muilla pyytäjillä melko kuivat ilta/aamulennot.


Suurin osa? Nyt alkaa taas virtaus käymään suolistossa väärään suuntaan. Minä henkilökohtaisesti en ole törmännyt näihin teidän mainitsemiin ylilyönteihin ja nyt puhutaankin jo että suurin osa on lahtaajia. Määrittele määrä minkä jälkeen mennään lahtaamisen puolelle. Voit antaa vaikka kaksi arvoa, päivä- ja vuosisaaliin, jonka jälkeen on menty överin puolelle.

Eli lopulta kysymys olikin siitä että koska minä en niin ei muutkaan. Heiluri toisessa ketjussa puhui jo samasta asiasta. Nyt en vain oikein taas ymmärrä, että mikä on ongelma. Onko ongelma se että sorsia ammutaan ruokinnoilta vai onko ongelma se että niitä ei ammuta? Kuulostaa tosi päättömältä.

Rolling Eyes
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 30.08.2017 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veikkaisin että tarkoitetaan sitä että ruokinta hankaloittaa joka tapauksessa usean metsästystä.
Järkevää olisikin mun mielestä vain kevätruokkia lintuja, että saadaan mukava paikallinen pesimäpopulaatio järvelle. Antaa luontoäidin hoitaa hommat siitä eteenpäin.
Itellä sorsanpojat pörränny mökin rannalla koko kesän ruoan perässä ja eihän noita söpöjä palleroita enää tohdi ampua kun lapsetkin niitä syöttäny leipäpaloilla Laughing
Ei tossa olisi vaan mitään haastetta..
nyt on oma projekti siinä vaiheessa, että kanta järvellä näyttää lisääntyneen mukavasti. Ensi keväänä vain kevätruokinta ja kattotaan loppukesästä kuis äijän käy. Haapanat, tavit ja telkät ei ole vielä palanneet Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Töyhtis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2016
Viestejä: 94
Paikkakunta: Kmpl

LähetäLähetetty: 30.08.2017 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voisin melkein toivottaa kaikki tervetulleiksi katsomaan ja kokeilemaan kuinka helppoa se on lammella tai kosteikoilla jahtaaminen. Jos sieltä joku vielä vetäisee sen 5-6 lintua per tilanne ja välillä 10-15 niin maksan loppuelämän palkanki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rähmis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2015
Viestejä: 755
Paikkakunta: savossa

LähetäLähetetty: 30.08.2017 10:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulennolla oli passissa hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Eivät lennelleet eiliseen tapaan, ainakaan eiliseltä paikalta. Venerantaan palaillessa sinikko ja pari haapanaa käivät kuisallaan lentelemässä lähistöltä, haapanat jopa haulikkohollilta mutta siinä rannassahan ei ole lupa metsästää.

Taidan vähäksi aikaa sorsastuksesta pitää taukoa, huomenna olisi töihinkin taas mentävä. Tosin kaveri oli kyllä iltalennolle menossa tänään, olisihan se pieni tauko tietysti sekin jos iltaan asti odottaisi!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 183, 184, 185  Seuraava
Sivu 24 Yht. 185

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com