Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
patupattura Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Jou 2013 Viestejä: 1524
|
Lähetetty: 25.02.2017 13:47 Viestin aihe: |
|
|
shh200 kirjoitti: |
Jep, tuotakin lueskelin, sekä myös noita takillan ohjeita.
Mietin vaan kun tossa blogin petauksessa on kairattu kaikki puu pois vasteen ympäriltä. Onko parempi tehdä näin vai jättää puuta tukemaan myös?
Itsestä tuntuisi fiksummalta jättää puuta ainakin ohjurin verran tuohon. |
Tukin materiaalin mukaan petaat.
Massaa reilusti ,mutta ei sovituksia tukkia heikentäviksi "kohtuus kaikessa"
Kuvat kertoo aina enempi ja materiaali mihin petaus tulee.(jos tarvitsee apuja).
Boydsin tukki tuli hankittua ihan vain mielenkiinnosta "mistä se on tehty" ja tässäkin pätee vanha sanonta markalla saa markan tavaran.
Mutta hinta laatusuhteeltaan on soiva aihio moneen tarkoitukseen,esim itsellä pedattu 08 mehtuulle,tosin tein jäykistyksen petauksille omalla tyylillä jota käytän myös kisavermeissä "ei viitsi mainitakun tuottaa närää osassa porukkaa jotka eivät ole käsityöläisiä tai muuten testannut muutakuin valmiita oppeja". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
shh200 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Tam 2016 Viestejä: 328
|
Lähetetty: 25.02.2017 16:26 Viestin aihe: |
|
|
Boydsihan se on tuokin, ihan sillä hommasin että pääsee petausta sen kanssa opettelemaan. Sitten voi turata noiden parempien kanssa, kun tuolla on toivottavasti suurimmat kompastuskivet todennut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 09:40 Viestin aihe: |
|
|
Tässä on ollut hetken mielen sivusopukoissa tositarkoituksella Tikka 55:sen 308 win petaaminen. Hieman pallottelua aiheesta. Tarkoitus olisi laiskuuden vuoksi tehdä mahdollisimman herrasmiesmäinen nopea "Skim bedding". Ajattelin tällä saada keli ja muut osuman vaelluksen minimoitua, mutta mitään kasa-asetta tästä ei tule. Enemmänkin kenttäkelpoisuutta nyt parannetaan.
Ajatukset on seuraavia:
-Piippukouruun epoxiknöölit asemoimaan rautojen korkeus oikeaksi, jotta 3 ptr lipas asemoituu jatkossakin vaivatta
-Rekyylivastin mallia U-palikka talteen ja massaa tilalle tähän valmiiseen koloon
-Piipun alkuun massaa noin 3cm matkalle (hyvä vaimentimen kanssa olla tukea)
-Etupultin reikään ohjuriksi kierretankoa pitkä pätkä. Taakse ohjuria ei saa, koska kierteet on alaraudassa.
-Takapultin alueelle ihan minimaalisesti massaa muutaman millin kerros
-Dremeliä siis käytettäisiin vaan takapultin alueella muutaman millin kuorintaan
-Paketti kasaan massan kanssa ilman alarautaa ja lipasta kiristäen piippukourun päältä parilla nippusiteellä.
Muutama kysymys näitten kanssa pelanneille:
a) pelaako 308 m/lsa 55 ilman rekyylivastinpalikkaa?
b) Devconia on vähän, mutta mennyt alkuvuodesta vanhaksi. Notkistuiskohan tuo vielä hieman lämmittämällä? Toinen vaihtoehto on motonetin hempel?
c) Oletteko onnistuneet tässä hommassa 55:sen kanssa irroittamatta liipasinkoneistoa? Eli jos sen vaan teippais ja takapultin viereen tosi naftisti massaa, ettei mene sotkemaan koneistoa.
d) Vanhan Tikan raudat on usein aika karheat ja täynnä "uurteita". Jumahtaa varmaan helposti kiinni massaan, jos tekee laajan koko aktion petauksen..?
Miten itse tekisit? Muutkin ideat siis tervetulleita sitä silmällä pitäen, että nyt etsitään vaivattominta tapaa. Pilareiden kanssa on tullut pelattua, mutta ajattelin nyt jättää sen väliin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pasi P Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2012 Viestejä: 1081 Paikkakunta: Karu Karjala
|
Lähetetty: 17.03.2017 10:11 Viestin aihe: |
|
|
M55 mallista ei ole itellä kokemuksia petauksen osalta, mutta jos petausta käy tekemään, niin eikö se ole sama kerralla tehdä kunnolla? Ite laittaisin siis ne pilarit samalla vaivalla ja piipun alle en petais, se piippu "roikkuu" sen vaimentimen kanssa ja ilmankin, oli siellä sitä massaa pilaamassa harmoniaa tai ei.
Rekyylivastin taas on sellanen juttu, että jos aktiota ei ole liimattu tukkiin, niin en kyllä jättäis massan varaan, vaan laittelisin sen vastimen paikalleen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6925
|
Lähetetty: 17.03.2017 10:46 Viestin aihe: |
|
|
a) 308:iin laittaisin alkuperäisen rekyylivastimen, 222:set on tullu pedattua aina ilman sitä.
b)Lämpimässä vesihauteessa purkkia lämmittämällä ja sen jälkeen testi, kovettuuko massa kunnolla.
c)Aina on tullut pedattua laukaisukoneisto kiinni kehyksessä. Sen kun teippaa oikein, niin se saa myös ohjaamaan rautoja oikeaan asentoon. Eli raudat ie kallistu sivusuuntaan tukissa.
d)Ei jämähdä kiinni, kun käyttää kunnollista irroitusainetta.
Takapultin aluetta kannattaa kovertaa hieman suuremmaksi leveyssuunnassa piiloon jääviltä alueilta. Jos puu on pehmeää, ei pelkkä parin millin epoksikerros paljon auta. Ainakin poralla kannattaa tehdä taruntoja hieman joka suuntaan takapultin alueelle. Kerran porasin jollain 10 mm poralla takapultin reiän kohdalta hiema takaviistoon pistoolikahvaa kohden parisenttisen reiän, johon sai massaa hieman reilummin, hyvin pelasi sekin.
Alarauta kannattaa sitten myös pedata, jos tukkipuu on hiemankin pehmeän oloista. _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 10:46 Viestin aihe: |
|
|
Jooh. U-palikka on kyllä mahdollista heittää sinne massan sekaan. Mietin vaan, että voisi pärjätä ilmankin, onhan tuossa tavallaan kunnollinen uloke ilman sitä palikkaakin. Osa täällä on tehnyt ilman u-palikkaa ja todennut toimivaksi (käytin hakua).
Olen pilari ja koko aktion mittaisen petauksen kerran tehnyt ja kyllä siihen menee mielestäni aikaa reilusti enemmän. Eli tässä haetaan ennemminkin sellaista kevyttä petausta, minkä sepältä saa satasella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8802 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 17.03.2017 10:59 Viestin aihe: |
|
|
beech kirjoitti: | Tässä on ollut hetken mielen sivusopukoissa tositarkoituksella Tikka 55:sen 308 win petaaminen. Hieman pallottelua aiheesta. Tarkoitus olisi laiskuuden vuoksi tehdä mahdollisimman herrasmiesmäinen nopea "Skim bedding". Ajattelin tällä saada keli ja muut osuman vaelluksen minimoitua, mutta mitään kasa-asetta tästä ei tule. Enemmänkin kenttäkelpoisuutta nyt parannetaan.
Ajatukset on seuraavia:
-Piippukouruun epoxiknöölit asemoimaan rautojen korkeus oikeaksi, jotta 3 ptr lipas asemoituu jatkossakin vaivatta
-Rekyylivastin mallia U-palikka talteen ja massaa tilalle tähän valmiiseen koloon
-Piipun alkuun massaa noin 3cm matkalle (hyvä vaimentimen kanssa olla tukea)
-Etupultin reikään ohjuriksi kierretankoa pitkä pätkä. Taakse ohjuria ei saa, koska kierteet on alaraudassa.
-Takapultin alueelle ihan minimaalisesti massaa muutaman millin kerros
-Dremeliä siis käytettäisiin vaan takapultin alueella muutaman millin kuorintaan
-Paketti kasaan massan kanssa ilman alarautaa ja lipasta kiristäen piippukourun päältä parilla nippusiteellä.
Muutama kysymys näitten kanssa pelanneille:
a) pelaako 308 m/lsa 55 ilman rekyylivastinpalikkaa?
b) Devconia on vähän, mutta mennyt alkuvuodesta vanhaksi. Notkistuiskohan tuo vielä hieman lämmittämällä? Toinen vaihtoehto on motonetin hempel?
c) Oletteko onnistuneet tässä hommassa 55:sen kanssa irroittamatta liipasinkoneistoa? Eli jos sen vaan teippais ja takapultin viereen tosi naftisti massaa, ettei mene sotkemaan koneistoa.
d) Vanhan Tikan raudat on usein aika karheat ja täynnä "uurteita". Jumahtaa varmaan helposti kiinni massaan, jos tekee laajan koko aktion petauksen..?
Miten itse tekisit? Muutkin ideat siis tervetulleita sitä silmällä pitäen, että nyt etsitään vaivattominta tapaa. Pilareiden kanssa on tullut pelattua, mutta ajattelin nyt jättää sen väliin. |
Omat petaukset on suunnilleen tuontyyppisiä ollu. En oo mitään pilareita laittanu. Muutamia huomioita tuli itelle mieleen...
a) Ei kokemusta ko aseesta. En tarkalleen tiedä mimmonen se palikka on, mut onko joku ongelma pedata se palikka tukkiin? Pitääkö kattoo, ettei kanna?
b) Ennemmin kokeilisin uudella edullisella epoksilla ku jollain vanhentuneella kamalla, jota pitää pehmennellä. Bison epoksi ainaki on toiminu ihan hyvin, on suht jämäkkää räkää verrattuna moniin muihin edullisiin.
c) Jos siellä tukissa on sen verran tilaa, että mahdut ne teippaamaan ja ne mahtuu sinne väliin ottamatta kiinni mihinkään niin miksi ei. En oo yhdestäkään petaamastani aseesta repiny laukaisukoneistoja pois, mut sen verran kandee suunnitella, ettei sinne mee liimaa.
d) Suurimmat kolot ja rypyt kannattaa tasoittaa vaikka sinitarralla. Muuten voi napata kiinni. Pohjassa olevat kolot ei välttämättä haittaa, mut jos rautojen sivuilla on koloja niin ne voi olla pahempia.
- nuo suuntaavat epoksinöölit piippukourussa voi olla ihan toimiva ratkaisu. Toinen vaihtis on vaikka jotkut pienet korokepalat tukin ja lukkorungon välissä (itte joskus jossain käyttäny). kunhan saa raudat suoraan ja järkevästi
- en laittais piipun alle massaa. Kaikis ratkaisuis, jois olen laittanu, olen sen myöhemmin tremelöiny pois. Kai se on vähän uskonasia.
- jos etuosaankin tulee massaa, niin vaikka et puuta varsinaisesti poistaisi, kannattaa pinnat kuitenkin karhentaa ja esim tartuntareikiä porata |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Honkila Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 2637 Paikkakunta: Kainuu
|
Lähetetty: 17.03.2017 11:32 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on m55 6.5x47 tehty ilman rekyylivastinta, mutta teräksiset pilarit on laitettu. Suosittelen kyllä pilarien laittoa ja reilua massapetausta, sillä häviää kokonaan kelivaikutus kohistuksessa. Vaikka käyttää raudat ja kiikarin irti jalkoneen, ja kasaa paketin takas rannemomentilla nii naksulleen samaan kohtaan osuu. Pilarit tekee sen että ruuvit tulee just samaan kireyteen joka kerta. Tuo petaus on tehty muistaakseni bisonin kemiallisella metallilla ja on kestäny hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 12:03 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos, hyviä näkökulmia kyllä tulee. Pitää ottaa nyt vielä kunnon mietintämyssy eri vaihtoehdoista. Pilaritarpeita kyllä löytyy miljoonalaatikosta. Mm. Bauhaussin jotain teräksisiä putkiloita.
Mites M55:seen takapilaripaketin kasaisi, kun siinähän on alaraudassa kierteet.. No saahan tuohon jonkun patentin rakenneltua.
Tätä siis pari tuubia? : https://rakennuskemia.fi/products/bison-epoxy-metal-24-ml
Yksi syy u-palikan pois jättämiselle on, minkä unohdin tuohon kirjoittaa, niin se, että tuon palikan voisi säästää parempaan tukkiin, jos tulee hankittua joskus ratatukki tai muu parempi tukki.
Hyvä kuulla, että irroittamatta laukaisukoneistoa homma on onnistunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Honkila Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2012 Viestejä: 2637 Paikkakunta: Kainuu
|
Lähetetty: 17.03.2017 12:40 Viestin aihe: |
|
|
Lisäyksenä vielä että muuten petaus on tehty juurikin niin että piippukouruun teipillä/muotoiltavalla äkkitäytöllä kahesta pisteestä ensin raudat oikeaan korkon. Nippusiteillä sitte petausvaiheessa kiristetään näitä talloja vasten, kehys kellumaan massaan.
Takapilarin laitoin rautoihin kiinni toisella pultti prikka mutteri yhistelmällä ja kiinitysriivin ympärille niin paljo maalarinteippiä että on tiukka putken sisään. Sehän keskittyy sillon automaattisesti. Pilarin tein puoli milliä liian pitkäksi että alarauta ei vastaa tukkiin muutaku pilareista, sillon ei tarvii välttämättä pedata alaratuaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 12:58 Viestin aihe: |
|
|
Okei, noin sen takapilarin varmasti saa. Tossa rautojen ja alaraudan korkeudessa pitää olla tarkkana, koska 3 patin lipas on tarkka korkeudesta. Siinä on lippaan pohja niin leveä. Viiden patin lippaalla ei oo nii justiisa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6925
|
Lähetetty: 17.03.2017 14:27 Viestin aihe: |
|
|
beech kirjoitti: |
Yksi syy u-palikan pois jättämiselle on, minkä unohdin tuohon kirjoittaa, niin se, että tuon palikan voisi säästää parempaan tukkiin, jos tulee hankittua joskus ratatukki tai muu parempi tukki.
|
Tarvitsisitko ylimääräistä u-palikkaa. Olisi vielä ainakin yksi jemmassa..... _________________ Kuolema tulee mustalla autolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 14:50 Viestin aihe: |
|
|
Tapiok kirjoitti: |
Tarvitsisitko ylimääräistä u-palikkaa. Olisi vielä ainakin yksi jemmassa..... |
Kiitos tarjouksesta, en just nyt vielä. Täytyy pohtia tän prokkiksen vaihtoehdot vielä uusiks. Jospa sitä sittenkin vetäs ton nykysen pilareilla ilman U-palikkaa. Silloin jäis itsellä u-palikka myös pyörimään nurkkiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8802 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 17.03.2017 14:57 Viestin aihe: |
|
|
beech kirjoitti: | Tapiok kirjoitti: |
Tarvitsisitko ylimääräistä u-palikkaa. Olisi vielä ainakin yksi jemmassa..... |
Kiitos tarjouksesta, en just nyt vielä. Täytyy pohtia tän prokkiksen vaihtoehdot vielä uusiks. Jospa sitä sittenkin vetäs ton nykysen pilareilla ilman U-palikkaa. Silloin jäis itsellä u-palikka myös pyörimään nurkkiin. |
Siellä se ei kyllä yleensä kovin paljon ota rekyyliä vastaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 17.03.2017 15:16 Viestin aihe: |
|
|
No ei todellakaan.
Yksi toinen asia mikä puoltaa 'skim' eli pinnallista petausta omassa ajattelussani on se, että jälkisiivoilujen osaltakin pääsee helpomalla. Ylimääräisen devconin siivoilu pois on aika työlästä hommaa, ainehan on todella kovaa.
Kattelin tässä Youtubesta viikolla videon, missä kaveri irroitti raudat 4h jälkeen petauksesta, jotta tuo jälkisiivoilu olisi nopeampaa massan ollessa vielä osittain notkeaa.
Eli jos saisi luotua itselleen rutiinin toimivasta skim beddingistä, niin tarvittaessahan tuon tekee joidenkin vuosien välein vaikka uudelleen. Etenkin jos käyttää massana perus huttua, mitä on hyvin ja edullisesti saatavilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|