OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Skoda Octavia Scout vs. Subaru Outback
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 24.02.2017 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa osansa olla siihen luukun jatkuvaan jäätymiseen myös sisätila lämppärillä. Nyt huomasin kuinka oli hötylumen sulattanu takalasilta ja valuttaa siihen kouruun ja kun on kylmä pinta nii alkaa jäätään ennen ku ehtii läpi....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kumijorma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Huh 2008
Viestejä: 276
Paikkakunta: Kaakonkulmilla

LähetäLähetetty: 24.02.2017 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta löytyy toisesta ja tavallaan toisestakin, tai noh pihasta löytyy 2008 Subaru Outback 2.5 4aet bensakoneella jolla ajeltu nyt 2.5 vuotta sekä Octavian tavallinen farkku 1.6 koneella 2010 jonka kanssa taivalta takana 4 vuotta.

Skodasta
mukava peli ajella, ajoääniä alkaa ilmenemään konttoriin moottoritienopeuksissa aika tavalla, ainakin jos vertaa Subaruun. Muutenkin kaikenlaista nitinää ja natinaa lähtee sisustasta enemmän , skodassa aika reilusti käytetty sitä kovaa muovia, tosin varustelutasoiltaan ovat toistensa ääripäätä kun skoda on niin karvalakki kuin voi olla ja outbackissa on taas kaikki mitä tehtaalta on saanut.
Takapaksin kansi jäätynyt tässäkin ja välillä myös se paksin sähköinen avauspainike, osan syystä antaisin meidän emännälle joka ei juurikaan noita lumia harjaile ikkunoita lukuun ottamatta.
Plussat
+Tilojen puolesta skoda pesee subarun 6-0 , niin paksin puolella kuin takapenkillä.
+Huoletonta ajoa ollut tällä vag:illa.
+Pieniruokainen.

Subarusta, maavaraa on ja autoon ei tarvi laskeutua kuin mikroautoon niin kuin octaviaan mennessä. Ajo on japanilaiseksi hyvää, oikeastaan aika eurooppalaisen auton tuntua. Nelikolla pääsee talvella mukavasti auraamattomilla teillä sen mitä tarvii. Tänään olin ekaa kertaa jumissa , 40 cm peltoaukealle kinostanut lunta ja jäi pohjastaan makaamaan. Lapioimalla pääsi irti ja pois sieltä.
Kuljettajan ja matkustajan tilat ok, takapenkillä kun on lastenistuimia niin repsikassa matkustava on meidän perheessä lyhyemmillä jaloilla varustettu silloin.
Talvella lämmin ja mukava auto, tuulilasin alareunan lämmitys on oikeasti hyvä näillä keleillä, ei pääse pyyhkijät jäätymään ja sulattaa ne nopeasti.
Ajoasennon saa ihan mukavaksi tälläinen 185/90 eikä tarvi silti lattialla istua eikä sinne laskeutua.

Miinukset
kulutus talvella 9-9,6l 100km
Tosin lokakuussa heitetty lapin riekkoreissu talvirenkailla 3300km matkalla keskikulutuksella 8.2l/100km
Pienehkö paksi, mahtuu monta koppaa vähemmän kaljaa viron reissulla kun ocuun, mutta kyllä sinne pari seisojaa ja viikon juomat ja osa kamoista mahtuu lapin reissulle (loput takapenkille).

No mitä kuluvia osia on ollut niin 95000km kohdalla alkoi Outbackin kardaanin tukilaakeri porsimaan, merkkiliikkeen mielipide oli että vaihdetaan koko kardaani, laakeria ei voi kuulemma vaihtaa. Kaveri joka on korjaamoalan yrittäjä sanoi että ainakin eka kokeillaan sitä laakerin vaihtoa, laakeri löytyi virosta hintaan 69€ kotiinkuljetettuna, kardaani oli osissa alla tunnissa ja toisen tunnin päästä auto ajossa, tuli maksamaan mulle yhteensä 269€ kun Subarulla sanottiin että kardaani on 1300€ ja työt päälle. Pyöränlaakeri meni edestä 110000km kohdalla. Jakopään osat ja huollon kulut oli muistaakseni 900€, sehän näissä bensakoneissa on 5vuotta /10500km välein.


Noh olipa sekava listaus ja scoutista sekä haldexista ei tullu mittää,no kälyllä on passt alltrack,hyvin se on sillä pärjänny kun ajeli jotain tilakeikkaakin kun on eläinlekuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 24.02.2017 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu oudolta että satatonnia ajettuun autoon pitää alkaa jo tekemään tuommoisia remontteja. Sitä on vissiin tojotien kanssa värkätessä oppinut liian hyvälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kumijorma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Huh 2008
Viestejä: 276
Paikkakunta: Kaakonkulmilla

LähetäLähetetty: 25.02.2017 01:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iivariiso kirjoitti:
Tuntuu oudolta että satatonnia ajettuun autoon pitää alkaa jo tekemään tuommoisia remontteja. Sitä on vissiin tojotien kanssa värkätessä oppinut liian hyvälle.


Niin no kaikki on suhteellsta, se skf:n pyöränlaakeri pakettina maksoi vähän alta parisataa. Jos ei nyt muuta vikaa 120 000km taipaleella ole tullut niin ei tuo minusta kauhua herätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 25.02.2017 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se on merkillä kuin merkillä tuo "pikkuvikojen" määrä lisääntynyt....samassa suhteessa kun autojen tekniikka on monimutkaistunut. Se että joku Carina II meni ilman kardaanin vaihtoa (etuveto Very Happy ) joskus 80-luvun lopussa niin ei välttämättä ole tätäpäivää....vaikkakin varmasti Tojota ja muut Japsit suoriutuu ihan hyvin edelleenkin...mutta kaikissa on enemmän tai vähemmän monimutkaista ja häiriöaltista osaa.
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 25.02.2017 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

50tkm.... vuodessa => dieseli varmaan. Jos Subbea meinaat niin varman päälle ota 2011 vuosimallin vehje...pitäisi olla kaikki parhaat hilut jo koneessa. 14000€...ei taida ihan riittää niin uuteen Outbackkiin...mutta tonni pari lisää niin alkaa jo löytymään. Alavääntö/pitkä 1 vaihe....ei ole käyttöautossa murhe...jos ei usein kisko jotain painavaa tai aja todella haastavassa maastossa missä pitäisi liikkua todella "hitaasti". Lumen ollessa se haaste niin vauhtia voi pitää ja voihan sen antaa vähän sutiakin tarvittaessa. DPF suodatin on suunnilleen kaikilla merkeillä joskus yksi murheen kryyni....reippaan 1000€ "remontilla" tulee kuntoon pysyväasti ja samalla saa voimaa lisää ja alaväännön korjausta myös Wink
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 25.02.2017 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Petri ärrällä hyvin kiteytetty, paitsi että.dpf.ei vaivaa jos muistaa kerta viikkoon antaa lapikasta reilummasti
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.02.2017 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissäkin kannattaa olla tarkkana ... Suomessa on ilmeisesti kohtalaisen yleisesti "korjailtu" DPF ja EGR -ongelmia yksinkertaisesti poistamalla tai sulkemalla niitä kalliin korjauksen sijaan. DPF:n uusiminen maksaa tosiaan tuhannesta eurosta kolmeenkin tuhanteen ja nyt on ollut jonkin verran jo puhetta että katsastuksessa tarkistettaisiin niidenkin toiminta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 25.02.2017 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EGR kannattaa sulkea tosiaan samalla niin ei kierrätä pskaa koneeseen, välttyy monelta murheelta tulevien vuosien saatossa. DPF:n mittaus katsastuksessa voi olla hankalaa....jos sitä yritetään mitata OBD portin kautta auton omalta ECUlta (esim. paine-eroa ennen ja jälkeen DPF suodattimen) niin samalla tavalla sitä dataa voi vääristellä kuin moottoreita muutenkin ohjelmoidaan lisätehojen vuoksi. Ja jos taas oikeasti yritetään mitata pakokaasusta ko. asioita niin välineistö on lienee sen verran arvokasta että ei voine vaatia ihan lyhyellä varotusajalla sellaista toimintaa katsastuskonttoreilta. Normaalissa "dieselin päästö/savumittauksessa" moderni DPF poistettu auto laadukkaalla ohjelmalla tuottaa mittaustuloksen 0. Luultavasti DPF filtteritkin halpuu vuosien saatossa....samalla tavalla pelättiin aikoinaan katalysaattoria bensa-autoihin....nyt niitä saa Biltemasta muutamalla satkulla Smile
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com