OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sanktiot hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11073

LähetäLähetetty: 14.09.2016 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:


Osuman sijoitteluvaikeuteen en ihan usko, miten sijoittaa osumaa jos ampumataito on heikko?

Minä uskon, ihan asiallisellakin ampumataidolla saattaa osuma olla väärässä paikassa, systemaattisesti.
Joskus tuli tännekin linkitettyä video missä näkyy miten tornista joku ampuu kolme kertaa samaan kohtaan samaa seisovaa hirveä, aina liian taakse.

En sano ettei se ole mahdollista, mutta yleisin syy huonoon osumaan se ei ole.

Itseasiassa paljon saisi asiaa paremmaksi, kun ymmärrettäisiin tuen käyttö. Vanhan kokeen tyylinen ampuminen seisaaltaan on se yleisin tyyli. Tornissakin, jossa kaiteet antaisi hyvän tuen käsille/aseelle, noustaan tilanteen tullessa seisomaan.
Maastossakin passipaikkaa valitessa voi monesti katsoa sellaisen paikan että tuki löytyy jostain, tai jos istutaan. löytyy se polvista.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite olen ampunut varmasti 70% hirvistäni polvituelta. Heitän aina polvelle ku vaan mahdollista. Ihmettelen miten harva tota tyyliä käyttää. Esim passissa olen lähes aina jonkun näköisessä kyykky tai polviasennossa josta sitte helppo muuntaa asento ammuntaa varten tasapainoiseksi polviasennoksi. Haukulle hiipiessä pudotan itseni aina polvelle ja ammun siitä. En tiedä. Itelle jotenki aivan automaatio käyttää tukea aina ku mahdollista. Puista saa hyvän tuen. Polvituki plus puutuki niin jo on aika tukeva asento kopata hirvi kauaskin. Hyvin usein olen juossut jotain penkkatietä hirvien eteen. Kun olen nähnyt hirven laskettavan tien ojaan niin juoksusta heittänyt polviasentoon ja siitä tuelta naps! En ole koskaan nähnyt muiden tekevän tätä kuin jossain videolla olisko ollut takeem tai joku muu foorumilainen ja sitten veljeni myös ampuu polvelta.

Tietty kotikoppeloa lauon polvihollilta usein. Cool Siinäkin hommassa laukauksen laatu on paree makuulta tai polviltaan kuin vapaalla kädellä sohlattuna..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 14.09.2016 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:


Osuman sijoitteluvaikeuteen en ihan usko, miten sijoittaa osumaa jos ampumataito on heikko?

Minä uskon, ihan asiallisellakin ampumataidolla saattaa osuma olla väärässä paikassa, systemaattisesti.
Joskus tuli tännekin linkitettyä video missä näkyy miten tornista joku ampuu kolme kertaa samaan kohtaan samaa seisovaa hirveä, aina liian taakse.

Olen Sigameesen kanssa samaa mieltä, tuosta osuman sijoittelusta. Ainakin niissä porukoissa, joissa olen metsästellyt, ohilaukauksia ja haavoittamisia tekevät yleensä samat kavertit, joiden ampumataito ei riitä osuman sijoitteluun.

Tuo Ollarin esimerkki paikallaan olevaan hirven ohiampumisesta ei oikein auennut minulle. Jos ampuu kolme kertaa ohi systemaattisesti, niin kysymys ei ole osuman sijoittelusta vaan joko aseen kohdistus on pielessä (todennäköisesti) tai kaveri ei osaa ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ÄIMÄNKÄKI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2005
Viestejä: 202

LähetäLähetetty: 14.09.2016 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Ite olen ampunut varmasti 70% hirvistäni polvituelta. Heitän aina polvelle ku vaan mahdollista. Ihmettelen miten harva tota tyyliä käyttää. Esim passissa olen lähes aina jonkun näköisessä kyykky tai polviasennossa josta sitte helppo muuntaa asento ammuntaa varten tasapainoiseksi polviasennoksi. Haukulle hiipiessä pudotan itseni aina polvelle ja ammun siitä. En tiedä. Itelle jotenki aivan automaatio käyttää tukea aina ku mahdollista. Puista saa hyvän tuen. Polvituki plus puutuki niin jo on aika tukeva asento kopata hirvi kauaskin. Hyvin usein olen juossut jotain penkkatietä hirvien eteen. Kun olen nähnyt hirven laskettavan tien ojaan niin juoksusta heittänyt polviasentoon ja siitä tuelta naps! En ole koskaan nähnyt muiden tekevän tätä kuin jossain videolla olisko ollut takeem tai joku muu foorumilainen ja sitten veljeni myös ampuu polvelta.

Tietty kotikoppeloa lauon polvihollilta usein. Cool Siinäkin hommassa laukauksen laatu on paree makuulta tai polviltaan kuin vapaalla kädellä sohlattuna..


Samoin, käytän aina polvitukea kun vaan mahdollista: asento on nopea tehdä ja on tukeva. Ja harjoittelenkin käytännössä pelkästään polvelta ampumista. Viimeisimmän kaadon tapauksessa ei ollut mahdollista ampua polvelta, kun oli sen verran vetinen paikka että olisi varmasti kulkuset kastuneet jos polviasentoon olisi mennyt Smile
_________________
hunt to live, live to hunt
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5970

LähetäLähetetty: 14.09.2016 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:


Osuman sijoitteluvaikeuteen en ihan usko, miten sijoittaa osumaa jos ampumataito on heikko?

Minä uskon, ihan asiallisellakin ampumataidolla saattaa osuma olla väärässä paikassa, systemaattisesti.
Joskus tuli tännekin linkitettyä video missä näkyy miten tornista joku ampuu kolme kertaa samaan kohtaan samaa seisovaa hirveä, aina liian taakse.

Olen Sigameesen kanssa samaa mieltä, tuosta osuman sijoittelusta. Ainakin niissä porukoissa, joissa olen metsästellyt, ohilaukauksia ja haavoittamisia tekevät yleensä samat kavertit, joiden ampumataito ei riitä osuman sijoitteluun.

Tuo Ollarin esimerkki paikallaan olevaan hirven ohiampumisesta ei oikein auennut minulle. Jos ampuu kolme kertaa ohi systemaattisesti, niin kysymys ei ole osuman sijoittelusta vaan joko aseen kohdistus on pielessä (todennäköisesti) tai kaveri ei osaa ampua.


Ihan samaa mieltä. Harjoittelutilaisuudet alkavat yleensä sillä, että kaadetaan viime vuoden hiekka pois lippaasta, mietitään ajan kanssa miten lipastetaan (luodit menosuuntaan), sitten ihmetellään tovi varmistimen toimintaa. Sitten nojataan tukevasti pöydän reunaan (mieluiten samalla myös seinään) ja ammutaan neljällä sattumalla se 25 pistettä. Osumien väärä sijoittelu ei näyttele minkäänlaista osaa, kun ammutaan hirveä huonosti. Se johtuu olemattomasta ampuma- ja aseenkäsittelytaidosta. Selitys on kyllä usein se, että katsoin väärin hirven juoksukulman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14848

LähetäLähetetty: 14.09.2016 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä ollaan taas yleistämässä yksittäistapauksista. Tämä on toki tavallista ja inhimillistä, mutta ei oikein vie asioita eteenpäin.

Minä tein tässä muutamia vuosia sitten "vikalistan" metsästysseuramme hirvihommista ja siellä ongelmatilanteissa korostui äärimmilleen vain ja ainoastaan se, että osumat olivat hirvessä liian takana. Mielenkiintoista asiasta teki se, että ei ollut oikeastaan merkitystä sillä, että millaisesta pyyntimuodosta oli kyse.

Kun lähdin sitten selvittelemään asiaa, niin muutama kysymys nousi esiin. Minkä vuoksi töppäykset painottuivat samoille henkilöille? Minkä vuoksi kyttäämällä ja hyvältä tuelta tuli töpinkejä samaan malliin kuin nopeammissa tilanteissa? Miksi osumat olivat juuri ravoilla?

Ensinnäkin suurin hirven tappamiseen liittyvä ongelma on se, että hirvi kuolee, mutta kuolinjuoksustaan johtuen sitä ei meinaa sulalla maalla löytää. Tämän vuoksi tuntui, että kytiksellä töpätään enemmän, mutta tosiasia olikin se, että puutteet olivat kuolleen hirven löytämisessä. Eli tyypillinen: jos ei meinaa löytyä, niin soitto hirvikoiramiehelle ja koira irti elävien hirvien perään...

Osuman takavoittoisuus kiinnosti sitten enemmän. Paljastui kaksi selvää hahmottamisvirhettä, jotka lisäävät todennäköisyyttä osumien takavoittoisuudelle. Ensinnäkin ampumaetäisyyden kasvaessa tapahtuu se, että ampuja vaistomaisesti tähtää keskemmäs hirveä eli lähemmäs massakeskeispistettä. Tätä tapahtuu sitä herkemmin mitä kauempana hirvi on tai mitä pienempi suurennus on käytössä. Nyrkkisääntönä on se, että ilman suurennosta jo 40 metrin etäisyydellä ampuja alkaa "nojata" pois reunalta, eli osumaa hilataan keskemmälle. Toinen ja huomattavasti ongelmallisempi onkin sitten se, että osalle metsästäjiä on äärimmäisen hankalaa hahmottaa hirveä kolmiulotteisesti. Toisille asia on itsestään selvä, mutta osalle asia ei vain avaudu. Eli ei osata ajatella menoreiän lisäksi ulsotuloreikää. Kolmas ongelma liittyy edelliseem, mutta sitä tapahtuu kaikille. Hirven kulmittaisuuden arvioinnissa paljastui, että hirvi saa olla tulosuunnassa melko jyrkässäkin kulmassa, että kulmittaisuuden huomaa selvästi. Jos tähän yhdistetään lavan takalinjan tavoittelu, niin riski rapaosumalle kasvaa oleellisesti.

Haastattelin näitä ampujia muutamana vuonna kun seuralla oli niin paljon lupia, että jotain tilastoa sai aikaiseksi ja yllätys oli suuri kun hirven kuvaa näyttämällä pyysin osoittamaan tähtäyspaikan jota "kannattaa tavoitella". Hyvin moni osoitti kohdan, joka on aivan liian takkavoittoinen jo optimaalisessa tilanteessa, saati sitten tilanteessa jossa hirvi on hivenenkin kulmassa ampujaan nähden.

Tämä avasi silmiäni ja en enää aivan samalla tavalla näe asiaa ampumataito-ongelmana, vaan kyse on käytännössä enemmän hahmottamisongelmista joihin pahvinpuhkonta ei varsinaisesti auta. Enemmänkin huono ampumataito näkyy siten, että kuti ei lähde kuin, että ammutaan miten sattuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon totta. Nimrodin lanseeraama tähtäyspisteen haku säkästä alas on ainut ja oikea tyyli opettaa kokemattomat hahmottamaan oikea osumakohta. Hirvikello ei ole käypä tähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 14.09.2016 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä pidän ongelmallisena vinosti vastaantulevan hirven ampumista. Jos ajattelen kolmiulotteisesti, niin sisäänmenoreikä on lapaluun etureunalla. Tässä vaiheessa pelkona on, että luoti "kimpoaa" lapaluusta eikä mene keuhkoille. Jos taas ammun selvästi enemmän kylkeen, on vaarana suolille mennyt laukaus. Ja taas enemmän pistokuoppaan käännettynä vaarana on vain osuma toisen puolen lapaan. En tiedä onko tuo kimpoaminen lapaluusta todellinen ongelma, kun ei ole sadan hirven kokemusta. Yhden tälläisen olen kuitenkin kaverin ampumanan nähnyt. Tämä kuvattu ongelma on varmaan marginaalinen ja johtuu vähäisestä kokemuksesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20594
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta ongelma tosiaan on marginaalinen. Säkästä alas keskelle ja pam. Lataus ja toinen laaki jos hyvä paikka. Kyllä ne siihen tautiin puutuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 14.09.2016 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Minusta ongelma tosiaan on marginaalinen. Säkästä alas keskelle ja pam. Lataus ja toinen laaki jos hyvä paikka. Kyllä ne siihen tautiin puutuu.


Toisille elämä on helppoa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 14.09.2016 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee667 kirjoitti:
Minä pidän ongelmallisena vinosti vastaantulevan hirven ampumista. Jos ajattelen kolmiulotteisesti, niin sisäänmenoreikä on lapaluun etureunalla. Tässä vaiheessa pelkona on, että luoti "kimpoaa" lapaluusta eikä mene keuhkoille. Jos taas ammun selvästi enemmän kylkeen, on vaarana suolille mennyt laukaus. Ja taas enemmän pistokuoppaan käännettynä vaarana on vain osuma toisen puolen lapaan. En tiedä onko tuo kimpoaminen lapaluusta todellinen ongelma, kun ei ole sadan hirven kokemusta. Yhden tälläisen olen kuitenkin kaverin ampumanan nähnyt. Tämä kuvattu ongelma on varmaan marginaalinen ja johtuu vähäisestä kokemuksesta.


Itse pidän tuota oikein mukavana ampumakulmana, ampuu kaulan tyvestä sisään, luoti monasti raapaisee niskarankaa ja menee vastakkaisen lavan takaa ulos. Hirvi tippuu paikalleen. Jos saisi esim. 50 m matkalle oman syöntihirven ampua, niin tuossa kulmassa sen ottaisin kaikkein mieluiten vastaan.
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5970

LähetäLähetetty: 14.09.2016 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tässä ollaan taas yleistämässä yksittäistapauksista. Tämä on toki tavallista ja inhimillistä, mutta ei oikein vie asioita eteenpäin.

Minä tein tässä muutamia vuosia sitten "vikalistan" metsästysseuramme hirvihommista ja siellä ongelmatilanteissa korostui äärimmilleen vain ja ainoastaan se, että osumat olivat hirvessä liian takana. Mielenkiintoista asiasta teki se, että ei ollut oikeastaan merkitystä sillä, että millaisesta pyyntimuodosta oli kyse.

Kun lähdin sitten selvittelemään asiaa, niin muutama kysymys nousi esiin. Minkä vuoksi töppäykset painottuivat samoille henkilöille? Minkä vuoksi kyttäämällä ja hyvältä tuelta tuli töpinkejä samaan malliin kuin nopeammissa tilanteissa? Miksi osumat olivat juuri ravoilla?

Ensinnäkin suurin hirven tappamiseen liittyvä ongelma on se, että hirvi kuolee, mutta kuolinjuoksustaan johtuen sitä ei meinaa sulalla maalla löytää. Tämän vuoksi tuntui, että kytiksellä töpätään enemmän, mutta tosiasia olikin se, että puutteet olivat kuolleen hirven löytämisessä. Eli tyypillinen: jos ei meinaa löytyä, niin soitto hirvikoiramiehelle ja koira irti elävien hirvien perään...

Osuman takavoittoisuus kiinnosti sitten enemmän. Paljastui kaksi selvää hahmottamisvirhettä, jotka lisäävät todennäköisyyttä osumien takavoittoisuudelle. Ensinnäkin ampumaetäisyyden kasvaessa tapahtuu se, että ampuja vaistomaisesti tähtää keskemmäs hirveä eli lähemmäs massakeskeispistettä. Tätä tapahtuu sitä herkemmin mitä kauempana hirvi on tai mitä pienempi suurennus on käytössä. Nyrkkisääntönä on se, että ilman suurennosta jo 40 metrin etäisyydellä ampuja alkaa "nojata" pois reunalta, eli osumaa hilataan keskemmälle. Toinen ja huomattavasti ongelmallisempi onkin sitten se, että osalle metsästäjiä on äärimmäisen hankalaa hahmottaa hirveä kolmiulotteisesti. Toisille asia on itsestään selvä, mutta osalle asia ei vain avaudu. Eli ei osata ajatella menoreiän lisäksi ulsotuloreikää. Kolmas ongelma liittyy edelliseem, mutta sitä tapahtuu kaikille. Hirven kulmittaisuuden arvioinnissa paljastui, että hirvi saa olla tulosuunnassa melko jyrkässäkin kulmassa, että kulmittaisuuden huomaa selvästi. Jos tähän yhdistetään lavan takalinjan tavoittelu, niin riski rapaosumalle kasvaa oleellisesti.

Haastattelin näitä ampujia muutamana vuonna kun seuralla oli niin paljon lupia, että jotain tilastoa sai aikaiseksi ja yllätys oli suuri kun hirven kuvaa näyttämällä pyysin osoittamaan tähtäyspaikan jota "kannattaa tavoitella". Hyvin moni osoitti kohdan, joka on aivan liian takkavoittoinen jo optimaalisessa tilanteessa, saati sitten tilanteessa jossa hirvi on hivenenkin kulmassa ampujaan nähden.

Tämä avasi silmiäni ja en enää aivan samalla tavalla näe asiaa ampumataito-ongelmana, vaan kyse on käytännössä enemmän hahmottamisongelmista joihin pahvinpuhkonta ei varsinaisesti auta. Enemmänkin huono ampumataito näkyy siten, että kuti ei lähde kuin, että ammutaan miten sattuu.


Voi olla, että jotkut eivät tosiaan hahmota. Kuitenkin tosiasia on se, että iso osa normi hirvimiehistä ei saa luotia toistuvasti osumaan 100 m matkalta pystystä neliömetrin alueelle. Ei siinä paljon hahmotukset silloin auta. Tilanne on tietysti eri alueilla, jossa hirvet ammutaan tuelta pellolle tai juoksusta puskaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14848

LähetäLähetetty: 14.09.2016 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilanne olisi eri jos nuo kuvatun kaltaiset ylipäätään ampuisivat koskaan hirveä kohden...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5970

LähetäLähetetty: 14.09.2016 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tilanne olisi eri jos nuo kuvatun kaltaiset ylipäätään ampuisivat koskaan hirveä kohden...


Kyllä ne penteleet pakon edessä yrittävät. Ellei VHF:n äänenvoimakkuuden lisääminen toimi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14848

LähetäLähetetty: 14.09.2016 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletteko muuten tehneet koskaan seuroissanne tilastoa kaatojen jakautumisesta? Minä nimittäin silloin kerran tein sellaisen kun muutenkin näitä asioita tutkiskelin. Tuolloin osoittautui, että seurassa oli koko joukko porukkaa, joka ei ollut ampunut koskaan hirveä tai ei ollut ampunut hirveä viimeiseen viiteen vuoteen. Tätäkin ongelmaa mietiskelin ja tuolloin tuli vastaan se, että uskalluksen puute oli suurin syy kaatojen puutteeseen. Eli toki osa porukasta oli sellaista, jota ei juuri näy kuin lihanjaolla, mutta osa oli kyllä kohtuullisen tunnollisestikin jahteihin osallistuvia.

En näitä sitten tietenkään haastatellut, mutta tein ampumaohjeistuksen seuran metsästyksenjohtajan roolissa. Tuolloin meillä oli vielä tapana arvostella aikaansaatuja osumia ja tuolloin meillä oli vielä jahdissa mukana niin sanottuja hirvikeisareita, jotka neuvoivat auliisti hirven ampumisessa. Nämä neuvot olivat siis sellaisia millä lihahävikki olisi mahdollisimman vähäistä. Eli kaulaan ja päähän jne. Ja aina kun osuma oli lavalla, aiheutti tämä parran pärinää ja ampujan sättimistä. Osa tämän kesti, osa ei.

Noh, tuo ohjeistus piti sisällään lähinnä sen, että metsästyksenjohtaja kehoitti vahvasti jättämään tällaisten taito-osumien tavoittelun pois ja suuntaamaan huomion "lapakympin" tavoitteluun. Homma meni jakeluun ilmeisen hyvin, sillä seuraavana syksynä kolmannes noista tilastojen nollakaatajista oli saanut ammuttua hirven ja toisena vuonna määrä puolittui. Mielestäni tämä oli hyvä parannus tilanteeseen ja oikeastaan osoitus siitä, että pelko hyvän osuman huonoudesta oli suurin syy jättää ampumatta.

Hirven ampumisesta voidaan tehdä vaikeaa ja määrätynlaisella ampumamoolastuksella siitä on mahdollista tehdä vieläkin vaikeampaa kuin mitä se todellisuudessa on. Jos metsästystilanteessa ampumista halutaan lähteä parantamaan, pitää se tehdä ensisijaisesti ampumatilanteen arvioinnin opastuksella ja osuman sijoittamisen opastuksella. Kun metsästäjällä on tiedossa, että mihin hirveä pitää ampua ja millainen paikka on kelvollinen, on ampumataidolla merkitystä vasta tästä eteenpäin.

Ampumataito on sitten vielä sellainen asia, että pelkästään sillä ei pötkitä keskimäärin kovin pitkälle, sillä vaikeimmat paikat vaativat kiväärimiestaitoa. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Edellä on jo mainittu polviasennon käyttö ja tämä on hyvä esimerkki nimenomaan kiväärimiestaidosta. Kiväärimiestaito on sitä, että ampuja osaa ottaa suorituksesta pois inhimillistä virhettä, jolloin onnistumiselle on paremmat edellytykset.

En valitettavasti ole nähnyt radoilla juuri nimeksikään kiväärin käytön harjoittelua vaan ampumaharjoittelu perustuu pääasiassa tukemattomista asennoista touhuamiseen. Tällainen asentoharjoittelu olisi huomattavan hyödyllistä ja parantaisi suorittamista metsällä, mutta vain jos ampujalla on tieto siitä, mihin hirveä pitää ampua ja uskallusta kuunnella suunsoittoa muutaman lapakilon hävikistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava
Sivu 15 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com