OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Karhukoe, hirvikoe
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Leimu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hel 2009
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 28.10.2015 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen pitkään metsästänyt pienriistaa pääasiassa haulikolla ja hieman kiväärilläkin. Haulikossa olen hieman aikanaan kilpaillut, mutta kivääriampujana pidän itseäni aloittelevana ampujana. Tänä syksynä tuli kuitenkin ajankohtaiseksi suorittaa hirvimerkki ja suhtaudun suurriistan ampumiseen ja siihen vaadittavaan taitoon vakavasti.

Lähdin kokeneemman kivääriampujan matkaan ampumaradalle ja sain kahden keskisen kurssin kivääriammuntaan, laukaisuun, tähtäykseen, pitoon jne. Ammuimme vain paikalla olevaa taulua. Ensin istualtaan tuelta ja hetken päästä seisaaltaan käsivaralta. Hirvikoekin ammuttiin ajan ottoineen kaikkineen. Erinomainen harjoitusilta ja ampuminen on aina mukavaa.

Kävin elokuun ensimmäisenä lauantaina ampumassa merkin, ilma oli harmaa ja vettä tuli taivaan täydeltä. Jono oli pitkä ennen minua ja vielä riitti porukkaa minun jälkeen. Siitä huolimatta olin viides ampuja, muut taisivat odottaa viimeistä paikkaa. Minua ennen olleista ampujista yksi ampui karhumerkin kerrasta, kaksi hirvimerkin kahdella yrityksellä ja yksi jätti kesken neljännen yrityksen jälkeen eikä saanut merkkiä.

Kopissa laitoin aseen valmiiksi ja lippaan paikalleen. Pyysin luvan ampua, kun ei sitä radalla ilmankaan osaa aloittaa Smile Neljä laukausta rauhallisella rytmillä ringin sisään ensimmäisellä yrittämällä ja vihreä kortti käteen. Itse kun on kilpaillut jonkin verran ammunnassa, niin tärkein ammuntaa haittaava tekijä eli päänuppi oli kunnossa.

Tarkemmin mietittynä seuraavilla asioilla taisi olla vaikutusta heille, jotka eivät läpäisseet:

- Asetta ei ollut kohdistettu tai ei oltu käyty yhtään harjoittelemassa etukäeen.
- Ammuttiin eri aseella kuin yleensä metsästetään.
- Ei keskitytty ampumiseen, mietittiin etukäteen jo mitä jos en saakaan merkkiä ja suurenneltiin häpeän määrää.
- Hätäiltiin ampumisessa. Neljä laukausta ammuttiin, niin nopeasti kuin mahdollista, vaikka aikaa on erinomaisesti rauhassa ladata, tähdätä ja laukaista.
- Keskittyminen petti kesken sarjan ja yksi tai kaksi laukausta karkasi ringin ulkopuolelle.

Lain mukaan olisin ollut valmis hirvijahtiin, mutta omasta mielestäni en ollut. Itse pidän hyvää riistalaukausta parhaana kunnioituksena saaliille, joten merkin ampumisen jälkeen harjoittelin lisää. Omassa seurassa ei ole ammuntavelvoitteita hirviporukalle, mutta kävin ampumassa muutaman kerran liikkuvaa hirveä ja paikalla olevaa maalia. Itse näen asian niin, että jokaisen pitää kantaa vastuu omasta ampumataidosta, mutta monta kertaa radalle meno on metsästäjille kiinni siellä vallitsevasta ilmapiiristä.

Aloittelevana suurriistan metsästäjänä joudun tekemään paljon aivotyötä. Mietin passissa etukäteen etäisyydet, mihin tilanteisiin jätän ampumatta, ampumasektorit. Koen, että niiden etukäteen jäsentely tulee helpottamaan ensimmäistä riistalaukausta, olen tehnt jo monta päätöstä ja valmistelevaa asiaa etukäteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 28.10.2015 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Leimu kirjoitti:
Lain mukaan olisin ollut valmis hirvijahtiin, mutta omasta mielestäni en ollut. Itse pidän hyvää riistalaukausta parhaana kunnioituksena saaliille, joten merkin ampumisen jälkeen harjoittelin lisää.

.......jokaisen pitää kantaa vastuu omasta ampumataidosta.......

Leimu on sisäistynyt asian ja näin kun kaikki ajattelisivat, suuremmilta ongelmilta vältyttäisiin.

Nykyinen ampumakoe vain määrittää "ampumataidon" vähimmäistason, ei muuta. Siitä sitten jokainen harjoittelemaan vaativampia kuvioita. Ei nykyinen ampumakoe kiellä ketään harjoittelemasta. Toisekseen, ei sellaista ampumakoetta ole edes mahdollista järjestää, jossa varauduttaisiin kaikkiin metsällä eteen tuleviin tilanteisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Sivu 14 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com