OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

30-06 Norma oryx 13g aukeaako peurassa?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hienohomma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Tou 2008
Viestejä: 67
Paikkakunta: E-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.08.2015 15:47    Viestin aihe: 30-06 Norma oryx 13g aukeaako peurassa? Vastaa lainaamalla viestiä

Hei
Hirvelle olen käyttänyt tehdas oryxiä 13g. Onko kokemuksia peurasta tällä 13g, Aukeaakohan kunnolla vai onko paree hommata 11,7g? Vai Accubond?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellmi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2010
Viestejä: 343
Paikkakunta: pohojois pohojanmaa

LähetäLähetetty: 31.08.2015 15:54    Viestin aihe: Re: 30-06 Norma oryx 13g aukeaako peurassa? Vastaa lainaamalla viestiä

hienohomma kirjoitti:
Hei
Hirvelle olen käyttänyt tehdas oryxiä 13g. Onko kokemuksia peurasta tällä 13g, Aukeaakohan kunnolla vai onko paree hommata 11,7g? Vai Accubond?
Kyllä aukeaa!! ainakin normi kyttimatkoilta.Ulostulo reikä nyrkin kokoinen v3 812m/s/tehdaspati.Ammuttu browning sa high wall:sta 28"piippu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kannibaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2014
Viestejä: 1683

LähetäLähetetty: 31.08.2015 16:06    Viestin aihe: Re: 30-06 Norma oryx 13g aukeaako peurassa? Vastaa lainaamalla viestiä

hienohomma kirjoitti:
Hei
Hirvelle olen käyttänyt tehdas oryxiä 13g. Onko kokemuksia peurasta tällä 13g, Aukeaakohan kunnolla vai onko paree hommata 11,7g? Vai Accubond?


Onko ampumaetäisyys variaabeli 7-220 m? Itsellä se huvittavat 25-40 m, olisi saanut suuren pukin reiluun 15 metriinkin viime talvena.

Olen lukenut luodeista täältä varmaan kaiken, lähtönopeus kerrotaan us
usein kyllä....

Ei kokemusta itselläni. Toki se aukeaa peurassa. Eri luodit toimivat kuitenkin käsi kädessä tietyn nopeuden suhteen. Ratkaisevaa peuran suhteen on avautumisen alkaminen. Joissain tapauksessa näinkin laihalla eläimellä toimii myös jäykkä luoti, jota voisi käyttää yleisluotina...myös siis hirvelle.

Jotkut ampuvat peuraa tahallaan tai "puolitahallaan" elinoidessaan pötsiosumaa ja pitkää pakomatkaa lapaan. Se vaikuttaa valinnan kriteereihin.

Tähän perustuu "myytti" peuran sitkeydestä. Näissä ei usein ole totuutta. Lisäksi luodit ja luotierät vaihtelevat.

Olen ampunut peuran oryxillä, mutta 18,5 grammaisella, osumanopeus 670 m/s, hyvin jäi.

13 grammainen oryx sopii ihan hyvin lähelle ja keskmatkoille peuralle, olen siitä aivan varma. 13 grammaisista olen ampunut lapuan megalla...hyvin kuoli silläkin. Toki testaan itse luoteja myös...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1637

LähetäLähetetty: 31.08.2015 20:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen norman tehdasladatulla 13 grammasella ampunut ainakin 25 peuraa matkoilta 20-yli 200. Aina on pelannut matkasta riippumatta ja joskus on molempien olkaluidenkin läpi mennyt.

Mega 13g läheltä selkärankaan melkein laittaa peuranvasan kahtia, mutta kauemmas kyllä pelaa nätisti.

Naturaliksellakin olen pari kaatanut, mutta menee turhan sukkana läpi.

Nykyään käytössä .270 140 gr Accubond, on kyllä hyvä pruraluoti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hienohomma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Tou 2008
Viestejä: 67
Paikkakunta: E-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.08.2015 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sako 75 finnlight normi 53cm mittainen piippu ja tehdas lataus siis käytössä.
Tuskin tulee yli 150m päähän ammuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kannibaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2014
Viestejä: 1683

LähetäLähetetty: 01.09.2015 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi olla lähellä 750 m/s lähdöt viileässä ja lyhyemmällä piipulla kuin luvattua 790:ä, mutta se on oikein sopiva vauhti.

Katselin hieman tarjontaa. Esim 180 gr halpa core-lokt on oikea peuraluoti, mutta onhan se aika heikko luoti, pirun herkkä kyllä avautumaan.

11,9 g evolution hyvä valinta kuten oryx, ja kolmekymppisissä saman hintainen.

Nosler partition 180 gr saatavana myös todella halvalla kuten tuo core loktikin. Mutta ei se sen parempi ole kuin oryx tai evo, mutta sopii toki myös.

SHH 11,7 g on yksi käyttökelpoinen valmispati peuralle.

Siinä jotain. Ammu tämä kausi oryxillä ja kokeile vaikka sitten jotain. Hirvelle käy oryx melkein parhaiten, mutta monet muutkin, kuten naturalis.

Runsauden pulaa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hienohomma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Tou 2008
Viestejä: 67
Paikkakunta: E-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.09.2015 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla lukee 13g oryx askis että olis v0 800m/s.
Tehdas lupailee kevyimmälle oryxille 10.7g 900m/s, 30-06 kaliiperis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Giant
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Jou 2006
Viestejä: 434
Paikkakunta: Etelä

LähetäLähetetty: 01.09.2015 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noin parikymmentä peuraa tuli tuolla ammuttua ja hirviä päälle. Kaikki kuoli. Siirryin peuroissa Accubondiin 30-06:ssa kun hommasin hirvelle eri aseen.
Oryxilla en ole koskaan nähnyt luodin hajoamis ongelmia hirvessä tai peurassa niinkuin esim. Megalla.
Peuralla voisi olla Accubondiakin räväkämmin avautuva luoti omassa käytössä. Jospa joskus saisi tuon .50-110 kytispyssyn teetettyä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kannibaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2014
Viestejä: 1683

LähetäLähetetty: 02.09.2015 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän se väärin ole käyttää kahta eri paukkua, lähinnä mielenkiinnon takia, vaikka raskaalla 13 g oryxillä pärjäisi hyvin. Ota hieman erilainen peuralle jos kiinnostaa, pikku rahoja ja mukava kokeilla muutama laaki kohdistusta jne..napsut ylös.

Valikoimaa löytyy vaikka mitä, edellä kirjoitettujen lisäksi mm 11 g geco, federal trophy bonded 180 gr ja tämä myös higj energynä..tosin enemmän ehkä hirvilähtöinen paukku, barnesit sun muut.

On tosiaan myös aihealue toteutuksineen, jossa esim peuraa ammuttaisiin nopeammilla paukuilla. Usein vaatii hieman jäykemmän luodin, mutta oryx on melko monipuolinen. Tuo kevyt käy siihen paremmun kuin, että ampuisi 13 grammaisen jollain magnumilla 900 m/s peuraan. Eli sama luotimalli on osittain eri tietysti eri painoisena. Eri kaliiperien välillä jopa täysin eri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com