OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintujen kuvastusta samettiteerillä
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Erä-Jorma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tou 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 08.08.2005 08:09    Viestin aihe: Kanalintujen kuvastusta samettiteerillä Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkä arvoisat kanalinnustajat toteutatte kuvastuksen samettiteerillä, itse ostin kolme samettista teeren kuvaa ja tarkoitus olisi syksyllä kokeilla niiden toimivuutta jahtitilanteessa. Kerran olen aikaisemmin ollut aamupassissa kaverin kanssa kuvilla eli jotain kokemusta on mutta lisätietoa tästä aiheesta tarvittaisiin. Laitatteko kuvat paikoilleen edellisenä iltana vai vasta aamulla aikaisin ennen soitimen alkua? Hakeudutteko haulikko hollille vai tarkkailetteko ristikon kautta soitimelle saapuvia teeriä? Onko teillä käytössä minkäänlaista naamioverkkoa vai perinteinen puskapassi? Mitenkä nuo teeren kuvat kannattaisi sijoittaa, kaikki puihin vai osa maahan. Sen tiedän että kaula pitää jättää lyhyelle, koska kurotteleva teeri viestii vaarasta. Mitenkä teeri toimii esim. 6m mato-ongen päässä puuta vasten, heiluuko liikaa vai pitääkö vaan katkoa aina "istuma" puut metsästä? Siinä nyt alkuun kysymyksiä mitkä ovat askarruttaneet mieltäni kyseisestä aiheesta, kertokaa mitä vielä tarvitsee ottaa huomioon
_________________
Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Woodsman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 161
Paikkakunta: Vantaa, Keski-suomi, Etelä-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 08.08.2005 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamuyöllä ennen lintujen tuloa aina ollaan laitettu kuvat paikoilleen, pimeän turvatessa.

Lienee makuasia että haluaako ampua teeret haulikolla vaiko kiväärillä. Haulikkopassissa itse olen ollut jos vaan maasto antaa olla aloillaan.

Kiväärijahti toisaalta antaa enemmän mahdollisuuksia valikoivaan metsästykseen, ettei siis tule ammuttua "valtakukkoa" syssoitimelta, (jolla muuten voi olla arvaamattomat seuraukset kevään soitimeen).

Onget on ihan hyvä vaihtoehto asentaa kuvat paikoilleen. Ei pieni heiluminen mitään haittaa, kuhan vaan pysyvät paikoillaan putoamatta.
Kaikki on puihin laitettu. Sijainnilla en niin ole huomannut olevan mitään väliä kuhan asetelman antama tunnelma on rauhallinen. Yksi kuva voi olla muista vähän erillään, joka siis toimii "vartiolintuna".

Mitä naaimoitumiseen tulee, niin haulikkohollilla oltaessa olisi tietysti ihan hyvä olla jonkinsortin suoja, vaikka naamiointiverkosta ja oksista.

Mielikuvitukselle saa antaa tilaa, turvallisuudesta tinkimättä

Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CAPO
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Kes 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 08.08.2005 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puitu peltokin voi olla hyvä paikka ja siihen voi ja pitää laittaa ne kuvat maahan, toki voi reunaan yhden puuhunkin tökätä.
Pari kertaa olen käynyt kokeilemassa ja aina on saalista tullut sopivasti.
Tilanteet ja tunnelma monesti hieno tuollaisessa jahdissa, esim toissa syksynä enon kanssa vain katselemisen ilosta katseltiin kun 12 teertä piti peliään noin 50 metrin päässä pellossa.
Tänä syksynä onkin mukana tuo parempi digikamera, joten pitää katsoa jos saisi väijyttyä jotain videon tapaista.
Tuolla oli muuten nuo samettiteerien teko-ohjeet, jotka printtasin emännälle, ja kolme on jo valmiina -tulee muuten tosi hienoja, joten kiitos ohjeitten laittajalle (muutelin kyllä hieman nuita kaavoja, koska eiväthän nuo voi pitää paikkaansa, kun nuita mittoja katsoo niin ei täsmää)
Seitsemän kuvaa pitäis tulla aloitukseen mennessä.. ihan kokeilu mielessä pyysin tekemään kaksi kuvaa sellaisesta pantterikankaasta, vähän niinkuin akkateeriksi -onko mitään hyötyä tai muuta vaikutusta. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvalinnustaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Elo 2005
Viestejä: 42

LähetäLähetetty: 08.08.2005 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ensimmäisenä viikonloppuna teeret lentää siinä 6-6.30 välillä, joten kuvat kannattaa laittaa viimeistään varttia ennen.ei haittaaa vaikka laittaa tuntiakin ennen, sen parempi. ja jos yhtään tuuli henkää niin kuvalintujen nokat tuuleen päin. ite oon pitäny kuvia kiväärihollin päässä koska suojaksi riittää silloin katkotut männyn tai lehtipuiden vesat. eikä ne linnut aina kuvien viereen laske joten kannattaa pitää kumpaakin, kivääriä sekä haulikkoa mukana. varmasti yhtä tärkeää on suhautella samaan aikaan.
monesti muutoin ohi lentävän teeren saa kääntymään takaisin suhauttamalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 08.08.2005 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni kulkee 2 tuollaista aina repussa, jos aamu antaa myöten kuvastelulle, tai paikan valinta (eli kuinka paljon kiväärimiehiä ympäristössä mätkimässä reikiä kuviin).

Aamusella, lähes pimeässä, eli ennen "hämärää" käydään laittamassa kuvat puihin. Yleensä löytyy joku keloranka tai sitten tuoreesta riu'usta tekaisen sen jalkapuun kuvalle. Ongevapa on hyvä (mutta v!ttumainen kuljettaa mukana, paitsi jos on tarkoitus vain käydä kuvastelemassa, eikä jatkaa samoilta sijoilta matkaa aamulennon jälkeen), kun kuvan ja jalan saa aina tuettua puuhun jollakin keinoin. Heinää tai jotain muuta vähävetistä ja kevyttä kuvien sisään, sillä kostea sisältö kuvalle pakkasaamuna tarkoittaa "jäätynyttä" kuvaa... muistuttaa lähinnä osittain albiinoa teertä, eikä toimi kuten musta.
Kuvat laitetaan siten, että korkeimpaan mahdolliseen kohtaan saarekkeessa toinen. Joko suon keskustaa tai tuulta kohden nokka, ja toinen sitten "sisemmäs" saarekkeeseen matalampaan latvaan.

Passit tehdään aina paikkakohtaisesti, teerelle ei tarvi mitään etelän vetelien vermeitä, eli naamioverkkoja tai kojuja. Riittää, että pidät pärstäsi poissa näkyviltä ja romut repussasi. Eli et poikkea "perusväristä", etkä liiku enää lainkaan kun teeret ovat alle 150 metrissä tulossa. Se riittää oikein hyvin. Jotain pientä "kojua" ollaan joskus tehty, eli kuusen alaoksia ja männyn oksaa hieman näkösuojaksi.

Kivääri on mukana "varmuuden vuoksi", mutta haulikolla ne on oikeastaan aina ammuttu. Yksi piti kiväärillä paikata viime kaudella latvalle. Haulikkomiesten hommiahan tuo on aikojen alusta asti ollutkin tuo kuvastelu, ei siinä kivääriä tarvi kuin ahne pässi.

Valtakukot pitää osata tunnistaa, muuten tulee ohranen loppu kestävälle harrastustoiminnalle!

Ja se yksi helppo osa... Suhauttelu, teeripilli on syytä jättää kauppiaan murheeksi, sillä se ei tuo teeriä perille kuten osaava "kusauttaja". Sen taidon kun on käynyt keväällä teerisoitimella opettelemassa, saa monesti jahtikaverin ilmeen kääntymään huvittuneesta virnistyksestä suhauttajalle, perinteisen vihreään. Wink

Yksi mikä kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan, on kamera! Tänä vuonna on tarkoitus ottaa ensin kuvaa viereen istuvasta teerestä, ennen kuin ammutaan... Tulevat nimittäin sananmukaisesti ihan pään päälle istumaan, jos olet paikoillasi, ja hanhijahtisäännön mukaan et silmiäsi näytä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajokoiramiehiähän mie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Huh 2005
Viestejä: 448
Paikkakunta: joensuu

LähetäLähetetty: 08.08.2005 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo suhautteleminen kannattaa ehdottomasti opetella.Monet teeret on tullu reppuun asti petettyä.
_________________
Erämies on eri mies!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jääkäri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 611
Paikkakunta: nurmo/seinäjoki

LähetäLähetetty: 08.08.2005 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten aiemmin jo tulikin ilmi niin teerijahdissa ei tarvi kojua, maastopuku riittää. Lintujen tullessa täytyy muistaa olla täysin liikkumatta.
Itsellä kulkee kolme kuvaa mukana. Suhauttamalla saa joskus ohi lentävät teeret tulemaan kuville, joskus ei. Suo jossa itse käyn niin ei ole juurikaan jahdannut muita metsämiehiä.

Mikähän on ongelmana, olen muutamana syksynä kuvastanut samalla paikalla. Parina edellisenä syksynä sain ammuttua useampia teeriä kuville mutta viime syksynä teeret eivät välittäneet mitään niin kuvista kuin suhautuksistakaan?
Auttaisiko passipaikan siirtäminen vaikka pari sataa metriä edellisestä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Kes 2005
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 08.08.2005 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta teeren kuvastuksesta on yheltä kerralta viimesyksynä. Aivan kuin koemielessä laiton kolome omatekosta teerenkuvatusta suolle tarrin latvaan. Korkeutta pari metriä. Ite istuin mättäällä vieressä 10m:n päässä. Ja teerethän tuli. Kuin magneetin vetämänä suoraan sylliin. Olivat aivan pöljiä siinä kuvien ympärillä. Etes ammunta ei karkottanu niitä ku vähän matkan päähän. Kivväärillä niitä sitte osottelin jonku aikaa. Kummissaan kurottelivat alaspäin puun alle ku kavereita vierestä keikkasi. Ei mihinkään lähteneet vaikka ammuin usiamman kerran. Huteja enimmäkseen. Jokunen osu kuitenki. Kun saalista oli tullu sopivasti, lähin hakemaan niitä. Vaan eipä ne muut lähteny lentoon vieläkään. 60m:n päähän päästivät avosuolla ennenku lähtivät. Aivan outo oli lintujen käytös sinä aamuna. Pakkasta oli monta astetta.
Tästä vaan muodostu itelle semmonen kokemus, että aika helepolla se teeri ihtesä ammuttaa tuossa kuvastushommassa. Siinä on syytä käyttää erittäin suurta harkintaa mitä ampuu ja kuinka paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bulletproof
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Elo 2004
Viestejä: 17
Paikkakunta: Oulunseutu

LähetäLähetetty: 09.08.2005 07:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mikähän on ongelmana, olen muutamana syksynä kuvastanut samalla paikalla. Parina edellisenä syksynä sain ammuttua useampia teeriä kuville mutta viime syksynä teeret eivät välittäneet mitään niin kuvista kuin suhautuksistakaan?
Auttaisiko passipaikan siirtäminen vaikka pari sataa metriä edellisestä?


Teerethän tulevat usein hyvinkin tarkalleen samaan kohtaan suolle, jopa samoihin puihin joka aamu. Silloin ei tarvitse edes kuvia, kun tietää vain minne linnut ehkä tulevat. Varsinkin, jos teeriä on paljon niin eivät välttämättä reagoi juurikaan kuviin tai suhautteluihin.

Lainaus:
Tästä vaan muodostu itelle semmonen kokemus, että aika helepolla se teeri ihtesä ammuttaa tuossa kuvastushommassa. Siinä on syytä käyttää erittäin suurta harkintaa mitä ampuu ja kuinka paljon.


Joo. joskus se voi tuntua helpolta. Sitten kun oikeen alkaa yrittämään, niin ei saalista ehkä tulekkaan. Harkintaa on syytä käyttää kuvilta ampuessa, kuten kaikissa muissakin metsästysmuodoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 09.08.2005 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tullut tuota kuvastusta harrastettua sen aikaa kun se nyt ollut sallittu. Keskimäärin noin kymmenenä aamuna syksyssä. Kuvina itse tehtyjä kangaskuvia ja lisäksi "isoja" finnfoam-kuvia. Kangaskuvat käytössä pellolla, jossa teeret käyvät syömässä sekä soimassa. Kuvat olleet aina maassa ja minä lyhyellä haulikkoetäisyydellä (20m) niistä.Mukana lisäksi kivääri. Mitään piilokojua tai verkkoa en ole mukana kantanut vaan maastopuku ja kasvonaamio päällä ojan penkereen takana istuskellut. Lähimmät teeret istuneet metrin päähän!! Houkutteluun olen käyttänyt pilliä, joka minulle sopinut paremmin kun nuo suhautteluni ovat muistuttaneet lähinnä köhimistä. Soimaan tulevat kukot ovat laskeutuneet kuville pääsääntöisesti mutta ruokailemaan tulevat ovat ensin istuneet puihin ja tarkkailleet tilannetta kotvasen ja sen jälkeen laskeutuneet peltoon 50-100 metrin päähän kuvista, kiväärihollille. Syksyn edetessä ja ensilumien tultua olen siirtynyt harjuille, joiden ympärillä suuria taimikoita.Silloin käytössä nuo yli suuret kuvat. Kooltaan lähes metson kokoisia. Ne olen laittanut harjulle, todella kauas näkyvään paikkaan. Jonkun seipään nokkaan, siten että ympärillä hyviä istumapuita.Isoille avohakkuille jätetyt kaulatut ja kuivuneet haavat hyviä. Kuvat laittelen aina aamulla.Jos luvassa pilvistä ja pimeää olen ollut valmiina silloin kun virallinen auringon nousun aika. Kirkkaalla ilmalla puoli tuntia ennen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 13.08.2005 17:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jääkäri kirjoitti:
Mikähän on ongelmana, olen muutamana syksynä kuvastanut samalla paikalla. Parina edellisenä syksynä sain ammuttua useampia teeriä kuville mutta viime syksynä teeret eivät välittäneet mitään niin kuvista kuin suhautuksistakaan?
Auttaisiko passipaikan siirtäminen vaikka pari sataa metriä edellisestä?

Ettei ole käynyt samaa kuin eräällä tuttavallakin, meni ampumaan ne isoimmat kuvastellessa. Seuraaviksi vuosiksi riittikin vain niitä B-luokan suvunjatkajia, eikä niistä ollut kovinkaan suuresti heidän alueellaan selviämään, kanahaukat veivät näitä suurella prosentilla.

Eli tarkkana saa olla, mitä ampuu ja miten ampuu. Itse koetan ehtiä silmämääräisesti siitä lentävästä parvesta jo valikoida niitä B-luokkalaisia, kiväärillä toki helpompaa jo (ja akkojahan minä en edes ammu).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 14.08.2005 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eli miten sä luokittelet ne B linnut? ammutko pienimmät vai mitenkä? kertokaa kuka tietää..?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Körmy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1867
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 14.08.2005 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo on erittäin väärin että akkoja ei ammuta. Kantaa pitää verottaa tasapuolisesti. Akoillahan on muutenkin paremmat mahdollisuudet selviytyä koska niillä on parempi suojaväri. Akat vaan ei niin usein viihdy näkyvällä kun ukot ja siksi näyttääkin että akkoja on tosi vähän ja sitten kantaa verotetaan vääristyneesti. Ehdottomasti siis tasapuolista verotusta. Itse pidän hyvänä määränä syksyssä esim. 3-4 lintua. Sen enempää niitä ei tulisi ampua vaikka niitä olisi paljonkin juuri sen takia että niitä olisi vielä tulevillekkin sukupolville. Pitää ottaa huomioon että niitä kuolee muidenkin metsästäjien ammuksiin ja petojen suihin. Ei saa liian ahne olla vaikka näyttää että lintuja paljon olisi. Pyynti tulisi myös kohdistaa ehdottomasti nuoriin lintuihin ja jättää tosiaankin ne isot kukot ampumatta. Viime syksynä itse passiin lähdin puoli viiden tai viiden aikaan kävelemään. Taskulampun kanssa sinne oli mentävä kun ei muuten nähny. Silti kun pääsin perille ja laitoin kuvat kenttään ja kävelin takasin ite passipaikalle niin jo oli teeret istumassa puissa kuvista 30m päässä vaikka seisoin ihan aukealla. Jäi ne teeret kuitenkin saamatta kun eivät siitä lähemmäs tulleet. Reissu kuitenkin oli hyvin onnistunut mielestäni silti. Olihan se hieno kattella kun ne siinä puussa kiipeilivät. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jukka89
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Hel 2005
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 14.08.2005 17:42    Viestin aihe: sametti kuvat Vastaa lainaamalla viestiä

minulla on ollut käytössä nyt niitä samentti kuvia 10 kunta.. ne on äidin tekemiä sametista. ne tulivat paljon halvemmaksi tehdä ite. minulla on puolikymmentä vakio suota soidinpaikkana vien kuvat edellisenä iltana ja minulla on uhden suona laidalla lato josta kyttään. ja muitten soiden laidassa haulikko holleilla trukki lava ja sen päällä puurungon päälle laitettu havi ja risu peite. kun alkaa olla ensimmäiset pakkas aamut niin menen pimeällä makaameen ja ääntelemään teeri pillillä. jos on pakkanen ja tyyni niin teeret tulevat varmasti. mutta muistakaa sitä mikä ekana tulee se uros niin sitä ei saa ampua muuten teeret eivät tule sille suolle enää sille syksylle.. et sellasia kokemuksia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 14.08.2005 18:50    Viestin aihe: Re: sametti kuvat Vastaa lainaamalla viestiä

jukka89 kirjoitti:
minulla on ollut käytössä nyt niitä samentti kuvia 10 kunta.. ne on äidin tekemiä sametista. ne tulivat paljon halvemmaksi tehdä ite. minulla on puolikymmentä vakio suota soidinpaikkana vien kuvat edellisenä iltana ja minulla on uhden suona laidalla lato josta kyttään. ja muitten soiden laidassa haulikko holleilla trukki lava ja sen päällä puurungon päälle laitettu havi ja risu peite. kun alkaa olla ensimmäiset pakkas aamut niin menen pimeällä makaameen ja ääntelemään teeri pillillä. jos on pakkanen ja tyyni niin teeret tulevat varmasti. mutta muistakaa sitä mikä ekana tulee se uros niin sitä ei saa ampua muuten teeret eivät tule sille suolle enää sille syksylle.. et sellasia kokemuksia


eli se mikä ekana tulee on se jota ei saa ampua.. entä jos tulee vain yksi.. miten toimitte? ja mikä sen tekee että teeret ei tule enään sinne jos sen "johtajan" ampuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com