OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Miksi Drillinki
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.02.2014 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Mielestäni tässä asiassa olisi kaikkien kannalta edullisinta jos eri asetyyppien hyvät ja huonot puolet tuotaisiin esiin mahdollisimman objektiivisesti. Tämä olisi erittäin suotavaa esimerkiksi drillinkiä vakavasti harkitsevien näkökulmasta. Liiallinen hehkutus ja negatiivisten ominaisuuksien kieltäminen saattavat tuottaa pettymyksen (buyers remorse) ja se ei ole haluttava asia.

Esimerkiksi itse olen tuonut esiin oman näkemykseni siitä, että mihin käyttöön näen drillingin sopivana. Tämä käyttö on taas itselleni ja omissa jahtimuodoissani niin vieras ja etäinen, että en voi vastaavassa tilanteessa oleville drillinkiä suositella. Suosittelisin drillinkiä siis aivan toisenlaisiin jahteihin (erämaajahdit, pitkäkestoiset jahdit vaihtelevine pyyntimuotoineen jne) ja muihin suosittelisin sitten muita vehkeitä.

Olen kokeillut ja ampunut drillingeillä sen verran, että omaan jonkinnäköisen mielipiteen niiden sopivuudesta eri hommiin. Niissä on omat kommervenkkinsä, eivätkä ne ole hetikään aina kovin hyvin suunniteltuja esimerkiksi käyttöliittymien suhteen.

---

Jos itse hommaisin drillingin, niin sen tulisi olla toteutettu seuraavasti:

- Rinnakkain olevat haulipiiput haulikkokiskolla ja tukki mitoitettu haulikkokäytön perusteella

- Nostettava takahahlo kivääripiipulle

- kiskosta erottumattomat palikat kiikaritähtäinkiinnitykselle

- yksi liipaisin, jonka toiminta seuraava: lähtötilanne AINA se, että molemmat haulipiiput lähtevät peräkkäin, luotipiipulle vaihdin / virityksen vaihto siten, että tätä yhtä liipaisinta työnnetään eteenpäin ja mitään ei luotipiipulla ampumisen jälkeen enää tapahdu (liipaisin eteen työnnettäessä ase muuttuu kertalaukeavaksi kivääriksi ja tämä tila puretaan ase taittamalla, jolloin siirrytään taas haulikkomoodiin)

Eli äärimmäistä yksinkertaisuutta hakisin. Teknisesti ehkä vaativa toteutettava, mutta käyttö mahdollisimman suoraviivaista ja helppoa.

Hyvin perusteltu. Itse lisäisin vielä ilves ja susijahdin mihin oikeanlaiseksi hiotulla drillingillä saattaisi olla paikkansa. Ehkä. Hieman vierastan kyllä sitä kun drillinki ei tahdo olla oikein käteen sopiva haulikko. Ehkä valintani olisi kuitenkin itse ladattua unaa ja pumppuhaulikko susijahtiinkin. Kivääri matkassa erikseen jos oikein laakee passi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 20.02.2014 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lukitaanko keskustelu ja aamen. Totuus on tullut julki. Laughing
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.02.2014 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Lukitaanko keskustelu ja aamen. Totuus on tullut julki. Laughing

Juu lukitaan. Nimrodilta sen verran hyvä perustelu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 20.02.2014 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta perätystä "lisäarvosta".
Itselleni lisäarvo tulee nimenomaan siitä, että mukana ei tarvitse raahata kahta asetta.

Tietenkään yksipuolisella , yhteen lajiin kohdistuvalla ja tarkoin suunnitellulla metsästystavalla tälle ei ole tarvetta muutenkaan.
Tai jos koira on ns. yhden lajin rotua.
Ja jos metsästys on enimmäkseen autossa tai sen lähettyvillä kykkimistä, voi aseen vaihtaa aina tilanteeseen sopivaksi.

Mutta jos taas tykkää kulkea metsässä (autolla koiran perässä ajelu gepsin perusteella ei ole sitä), metsästää monipuolisesti eteen tulevaa riistaa eteen tulevissa tilanteissa, omistaa ehkä ns. kaikenviljan koiran, ei drillinki ole lainkaan hassumpi ratkaisu.

Ja siihen sitten lisänä ne hukka, ilves, kettu ja majavajahdit.
Masselle erityisesti, joskus harvoin sille luodillekin olisi käyttöä Very Happy.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
patupattura
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Jou 2013
Viestejä: 1524

LähetäLähetetty: 20.02.2014 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko loppuselvitys että Drillinki on heiveröisten vakavaraisten kalunjatke vai ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14815

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Totuus on tullut julki.


Anteeksi maalaisuuteni, mutta missä kohtaa tässä ketjussa on esitetty totuus ja kenen toimesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Totuus on tullut julki.


Anteeksi maalaisuuteni, mutta missä kohtaa tässä ketjussa on esitetty totuus ja kenen toimesta?


Jokaisella näyttää olevan oma totuus. Toisilla se perustuu kokemukseen, toisilla ei. Jollakin oli soma allekirjoitus, että mielipide on kuin per..reikä, jokaisella on omansa.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mihin sitä 'lisäarvoa' tarvitaan? Eikö riitä, että väline on mieluinen ja haluaa juuri sitä jossakin tietyssä tilanteessa käyttää??

Itse otan massejahtiin mieluiten jousen, vaikka siinä saaliin saannin kannalta on aika vähän lisäarvoa drillinkiin verrattuna, joka on siihen hommaan 'paras' ase ylivoimaisesti. Siis ihan kokemuksen mukaan. Very Happy

Minusta nämä perustelut voisi unohtaa - ja varsinkin nämä 'miksi ei' -perustelut - ja keskustella enemmänkin kokemuksista ja siitä miten ennakko-odotukset ovat drillingin hankkineilla toteutuneet.

Itselleni drillinki on 'haulikko, jossa on kivääri bonuksena'. Ei ehkä ideaali haulikkona verrattuna vaikka omaan sportinghaulikkoon, mutta kelvollinen näille taidoille. Mukana lähes huomaamatta kulkeva luotipiippu on ollut 'kullanarvoinen' ja monesti pelastanut reissun tai päivän tuoden sen ainoan saaliin sille kertaa. Käyttöpäiviä tulee vuodesta riippuen vähän tai vielä vähemmän, mutta alkusyksystä mukaan lähtee joko drillinki tai jousi vähän paikan, päivän, porukan ja fiiliksen mukaan. Ennen drillinkiä oli jonkin verran kokemusta haulikkorihlasta, Valmet 412 ja Taiga, jotka eivät olleet minun juttuni juuri toisen haulipiipun puutteen vuoksi. Näillä taidoilla on käyttöä sille paikolle turhan usein. Tämä siis kokemuksena 'pienireikäisestä' drillingistä. Isoreikäinen hakee vielä paikkaansa, kun massejahdissa tuli siirryttyä lähes yksinomaan jouseen, mutta pikkuhiljaa lisääntyvät kauris- ja peurajahdit ajokalustolla laajentavat käyttöä mukavasti.

Drillinki ei minulla korvaa mitään asetta vaan täydentää arsenaalia juuri sopivasti. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16693

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

patupattura kirjoitti:
Onko loppuselvitys että Drillinki on heiveröisten vakavaraisten kalunjatke vai ?


Tuo kortti on vielä käyttämättä. Omalta kohdalta jätän tuon vakavaraisen pois. Laughing
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suurin osa edellä käydystä vääntämisestä on ihan turhaa. Yhdistelmäaseen rajoitukset on aika hyvin tiedossa. Samoin kuin sen edut. Voisin aivan hyvin metsästää maalintuja pystykorva-avusteisesti näppärällä lintukiväärillä. Ja niin olen tehnytkin. Mutta kun toissa syksynä oli kaksikin reissua, joista ainoat linnut (sekä yksi jänis) mitä saatiin, tuli alas kaverin rihlan haulipiipulla, niin päätin, että hommaan samanlaisen. Kivääri ja rihla painavat 100 g tarkkuudella yhtä paljon. Jos joskus vielä tulee samanlainen lintusyksy (Lappiin) kuin 2011, niin tulen ulkoiluttamaan kivääriä paljon, koska onhan se paljon miehekkäämpää kantaa kivääriä kuin rihlaa Wink
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige


Viimeinen muokkaaja, Nuuska pvm 20.02.2014 14:24, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16681
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:


---

Jos itse hommaisin drillingin, niin sen tulisi olla toteutettu seuraavasti:

- Rinnakkain olevat haulipiiput haulikkokiskolla ja tukki mitoitettu haulikkokäytön perusteella

- Nostettava takahahlo kivääripiipulle

- kiskosta erottumattomat palikat kiikaritähtäinkiinnitykselle

- yksi liipaisin, jonka toiminta seuraava: lähtötilanne AINA se, että molemmat haulipiiput lähtevät peräkkäin, luotipiipulle vaihdin / virityksen vaihto siten, että tätä yhtä liipaisinta työnnetään eteenpäin ja mitään ei luotipiipulla ampumisen jälkeen enää tapahdu (liipaisin eteen työnnettäessä ase muuttuu kertalaukeavaksi kivääriksi ja tämä tila puretaan ase taittamalla, jolloin siirrytään taas haulikkomoodiin)

Eli äärimmäistä yksinkertaisuutta hakisin. Teknisesti ehkä vaativa toteutettava, mutta käyttö mahdollisimman suoraviivaista ja helppoa.



Ainakin minun drillinki on juuri kuvatunlainen.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 20.02.2014 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

patupattura kirjoitti:
Onko loppuselvitys että Drillinki on heiveröisten vakavaraisten kalunjatke vai ?


Jotta voisi ottaa kantaa pitäisi tietää, mitä heiveröinen ja vakavarainen tarkoittavat ja minkämittainen kalu tarvitsee jatketta. Cool

Itse olen tainnut jo kertoakin, että ensimmäiseen drillinkiin keräsin rahat kolmeen kertaan, kun väliin tuli pariin otteeseen perheen kannalta tähdellisempiä hankintoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.02.2014 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

patupattura kirjoitti:
Onko loppuselvitys että Drillinki on heiveröisten vakavaraisten kalunjatke vai ?

Ei tota noinkaan voi yleistää. Itse olen pienen kokoinen 65kg kukkakeppi, mutta jaksan silti kantaa kahta asetta tarvittaessa. Olen ainakin jotekin vakavarainen. Eli käteistä olisi drillinkiin kyllä juuri ja juuri. Minulla on vieläpä aika pieni kullikin. Mutta en silti kaipaa metsällä jatketta kalulle. Ehkäpä drillinki on vain sellainen haavemaailma koskemattomista korpimaisemista kaukana kaikesta, vain minä ja ase ja suolapussi sekä metsän kaikki riista..?

Nykypäivän tehostunut jahti, hektinen maailman meno ja sen myötä syntynyt jahtikulttuuri missä eri jahteihin spesialisoidutaan ei ole pakosta drillingin ominta käyttökenttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20560
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.02.2014 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:
Mihin sitä 'lisäarvoa' tarvitaan? Eikö riitä, että väline on mieluinen ja haluaa juuri sitä jossakin tietyssä tilanteessa käyttää??

Lisäarvo. No vaikea vastata muiden puolesta mutta itse haen hankinnoillani lisäarvoa. Kuvitellaampa firma jonka tuotanto on x. He tekevät investoinnin millä hakevat tehoa, näin he saavat esim. 10% kasvun. Tehostavat siis tuotantoa. Tai he saattavat parantaa työoloja jolloin saadaan lisäarvoa työntekijöiden viihtyvyylle.

Itse metsästäjänä teen hankinnan metsästykseen niin haen lisäarvoa joko a) tehoja b) mukavuutta c) uuden oppimista jne.. Drillingin hankinnalla en saa tehoja, en saa mukavuutta enkä opi uutta, en saa siis lisäarvoa. Joku voi saada, en minä sitäkään kiellä. Keskustellaanhan tässä vaan. Keskustelu ilman mielipiteitä on aika hiljainen keskustelu. Laughing Pakko se on omansakin tähän laittaa koska asiaa on kumminkin tullut aika paljon pähkäiltyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 20.02.2014 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Kiul kirjoitti:
Mihin sitä 'lisäarvoa' tarvitaan? Eikö riitä, että väline on mieluinen ja haluaa juuri sitä jossakin tietyssä tilanteessa käyttää??

Lisäarvo. No vaikea vastata muiden puolesta mutta itse haen hankinnoillani lisäarvoa. Kuvitellaampa firma jonka tuotanto on x. He tekevät investoinnin millä hakevat tehoa, näin he saavat esim. 10% kasvun. Tehostavat siis tuotantoa. Tai he saattavat parantaa työoloja jolloin saadaan lisäarvoa työntekijöiden viihtyvyylle.

Itse metsästäjänä teen hankinnan metsästykseen niin haen lisäarvoa joko a) tehoja b) mukavuutta c) uuden oppimista jne.. Drillingin hankinnalla en saa tehoja, en saa mukavuutta enkä opi uutta, en saa siis lisäarvoa. Joku voi saada, en minä sitäkään kiellä. Keskustellaanhan tässä vaan. Keskustelu ilman mielipiteitä on aika hiljainen keskustelu. Laughing Pakko se on omansakin tähän laittaa koska asiaa on kumminkin tullut aika paljon pähkäiltyä.


Ei kai nyt drillinkiä voi investointina pitää?? Jos ei sitten investointina itseenä, mutta perinteisessä liiketaloudellisessa mielessä kyse on enemmän käyttötarvikkeesta kuin investoinnista, jolle haettaisiin tuottoa. Tietysti, jos näkee metsästyksen liiketoimintana ja raha on siinä päällimmäisenä, niin voi ehkä puhua investoinneista asehankintojen suhteen, mutta minulle kyseessä on kyllä ns. käyttötavara ilman tuottovaatimuksia. Myös drillinki on käyttöön hankittu eikä korkoa kasvamaan. Cool

Itse olen kyllä oppinut ns. uutta kaikkien hankkimieni aseiden kohdalla - en ole saanut kaikkea tietoa ja taitoa synnyinlahjana kuten eräät - ja joskus oppimisprosessi on pidempi, joskus lyhyempi. Joihinkin en opi koskaan ja ne pitää laittaa kiertoon.

Sinänsä pidän hieman outona kohkata asiasta, joka ei ilmeisesti itseä koske ja josta ei ole ensikäden kokemusta. Periaatteessahan aina voi tingata, mutta 'köyhillä eväillä' kun sitä tekee l. ei ole kompetenssia eikä substanssia niin jää vaikutelma hieman ohueksi. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 8 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com