OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaiken viljan koira
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 12.11.2013 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin. Eli toinen koira ei suostu metsästämään olleskaan, tuo on jo pieni merkki yhteistyöstä. Eikä tarvi mennä yksityiskohtiin kuten "en osaa tehdä jippoa", koska se ei ollut tämän kirjoituksen pointti. Ota minun sijaan esimerkkiin "Suomen kokenein hirvikoiramies", joka varmasti sinuakin merkittävästi enemmän on koirien kanssa puljannut, muttei juuri sinun koirien. Onko nyt yhteistyössä ongelmia? Kuten käynyt varmaan ilmi, minä en hirvikoirista juuri mitään tiedä, siksipä kyselinkin niistä. Saattaa vaikka oppia jotain, vaikken hirviä koskaan kaikella todennäköisyydellä pyydäkään.

Ja palataanko vaikka niihin ajokoiriin vielä. Entäs siellä. Minkä verran ajokin toiminta muuttuu, kun isäntä vaihtuu? Minä olen ainaskin käyttänyt toisten ajokoiria, eikä siinä ole minkään valtakunnan ongelmia ollut. Ihan hyvin on saatu jäniksiä, yhteistyön puutteesta huolimatta. Hyvin ovat kiinnikin antaneet, se kun on minun mielestä sitten tottelevaisuutta eikä mitään yhteistyötä. Oman kokemuksen perusteella sanoisinkin, että jäniskoiran on hyvin paljon helpompi olla lainassa kuin seisojan, ja tämä johtuu juuri nimenomaan siitä, ettei se tee töissä ole yhteistyössä metsästävän ukon kanssa.

Millään muotoahan tämä ei liity enää ketjun aiheeseen, joten yritetäänpäs palata vielä takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Kävin päivän verran seisojan kanssa etsimässä jäniksiä, osittain tämän ketjun innoittamana. Samalla alueella oli myös beagle-mies, kahden koiransa kanssa. Päivän verran molemmat etsittiin jäniksiä eikä kumpikaan löytänyt mitään. Oltiin joen vastakkaisilla puolilla eli käytännössä samoissa maastoissa. Seisoja merkkasi hajuja, viritteli jo vähän seisonnantapaista. Samassa läksi täysmittasesta näreenlatvasta koppelo about 25 m päässä minusta. Täysin ampumahollilla, vaikken olis kaudellakaan kyllä ampunut noin heikkoon riistatyöhön (ei koiran vika tietenkään, että lintu puussa). Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen eli kaiken viljan koiraan. Otetaan nyt vaikka toinen omista koiristani, joka tietääkseni on melko normaali rotunsa edustaja. Se on seisonut lyhyen elämänsä aikana mm. majavaa, jonka olisin helposti voinut jokeen, noin viiteen metriin, ampua (olin lukenut lupaehdoista, että jotkin joet ovat rauhoitettu majavalta, mutten muistanut mitkä/tiennyt millä joella olin, kun todellakaan en majavajahdissa ollut! -> jätin ampumatta). Samoin koira on todistetusti seisonut tuoretta suden jälkeä, joskin tämä tilanne purkautui koiran vimmattuun haukkuun. Eli kyllä tuollakin voisi kuvitella kaikenlaista öttimönkijää saavansa, jos vaan siihen suuntaan itse haluaa koiraansa viedä. Oma saalislista on tietääkseni jokseenkin tämä: riekko, lehtokurppa, fasaani, sinisorsa, haapana, tavi, telkkä, koskelo, teeri, pyy, metso (koppelo), metsäjänis ja supikoira. Vahvasti painottuu siihen, mitä olen lähtenyt pyytämäänkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reporetku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 1995

LähetäLähetetty: 12.11.2013 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kyllä tuholan linjoilla tässä asiassa. Itselläni ollut monen rotuisia ja monella tapaa työskenteleviä koiria, seisojasta erilaisiin ajokoiriin.
Se, mitä ja miten koiralla metsästetään, miten se osaa nokkaansa ja vaistojaan käyttää, ratkaisee viime kädessä, onko se hyvä vai huono. Silloin kun metsästetään seisojan kanssa pusikoissa (ainakin ennen tutkia), tiedottamaton ja liian laajahakuinen koira oli varsin !&%¤# kumppani. Aika meni koiran hakemiseen tai odotteluun. Yhteyden pitäminen on siis tällaisessa tapauksessa aivan ensiarvoinen ominaisuus koiralla.

Kun puhutaan ajokoirametsästyksestä, niin koira joka tulee esim. hukalta ukkoa katsomaan, ei pitkään elelesi ainakaan minun tarhassani. Varsinkin ketun haku vaatii koiralta erittäin suurta intoa ja itsenäisyyttä. Vielä jos lunta on yli puoli metriä, niin nuo ominaisuudet vain korostuvat. Hyvällä en katso, jos koira rupeaa jäljille laskettaessa kurkistelemaan olkansa yli, että tarviiko tuonne rämpiä.

Myönnän kuitenkin, että nykyinen tutka-aikakausi sallii hieman erilaisen työskentelytavan ajokoirillakin, kuin mihin vielä -80 oli totuttu. Siihen aikaan ajokokeissakin edellytettiin, että koiran piti ottaa yhteyttä, jos yöjälkeä ei löytynyt. Luonnollista oli, että koira ei pärjännyt sen enempää kokeissä kuin käytännön metsästyksessäkään, jos se haahuili heti irtilaskettua kuulumattomiin, eikä osnnut palata irtilaskupaikalle illan tullen. Toki tuollaisiakin koiria esiintyi, ja niitä haettiin lehti- ja radiokuulutuksin ympäri pitäjiä, mutta yleensä ne olivat varsin lyhytikäisiä.

Nyt pärjää miten sitkeällä sessellä tahansa, ainakin jos yhteydet pelaavat. Suomenajokoiranjalostus myös suosii tälaista mahdollisimman sitkeää ja itsenäistä työskentelytapaa. Joidenkin muiden ajavarotuisten piirissä tuollaista työskentelyä pidetään yhä edelleen huonona. Se hyvä puoli tässä on, että jokainen voi valita mieleisensä koiran, joka sopii omiin tarkoituksiin tai maastoihin parhaiten.
_________________
Käytännöllisyys on kauneutta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.11.2013 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Eikä tarvi mennä yksityiskohtiin kuten "en osaa tehdä jippoa", koska se ei ollut tämän kirjoituksen pointti. Ota minun sijaan esimerkkiin "Suomen kokenein hirvikoiramies", joka varmasti sinuakin merkittävästi enemmän on koirien kanssa puljannut, muttei juuri sinun koirien. Onko nyt yhteistyössä ongelmia?

Suomen kokenein hirvikoiramies pystyy varmaan toisella koirallani jahtaamaan mutta ei se homma varmasti ekalla reissulla erityisen hyvin toimisi. Voisin veikata. Kyllä koiran pitää tuntea isäntänsä ja isännän koiransa, luoton olla sata jne ennenkuin yhteistyö toimi kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 12.11.2013 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siltä osin olemme sitten tulleet siihen tulokseen, että ainaskin osa hirvikoirista tekee merkittävissä määrin yhteistyötä. Itse en asiasta mitään tiennyt, joten mukava kuulla. Entäs ne ajurit sitten? Niistä itselläkin jonkin verran kokemusta, paristakin rodusta.

Niin ja Reporetkun tekstin voin allekirjoittaa lähes sanasta sanaan. Varsinkin siltä osin, että nykyisellään gepsien käytössä ollessa nimenomaan yhteistyön merkitys ajokoirametsästyksessä on luokkaa nolla tai ainaskin hyvin pieni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bonus
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 827

LähetäLähetetty: 12.11.2013 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PSa/ent. Kytösavu kirjoitti:
Onko Bonuksella uros vai narttu suomenpystykorva?


Narttu on, mutta sekarotuinen kuitenkin.

Tämä keskustelu meni ulaksi jo.
_________________
Suuret rinnat lupaavat paljon, mutta antavat vähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20701
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.11.2013 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä keskustelu ei mennyt ulaksi vaan pysyy asiassa. On tärkeä ymmärtää eri rotujen toimintatapoja ja eri riistalajien metsästykseen optimaalisimpia työskentelytyylejä kun puhutaan kaikenviljan koirista. Vaikka ollaan keskusteltu liki kaikenlaisista koirista on keskustelu varmasti tai ainakin pitäisi olla jokaiselle koiraihmiselle aika aika tärkeällä uralla. Toki jos fanaattisesti harrastaa vain yhtä rotua ja on sen pauloissa niin keskustelu voi tuntua turhalta. Omassa käytössä olevan rotuinen kun on ainut ja oikea.. Rolling Eyes

---------

AnttiSn. Ajokoiran kanssa yhteistyö alkaa siitä että koira tajuaa mitä jahdataan. Jos kettukoira ottaa mäestä kauriinajon, yhteistyö tökkii. Koira ei tiedä mitä mies haluaa eikä mies ole osannut ohjata koiraa. Toisaalta jos ajokoira tulee hukalta etsimään miestä niin kyseessä on joko luottamuspula tai riistaverien puute. Yhteistyö ei toimi ja riista jää saamatta. Useampaa riistaelukkaa ajavilla koirilla yhteistyön ja luottamuksen merkitys on myös omalla tasollaan. Koiran pitää luottaa että jos oma nenä on tökätty ketun jälkeen niin ajetaan kettua, jos ilveksen jälkeen niin ajetaan ilvestä. Eikä vaihdeta jänikselle. Toisaalta ajokoiran pitää antaa kiinni esim. tiehukalla. Sen pitää luottaa että ukko tietää aina mitä tehdään. Toisaalta miehen pitää osata luottaa koiraansa jossain tilanteessa että mitä nyt tehdään. Vaikka metsässä ei kuljeta ajokoiran kanssa käsi kädessä niin ukko ja koira on tiimi. Tiimi joka rakentuu luottamuksesta toisiinsa ja tiimi joka tekee yhteistyötä sen eteen että saadaan riistaa eräksi. Ajokoira ymmärtää tämän tiimityöskentelyajattelun takuulla omalla koiran tasollaan, tiedän sen koska olen niin paljon ajokoirilla jahdannut. Hyvä ajokoira ei vaan aja menemään vaan se tajuaa miksi sitä tehdään ja mitä ukon pitää tehdä. Tämä heijastuu monessa tosipaikassa. Sitä ei pysty ymmärtämään jos ei ole paljoa koirien kanssa ollut mutta jos ymmärtää koirista niin aika äkkiä kokemuksen karttuessa tajuaa että ajokoirankin kanssa metsästys on tiimityötä. Ylilaaja haku ja sitkeä ajaminen/hukan selvittely on yksi osa luottamusta. Koira luottaa että isäntä kattelee. Gepsi kouluttaa tähän osaksi. Mutta se on nykyaikaa eikä ylilaaja haku ole nykyaikana mitenkään erityisen suuri virhe. Ite olen metsästänyt ajokoirilla ilman tutkaa, piipparien kanssa ja gepsien kanssa. Ennen koirat jäi maastoon ajamaan monesti ja olivat aamulla kotona, mutta se oli niiden osuus yhteistyöstä. Koiran piti ja pitää ajaa niin kauan kunnes isäntä laittaa pelin poikki. Vanhojen tutkien aikaan tämä oli joskus hankalaa, etenkin kun minäkin jahtasin ilman tutkaa ja autoa. Nykyään gepsiaikana koira saadaan kytkettyä ennen yötä 99% tapauksista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 12.11.2013 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Toisaalta jos ajokoira tulee hukalta etsimään miestä niin kyseessä on joko luottamuspula tai riistaverien puute.


Jos hukka ei selviä ja koira tulee isännän luokse, se on hlvetin hyvä koira.
Hankkaa 10-0 aamusta yöhän hakijat, minun makuuni.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peura-esari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2007
Viestejä: 3209
Paikkakunta: Kaljalla

LähetäLähetetty: 12.11.2013 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Toisaalta jos ajokoira tulee hukalta etsimään miestä niin kyseessä on joko luottamuspula tai riistaverien puute.


Jos hukka ei selviä ja koira tulee isännän luokse, se on hlvetin hyvä koira.
Hankkaa 10-0 aamusta yöhän hakijat, minun makuuni.



Jep, jos koira tosiaan yötä myöten painaa hukalla, niin on se mun mielestä ainakin aivan stanan tyhmä. Riistaverisyys ja älyn puute on eri asioita.. Smile
_________________
Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peura-esari kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Toisaalta jos ajokoira tulee hukalta etsimään miestä niin kyseessä on joko luottamuspula tai riistaverien puute.


Jos hukka ei selviä ja koira tulee isännän luokse, se on hlvetin hyvä koira.
Hankkaa 10-0 aamusta yöhän hakijat, minun makuuni.



Jep, jos koira tosiaan yötä myöten painaa hukalla, niin on se mun mielestä ainakin aivan stanan tyhmä. Riistaverisyys ja älyn puute on eri asioita.. Smile


Tyhmä ja yhteistyökykyinen on sama asia pohjanmaalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjolanmies kirjoitti:
Fighterman kirjoitti:
Pohjolanmies kirjoitti:
Kyllähän parasta yhteistyötä on se, kun koira hoitaa omat hommansa ja ukko yrittää hoitaa omansa. Sitten kaadolla tavataan tai kytketään koira työskentelystä. Tuuliviirinlailla ramppaava sahuri ei ole minun makuun metsästettiin mitä elukkaa tahansa. Gepsistähän sen näkee mitä koira touhuaa, ei sen tarvitse mitään tiedottamaan tulla. Se on riistaverien laimeutta se.



Laughing et voi olla tosissas..tiedottaminen on riistaveren laimeutta?? Se on yhteistyön tulos jossa koira metsästää isännälleen eikä itselleen.. Se taitaakin olla teille gps miehille täysin vieras käsite.


Mitäpä muutakaan se on jos koira kesken riistatyöskentelyn jättää riistan ja lähtee haahuilemaan ukon luokse? Onhan se päivän selvä, että sellainen koira joka ei riistaa hylkää omaa paljon sankemmat riistaveret.

Toisethan tuosta "tiedottamisesta" eli ramppaamisesta tykkää, kun huoli on kova jos koira on hetkenkin näkymättömissä Very Happy


Tarkoittaa se vähän muutakin, esim. Sen että sillä on pääkoppa kunnossa kun sen hermot pitää noinkin kuumassa tilanteessa ja että se siitä vielä irtoaa. Vastoin luontoaan ja viettejään. Se on sitä yhteistyötä, jossa koira metsästää isännälleen, vähän niinkuin sudetkin metsästävät yhteistyössä niinkuin alfa haluaa.

Toista se on nuo häkinpurijat ja muut idiootit jotka saa kiinni vain haulikolla.


Viimeinen muokkaaja, Fighterman pvm 12.11.2013 18:16, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaKy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 125
Paikkakunta: Nurmo

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä itse hyväksy, että koira tulee hukalta pois, elukka joko löytyy,koira haetaan tai kutsutaan sieltä. En omaa seisojista kyllä paljonkaan kokemusta, mutta kuka sen tietää tuosta seisojien tiedottamisestakaan että onko riistaverien puutetta vai mitä? Käsittääkseni tätä ominaisuutta ei kuitenkaan opeteta koiralle? Yleensä laika- ja seisojamiehet ylistävät tätä koiransa tapaa ja muut kiroavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaKy kirjoitti:
En kyllä itse hyväksy, että koira tulee hukalta pois, elukka joko löytyy,koira haetaan tai kutsutaan sieltä. En omaa seisojista kyllä paljonkaan kokemusta, mutta kuka sen tietää tuosta seisojien tiedottamisestakaan että onko riistaverien puutetta vai mitä? Käsittääkseni tätä ominaisuutta ei kuitenkaan opeteta koiralle? Yleensä laika- ja seisojamiehet ylistävät tätä koiransa tapaa ja muut kiroavat.


Oletko kuullut monenkin kiroavan seisojan tiedoittamista??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaKy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 125
Paikkakunta: Nurmo

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En koskaan, mutta en käsittääkseni kyllä niin väittänytkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaKy kirjoitti:
En koskaan, mutta en käsittääkseni kyllä niin väittänytkään.


Lue aikaisemman kirjoituksesi viimeinen rivi uudelleen. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaKy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 125
Paikkakunta: Nurmo

LähetäLähetetty: 12.11.2013 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No olisin tietysti voinut kirjoittaa, että kaikki seisoja ja laikamiehet ylistävät koiransa tapaa tiedottaa, mutta vältän yleistämistä, koska voi olla yksi tuhannesta kyseisessä joukossa, joka ei näin halua koiransa toimivan. Entäs tuo että opetetaanko tiedottaminen vai onko synnynnäistä? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 9 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com