OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Subaru Forester
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 59, 60, 61  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jucky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2012
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 08.01.2013 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRYKON kirjoitti:
Ei kai uusissa audeissa enään Torsenia ole? Eikös ne ala olla Haldexeja kaikki?

Edelleen on kaikissa pitkittäismoottoreissa torsen, poikittaisissa Haldex(eli A3/S3 ja TT). R8:ssa visko. Eli ei pahasti ole Audi lähtenyt tuolla lelulinjalle.

Ja hyvin menee Foresteri kitymaasturiksi maastossa, epäilijöitä suosittelen kokeilemaan. Vakiorenkailla lumet tulee konepellille, mutta meno jatkuu.
Ei mikään oikea maasturi ole, mutta riittää kyllä pitkälle.
Muutenkin ihan mainio ja luotettava auto, ainoa vika on !&%¤#"! EGR-vena. Pitkillä matkoilla parempia penkkejä kaipais. Moottori- ja maantiellä dieseli menee alle kuuden litran.

Kari kirjoitti:
Citymaastureissa automaattisesti (softalla) ohjautuva nelivedon kytkentä tuo kyllä vakautta ohitustilanteisiin. Kaasupolkimen asento jos on kytketty nelivedon ohjaukseen niin ohituksessa voimaa välitetään myös takapyöriin. Tähän suuntaa maantieajoon suunnitellut nelivedot väistämättä kehittyy, kiitokset energiataloudellisille vaatimuksille. Confused

Sitä se nimenomaan ei tuo, vaarallinen yhdistelmä maantievauhti ja myöhässä kytkeytyvä neliveto. Lähtee vain pahempaan luistoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 609

LähetäLähetetty: 08.01.2013 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jucky kirjoitti:
Sitä se nimenomaan ei tuo, vaarallinen yhdistelmä maantievauhti ja myöhässä kytkeytyvä neliveto. Lähtee vain pahempaan luistoon.


Eipä tuota nelikko octaviaa sen vaarallisemmin saa luistelemaan ku etuvetosta. Huomattavasti mukavampi talvikelissä, kun pääsee risteyksistä liikkeelle ym...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jucky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2012
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Teemu- kirjoitti:
jucky kirjoitti:
Sitä se nimenomaan ei tuo, vaarallinen yhdistelmä maantievauhti ja myöhässä kytkeytyvä neliveto. Lähtee vain pahempaan luistoon.


Eipä tuota nelikko octaviaa sen vaarallisemmin saa luistelemaan ku etuvetosta. Huomattavasti mukavampi talvikelissä, kun pääsee risteyksistä liikkeelle ym...

Haldex onkin vissiin nopea, mutta tarkoitin esim. CR-Vtä jossa viive on pidempi.
Liikkeellelähdöt ym. onkin asia erikseen, niihin sopii kuin nenä päähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jucky kirjoitti:

Kari kirjoitti:
Citymaastureissa automaattisesti (softalla) ohjautuva nelivedon kytkentä tuo kyllä vakautta ohitustilanteisiin. Kaasupolkimen asento jos on kytketty nelivedon ohjaukseen niin ohituksessa voimaa välitetään myös takapyöriin. Tähän suuntaa maantieajoon suunnitellut nelivedot väistämättä kehittyy, kiitokset energiataloudellisille vaatimuksille. Confused

Sitä se nimenomaan ei tuo, vaarallinen yhdistelmä maantievauhti ja myöhässä kytkeytyvä neliveto. Lähtee vain pahempaan luistoon.


Löytyisikö tuohon jucky jotain kokemusperäisiä tms. perusteluja ja mihin nelivetoon tuo väitteesi perustuu?

Omakohtaiset kokemukseni Borg-Warner kytkimestä 200 hp tehoisella autolla kertovat kyllä ihan muuta. Kytkentäaika on luokkaa 0,1 sec ja kun se on synkronissa muiden ajonvakautusjärjestelmien kanssa, niin mikä tekee siitä "vaarallisen"? Nelivedon kytkeytymistä ei edes huomaa normaalitilanteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jucky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2012
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tässä puhuttukkaan normaalitilanteesta, vaan nelivedon käytöksestä äärirajoilla. Ei voi kytkeytyvässä nelivedossa käytös olla mitenkään loogista, toisin kuin jatkuvassa. Ihan 100% fakta ja tästä on turha edes kiistellä. Toki haldex on kehittynyt nykypäivänä ilmeisesti ihan hyväksi, joten käytös ei ole niin jyrkkää. Mene jääradalle ja testaa, ensin puskee ja sitten jo yliohjaa, se nyt vaan on niin kun kesken luiston kaksi vetämätöntä pyörää yhtäkkiä alkaakin vetämään.

Viimeinen muokkaaja, jucky pvm 08.01.2013 14:23, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jucky kirjoitti:
Ei tässä puhuttukkaan normaalitilanteesta, vaan nelivedon käytöksestä äärirajoilla. Ei voi kytkeytyvässä nelivedossa käytös olla mitenkään loogista, toisin kuin jatkuvassa. Ihan 100% fakta ja tästä on turha edes kiistellä.

Näin varmaan sitten on. Mr. Green
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teneraattori
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Tam 2008
Viestejä: 79
Paikkakunta: päijät-häme

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan mielenkiintoisia näkemyksiä täällä nelikoista. Foresteria olen joskus ihan vakavastikkin harkinnut, mutta olen toistaiseksi pysynyt noissa manuaalisesti kytkettävissä nelivedoissa. Kiinnostus on lisääntynyt nyt dieselversioiden mukana.

Entiset nelikkoni LJ-70, Hilux ja nyt Vitara ovat kaikki ns. takavetoisia etuakseli vaihdevivulla mukaan malleja. LJ:ssä ja Hilux:ssa oli taka-akselilla varsin toimivakin ja pitävä kitkaperä, Vitarassa lienee normiperä. Vitara kyllä pärjää keveyden ansiosta suht hyvin noille Toyotille, Vitarasta loppuu vaan maavara nopeasti. Alennusvaihteiden puuttuminen on ollut muutamien autojen kaupankäynnin este kohdallani. Olishan noi nykyaikaiset etuvetonelikot tietysti maantieajossa paljon mukavampia. Olen kai vähän vanhanaikainen, kun olen pysyttäytynyt noissa vanhoissa nelikkorakenteissa.
_________________
"Jokainen metsästyspäivä lisää ihmisen elinikää saman verran"---elän siis vanhaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jucky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2012
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
jucky kirjoitti:
Ei tässä puhuttukkaan normaalitilanteesta, vaan nelivedon käytöksestä äärirajoilla. Ei voi kytkeytyvässä nelivedossa käytös olla mitenkään loogista, toisin kuin jatkuvassa. Ihan 100% fakta ja tästä on turha edes kiistellä.

Näin varmaan sitten on. Mr. Green

No niin se on. En muutenkaan ymmärrä mitä ihmeen ylimääräistä vakautta neliveto nimenomaan ohituksiin tuo? Sutimista sillä korjataan, ei se autoa luistolta pelasta. Ja jos absoluuttista nopeutta haetaan liukkaalla alustalla, niin luistossa sillä nimenomaan kuuluukin ajaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2013 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jucky kirjoitti:
...mitä ihmeen ylimääräistä vakautta neliveto nimenomaan ohituksiin tuo? Sutimista sillä korjataan, ei se autoa luistolta pelasta....


No tämä lause kylläkin osoittaa että ei ihan ole hallussa tämä asia nimim. juckyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRYKON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 280

LähetäLähetetty: 08.01.2013 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämäkö se on se Audin Torsen?

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 08.01.2013 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRYKON kirjoitti:
Tämäkö se on se Audin Torsen?

http://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU


Tuossa ristiriipuntatilanteessa kun painaa ihan himpun verran jarrua, niin hyökkää torseninelikko helposti eteenpäin. Jos kyse on ristiriipunnasta, jossa akseleiden toinen rengas ei ota laisinkaan maahan, niin voimaa ei välity sille toiselle renkaalle. Jos sen sijaan pitoa on vaikkapa edes 1% siitä (esim. peilijää), mitä sillä pitävämmällä pyörällä, niin pitävä rengaskin vetää.

Tavallinen tasauspyörästöhän siirtää voimaa aina sille pyörälle, joka pyörii helpommin. Torsenissa käy päin vastoin - lukuun ottamatta juuri näitä tilanteita, joissa pitoa ei ole yhtään.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 08.01.2013 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mulla on keskitasauspyörästössä Torseni, elikkä 4 vetoo ei saa millään pois päältä. Se jakaa eteen/taakse esim kiihdytettäessä mutkassa taakse 60% ja eteen 40% ja muuten kai kaikkea siltä väliltä tarpeen mukaan. Hyvin vakauttaa ajoa ja tuntuma ohjaukseen pysyy kaasulla mutkassa mukavasti. Lukittaessa keskitasauspyörästö, kytkeytyy myös samalla ajonvakautus pois. Taka-akselin kun saa myös lukkoon, niin ei ole ristiriipuntakaan mahdollista.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jucky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Elo 2012
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 08.01.2013 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
jucky kirjoitti:
...mitä ihmeen ylimääräistä vakautta neliveto nimenomaan ohituksiin tuo? Sutimista sillä korjataan, ei se autoa luistolta pelasta....


No tämä lause kylläkin osoittaa että ei ihan ole hallussa tämä asia nimim. juckyllä.

Noh, miten kytkyneliveto ajoa vakauttaa? Ajonvakautusjärjestelmä sitä hoitaa.
Siinä vaiheessa kun renkaat on jo luistossa neliveto vasta kytkeytyy, ja silloin ollaan jo myöhässä, ja se useasti vain lisää luistoa varsinkin osaamattomalla kuskilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 609

LähetäLähetetty: 08.01.2013 18:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
No mulla on keskitasauspyörästössä Torseni, elikkä 4 vetoo ei saa millään pois päältä. Se jakaa eteen/taakse esim kiihdytettäessä mutkassa taakse 60% ja eteen 40% ja muuten kai kaikkea siltä väliltä tarpeen mukaan. Hyvin vakauttaa ajoa ja tuntuma ohjaukseen pysyy kaasulla mutkassa mukavasti. Lukittaessa keskitasauspyörästö, kytkeytyy myös samalla ajonvakautus pois. Taka-akselin kun saa myös lukkoon, niin ei ole ristiriipuntakaan mahdollista.


Mikä auto?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 08.01.2013 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:

Tavallinen tasauspyörästöhän siirtää voimaa aina sille pyörälle, joka pyörii helpommin. Torsenissa käy päin vastoin - lukuun ottamatta juuri näitä tilanteita, joissa pitoa ei ole yhtään.


Tarkkaan ottaen nelivedossa Torsen-tasauspyörästöä käyetään voimanjakoon etu- ja taka-akselin välillä ja se voi vaihdella suhteessa 25%-75% maksimissaan tai minimissään, miten sen ottaa. Nelivedossa voi olla kaksi Torsen tasauspyörästöä, toinen etu-ja taka-akselin välissä ja toinen taka-akseliln tasauspyörästönä. Joissakin Audin malleissa sellainen on ollut, mutta ilmiselvästi tuossa Youtube-videon Q5:ssä on tavallinen tasauspyörästö takana.

Samaan tapaan Haldex-kytkin pyrkii siirtämään voimaa hitammin pyörivälle akselille, mutta sen suhde on vain 50%-50% kun kytkin on lukittunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 21 Yht. 61

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com