Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 11:14 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | petri r kirjoitti: | vanha pappa kirjoitti: | Mistä mallista Trykon puhuu? Minulla on ainakin alennusvaihteisto. 012 ja 013 malleista en ole varma Ei voi verrata citykaneihin.Vetojärjestelmä on tyystin erilainen,kuin noissa "joskus vetää ristiin rastiin,joskus kolmella,joskus ei niilläkään" |
Joissain suben malleissa on tosiaan viskolukko taka-akselilla. Silloin voi puhua jopa "kolmevetoisesta" autosta. Muutoin myös subbe on kaksivetoinen (yksi edestä ja yksi takaa) ja moni cittari voi olla jopa yksivetoinen jos tietokone niin päättää. |
Eipähän tuo viskolukkokaan mikään lukko varsinaisesti ole, vaan kytkee voimansiirron sinne akselin toiselle pyörälle vasta kun toinen sutii. Ideahan on sama kuin viskokytkimessä, jossa ongelmana on juuri tuo viive. |
Eipä tuo viive mikään suuren suuri ole. Aiempi 2,5 turbo Foresterini jätti kesälläkin neljällä renkaalla mustaa vanaa tiehen, kun leikkimielelle sorruin. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 07.01.2013 11:21 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | petri r kirjoitti: | vanha pappa kirjoitti: | Mistä mallista Trykon puhuu? Minulla on ainakin alennusvaihteisto. 012 ja 013 malleista en ole varma Ei voi verrata citykaneihin.Vetojärjestelmä on tyystin erilainen,kuin noissa "joskus vetää ristiin rastiin,joskus kolmella,joskus ei niilläkään" |
Joissain suben malleissa on tosiaan viskolukko taka-akselilla. Silloin voi puhua jopa "kolmevetoisesta" autosta. Muutoin myös subbe on kaksivetoinen (yksi edestä ja yksi takaa) ja moni cittari voi olla jopa yksivetoinen jos tietokone niin päättää. |
Eipähän tuo viskolukkokaan mikään lukko varsinaisesti ole, vaan kytkee voimansiirron sinne akselin toiselle pyörälle vasta kun toinen sutii. Ideahan on sama kuin viskokytkimessä, jossa ongelmana on juuri tuo viive. |
Eipä tuo viive mikään suuren suuri ole. Aiempi 2,5 turbo Foresterini jätti kesälläkin neljällä renkaalla mustaa vanaa tiehen, kun leikkimielelle sorruin. |
Ilmeisesti meinaat asvalttia? = tasainen pito käytännössä kaikille renkaille, joten mustaa vanaa voi jäädäkin. Viivehän ei ole suuri, mutta se voi olla ratkaiseva maastoajossa verrattuna esim. kytkettävään alipainelukkoon. Samalla viiveellähän perustellaan viskokytkimen heikkoutta verrattuna haldexiin saati jatkuvaan nelivetoon. Lähtökitka on suurempi kuin liikekitka, sutaissut pyörä on jo menettänyt reilusti pitoaan. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 11:25 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | petri r kirjoitti: | vanha pappa kirjoitti: | Mistä mallista Trykon puhuu? Minulla on ainakin alennusvaihteisto. 012 ja 013 malleista en ole varma Ei voi verrata citykaneihin.Vetojärjestelmä on tyystin erilainen,kuin noissa "joskus vetää ristiin rastiin,joskus kolmella,joskus ei niilläkään" |
Joissain suben malleissa on tosiaan viskolukko taka-akselilla. Silloin voi puhua jopa "kolmevetoisesta" autosta. Muutoin myös subbe on kaksivetoinen (yksi edestä ja yksi takaa) ja moni cittari voi olla jopa yksivetoinen jos tietokone niin päättää. |
Eipähän tuo viskolukkokaan mikään lukko varsinaisesti ole, vaan kytkee voimansiirron sinne akselin toiselle pyörälle vasta kun toinen sutii. Ideahan on sama kuin viskokytkimessä, jossa ongelmana on juuri tuo viive. |
Eipä tuo viive mikään suuren suuri ole. Aiempi 2,5 turbo Foresterini jätti kesälläkin neljällä renkaalla mustaa vanaa tiehen, kun leikkimielelle sorruin. |
Ilmeisesti meinaat asvalttia? = tasainen pito käytännössä kaikille renkaille, joten mustaa vanaa voi jäädäkin. Viivehän ei ole suuri, mutta se voi olla ratkaiseva maastoajossa verrattuna esim. kytkettävään alipainelukkoon. Samalla viiveellähän perustellaan viskokytkimen heikkoutta verrattuna haldexiin saati jatkuvaan nelivetoon. Lähtökitka on suurempi kuin liikekitka, sutaissut pyörä on jo menettänyt reilusti pitoaan. |
Toki, toki. Nykyisessä maasturissani: http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2012/08/dodge-durango-ravintoketjun-huipulla.html
On oikeat kytkettävät lukot ja hidasneliveto. Isompi maavara ja isommat renkaat, ei näitä voi todellakaan maastokyvyssä vertailla vakavasti. Mutta kyllä Foresterilla pääsee yllättävän pahoihin paikkoihin kiinni... _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Eipä perälukkoja monessakaan uudessa maasturissa enää ole.
1000€ saa subaruun 100% lukon perään, jos sellaisen tarvii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TRYKON Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Syy 2006 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 07.01.2013 13:41 Viestin aihe: |
|
|
Eli ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Rahalla saa taka-aksilalle lukon, joka ilmeisesti on ennen kuulunut vakiovarustukseen?
Kyllähän lähes kaikissa tämän päivän cittareissa on erikseen kytkettävä aksiloiden välinen lukko (paitsi honda). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2103
|
Lähetetty: 07.01.2013 13:52 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: |
On oikeat kytkettävät lukot |
Siis tarkoitatko, että Dodgessasi olisi etu ja taka-akseleilla kytkettävät tasauspyörästön lukot? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsäarska Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2004 Viestejä: 1066
|
Lähetetty: 07.01.2013 13:53 Viestin aihe: |
|
|
Harva kunnon lukkoja nykyään tarvii kun citymaasturin suurin "maastoseikkailu" taitaa melkein olla hidastetöyssyistä selviäminen. Ts niin harva niitä kysyy, ettei tehtaat enää vakiosti laita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 13:58 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
On oikeat kytkettävät lukot |
Siis tarkoitatko, että Dodgessasi olisi etu ja taka-akseleilla kytkettävät tasauspyörästön lukot? |
Durangossa on Jeepin Selec-Trac -järjestelmä.
http://en.wikipedia.org/wiki/J...
Sama kuin:
Jeep Wagoneer (SJ) 1983
Jeep Grand Wagoneer (SJ) 1984
Jeep Cherokee (XJ) 1984–2001
Jeep Wagoneer (XJ) 1984–1990
Jeep Comanche (MJ) 1986–1992
Jeep Grand Cherokee (ZJ, WJ) 1993–2004
Jeep Liberty (KJ) 2002–2007
Dodge Durango 1998-2003
Tuon tarkemmin en ole Durangon tekniikkaan tutustunut. Etenemiskykyä kyllä tuntuisi riittävän rutkasti. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:04 Viestin aihe: |
|
|
TRYKON kirjoitti: | Eli ei ole sen kummempi kuin muutkaan. Rahalla saa taka-aksilalle lukon, joka ilmeisesti on ennen kuulunut vakiovarustukseen?
Kyllähän lähes kaikissa tämän päivän cittareissa on erikseen kytkettävä aksiloiden välinen lukko (paitsi honda). |
Ei ole sama asia. Visko on kuulunut ja on vieläkin turbomalleissa. STI mallissa taitaa olla vähän paremman luokan lukot.
100% lukkoperä ei ehkä ole ihan paras vaihtoehto subaruu, kun käyttö ei ole kovanluokan maastoajo. Järkevempiä lukkoja löytyy, jotka ovat paremmin sopivia jokapäiväiseen ajoon.
Subarussa ei tarvi kytkeä mitään, siinä on aina veto molemmissa päissä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2103
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:06 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: | guide kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
On oikeat kytkettävät lukot |
Siis tarkoitatko, että Dodgessasi olisi etu ja taka-akseleilla kytkettävät tasauspyörästön lukot? |
Durangossa on Jeepin Selec-Trac -järjestelmä.
Tuon tarkemmin en ole Durangon tekniikkaan tutustunut. Etenemiskykyä kyllä tuntuisi riittävän rutkasti. |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:09 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
On oikeat kytkettävät lukot |
Siis tarkoitatko, että Dodgessasi olisi etu ja taka-akseleilla kytkettävät tasauspyörästön lukot? |
Ei niissä edessä lukkoa yleensä ole, mutta perässä voi olla, jos sellainen nappi kapiinista löyty. Vakiona ei taida olla.
Esim. Pajeroissa on tuo vakiona ollut.
Moni sekoittaa napalukot akselilukoiksi.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:11 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | guide kirjoitti: | Kaarle Martel kirjoitti: |
On oikeat kytkettävät lukot |
Siis tarkoitatko, että Dodgessasi olisi etu ja taka-akseleilla kytkettävät tasauspyörästön lukot? |
Ei niissä edessä lukkoa yleensä ole, mutta perässä voi olla, jos sellainen nappi kapiinista löyty. Vakiona ei taida olla.
Esim. Pajeroissa on tuo vakiona ollut.
Moni sekoittaa napalukot akselilukoiksi.. |
Voin olla väärässäkin, mutta kertokaa jos tarkemmin tiedätte. Hidasneliveto kytkettynä on akseleiden välillä kiinteä lukko ja takana toimii normaalisti visko. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:21 Viestin aihe: |
|
|
Visko on visko, voiko sitä oikein lukoksi laskea?
Itse en laskisi.
Kiinteä hidas neliveto on jo hyvä sinällään ja hyvät joustot, sekä karheat renkaat. Niillä lukottomat maasturitkin etenevät pirun pitkälle.
Käyttääkö Jeeppi nykyään viskoa?
Voi olla, on se muutenkin siirtynyt citymaasturikastiin.
Oikeat maasturit ovat pirun vähissä. Niiden laskemiseen riittää yhden käden sormet ja niistäkin tarvitaan vain puolet.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:31 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Visko on visko, voiko sitä oikein lukoksi laskea?
Itse en laskisi.
Kiinteä hidas neliveto on jo hyvä sinällään ja hyvät joustot, sekä karheat renkaat. Niillä lukottomat maasturitkin etenevät pirun pitkälle.
Käyttääkö Jeeppi nykyään viskoa?
Voi olla, on se muutenkin siirtynyt citymaasturikastiin.
Oikeat maasturit ovat pirun vähissä. Niiden laskemiseen riittää yhden käden sormet ja niistäkin tarvitaan vain puolet.. |
En tosiaankaan lähde tuota ameriikan mosseani kehumaan maastoautoksi (siis offroad), aivan liian iso, kömpelö ja painava siihen homman. Mutta kyllä tuolla etenee jos vain tieksi joku uraa kehuu. Metsään ei mitään asiaa ole. Suurin ongelma omassani on muoviset puskurit, joita käy rankemmassa ajossa sääliksi.
Mikä sitten on "oikea maasturi" lienee melko tavalla maku/tulkinta kysymys. Land Rover Defenderissäkään ei ole vakiona kuin Keskitasauspyörästön lukko... _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.01.2013 14:35 Viestin aihe: |
|
|
Kaarle Martel kirjoitti: |
Mikä sitten on "oikea maasturi" lienee melko tavalla maku/tulkinta kysymys. Land Rover Defenderissäkään ei ole vakiona kuin Keskitasauspyörästön lukko... |
Sen määritelmä on vähän vastaajakohtaista.
Defenderiä pidetään oikeana maasturina.
Se ei lukkoja tarvi, jos vertaa muihin maastureihin/nelivetoihin.
Siinä on joustoa ja kiinteät akselit, niin pitoa on, jos renkaat vaan pitää.
Perälukkon, jos siihen vielä laittaa, niin menee vähän liikaakin. Luultavasti vaan särkeen sen akselit ja vetarit kuten yleensä käy.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|