Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mixout Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 20.08.2012 12:45 Viestin aihe: Kuvasta kartta |
|
|
Mitäs työkaluja on tarjolla vai onko hommassa edes järkeä: löytyy tommonen korkealaatuinen jpg-kartta johon on merkattu seuran rajat. Kartta on alunperin maanmittauslaitokselta. Saako tuota pyöräytettyä img-kartaksi tai vastaavaksi? OruxMapsDesktop tarvii tiedon datumista ja projektiosta ja tuo projektio-homma meni yli hilseen. Kokeilin myös asemoida kuvaa Google Earthissa ja tallentaa sillä kml-kartaksi Garminin ohjeiden mukaan mutta en tiedä onko kuva liian iso ja Google Earth ei suostu sitä kokonaan tuomaan kartan päälle..neuvoja/vinkkejä? Toinen vaihtoehto on sitten käsin piirtää noi rajat jollakin editorilla tuohon maanmittauslaitoksen materiaaliin joka mulla jo OruxMapsissa on.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esaah Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2012 17:06 Viestin aihe: |
|
|
OziExplorerilla rekisteröit (=laitat koordinaatistoon) sen kuvan ja tallennat .map tiedoston. Tämän jälkeen muutat ilmaisella OKCustomMap ohjelmalla .map tiedoston .kmz kartaksi. OKCustomMap muuttaa kartan "paloiksi", joten ei ole ainakaan Garminille ylivoimainen tehtävä ymmärtää karttaa. Tässä lyhykäisyydessään, miten itse olen GPSlle karttoja tehtaillut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 20.08.2012 17:36 Viestin aihe: |
|
|
Jpg on bittikarttakuva ja Img on vektoriformaatti.
Eli Jpg:stä ei kannata lähteä tekemään Img muotoa. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kukkoshka Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 22.08.2012 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen tehnyt tuolla OziExplorer - OKCustomMap -yhdistelmällä karttoja .bmp:stä Garminiin. Hyvin on toiminut, vaikkei lähde olekaan vektoritiedosto? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2012 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Kukkoshka kirjoitti: | Itse olen tehnyt tuolla OziExplorer - OKCustomMap -yhdistelmällä karttoja .bmp:stä Garminiin. Hyvin on toiminut, vaikkei lähde olekaan vektoritiedosto? |
Garminiin käyvä kmz-formaatti ei ole kuitenkaan vektoritiedosto. Ero on siinä, että kyseessä on "kuva" jota voi suurentaa ja pienentää kuin valokuvaa.
Vektorimuodossa olevassa kartassa tiedot ovat erillään "bitteinä", eli nimet, tiet, käyrät jne. ja karttaa voi suurentaa, pienentää, käännellä yms. esimerkiksi tekstit ovat silti oikean kokoisia ja oikeassa asennossa eivätkä käänny kartan mukana.
Yritin siis selittää asian yksinkertaisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esaah Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.08.2012 17:05 Viestin aihe: |
|
|
Eli vektorikarttaa ei siis voi tehdä tuolla kuvaamallani tavalla. Pahoittelut, kun en lukenut alkuperäistä viestiä tarpeeksi tarkkaan.
Vektori- ja rasterikartan karkea ero tulikin jo esille, eli vektorikartassa kohteet voivat "sisältää tietoa", kun taas rasterikartta on pelkkä kuva. Mikäli haluat luoda kuvasta vektorikartan, täytyy kaikki haluttu data digitoida esim. ArcGIS tai MapInfo ohjelmilla. Ohjelmat ovat tosin kalliita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kukkoshka Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.08.2012 14:08 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Kukkoshka kirjoitti: | Itse olen tehnyt tuolla OziExplorer - OKCustomMap -yhdistelmällä karttoja .bmp:stä Garminiin. Hyvin on toiminut, vaikkei lähde olekaan vektoritiedosto? |
Garminiin käyvä kmz-formaatti ei ole kuitenkaan vektoritiedosto. Ero on siinä, että kyseessä on "kuva" jota voi suurentaa ja pienentää kuin valokuvaa.
Vektorimuodossa olevassa kartassa tiedot ovat erillään "bitteinä", eli nimet, tiet, käyrät jne. ja karttaa voi suurentaa, pienentää, käännellä yms. esimerkiksi tekstit ovat silti oikean kokoisia ja oikeassa asennossa eivätkä käänny kartan mukana.
Yritin siis selittää asian yksinkertaisesti. |
Jep, se on selvää että vektorimuotoisesta tulisi parempi. Mutta erittäin hyvä tulee n. 7000 x 10000 px -kokoisesta 1:25000 kartasta. Käy juuri sopivasti Garminin näytölle ns. natiiviresoluutiossaan, eikä pahemmin suttaannu vaikka vähän zoomaa isommaksi/pienemmäksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|