OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Miksi hirvipatruunat kannattaa jälleenladata itse?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 17.08.2012 16:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitä minen käsitä, että miten niinkin isosta elukasta kuin hirvi voi yleensä aina ohi ampua, vallankin niiltä holleilta mitä hirvijahdissa yleensä vastaan tulee?
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Usko Eevertti Luttinen
Banned


Liittynyt: 07 Huh 2012
Viestejä: 1397
Paikkakunta: Närreitten valtakunta

LähetäLähetetty: 17.08.2012 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hitleri kirjoitti:
Sitä minen käsitä, että miten niinkin isosta elukasta kuin hirvi voi yleensä aina ohi ampua, vallankin niiltä holleilta mitä hirvijahdissa yleensä vastaan tulee?


Älä muuta sano, järkiään nuo vanhat poikamiehet näyttää pahiten kunnostautuvan tässäkin asiassa. Noh, kait se ohiampuminen on jo verissä kun ovat koko ikänsä ampuneet nahkatykeillään jo pillustakin ohitse. Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 17.08.2012 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usko Eevertti Luttinen kirjoitti:

Älä muuta sano, järkiään nuo vanhat poikamiehet näyttää pahiten kunnostautuvan tässäkin asiassa. Noh, kait se ohiampuminen on jo verissä kun ovat koko ikänsä ampuneet nahkatykeillään jo pillustakin ohitse. Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.


Kyllä ropinhuutin näppylähanska on paras.. ja halpaa ku .308 winchesterilä ohi ampuminen... vain huonot runkkaajat naivat! Laughing Laughing Laughing
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2012 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

cashman kirjoitti:
Usko Eevertti Luttinen kirjoitti:

Älä muuta sano, järkiään nuo vanhat poikamiehet näyttää pahiten kunnostautuvan tässäkin asiassa. Noh, kait se ohiampuminen on jo verissä kun ovat koko ikänsä ampuneet nahkatykeillään jo pillustakin ohitse. Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.


Kyllä ropinhuutin näppylähanska on paras.. ja halpaa ku .308 winchesterilä ohi ampuminen... vain huonot runkkaajat naivat! Laughing Laughing Laughing


Olik tää Usko Eevertti Luttisen sorsanmetästys-saarna: Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.

Jotenkin niin vakuuttavaa tekstiä, että uskoisin siinä olevan emppiiristä (omatuntemaa) kokemusta vahvasti mukana.

Muistahan Luttinen ottaa hanskat mukaan, jahtiin lähties. Laughing Laughing

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lohari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 968

LähetäLähetetty: 17.08.2012 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulin jo hetken lukeneeni itsetyydytys.comin palstaa, mutta olihan tämä sittenki erälle.net, runkkareiden luvattu maa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11074

LähetäLähetetty: 17.08.2012 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Peurapaukkuja itse lataan jopa suuremmalla mielenkiinnolla kuin hirvipatruunoita. Tähän syy on se, että suurin osa esimerkiksi nollakuutosen ja nollakasin paukuista on sopivia hirvelle ja peuralle ne ovat hiemen liian kontrolloidusti avautuvia ja liian läpäiseviä.

Mielestäni .30-kaliiperisissa 150 gr on painoluokassaan "The peuraluoti" ja näitä ei tehdasladattuna juurikaan näe. Kun tällaiselle murikalle antaa vauhtia 900-950 m/s, ovat pakomatkat lyhyitä. Pellolta saa hakea ruokinnalle ammutut. Hirvipatruunalla kun hilpasee, niin aina menee pidemmälle.

Lempparilataus peuralle: .30-06 Sprg, 150 gr Nosler Partition, 62 gr Hodgdon H4350, magnum-nalli. Lähdöt 24" piipusta noin 950 m/s. Sen verran painetta, että vaimenninta käytettäessä ei suuliekki näy pahasti.


Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mikä moisella on lihahävikki?

Yksi tuttu ampuu aika paljon peuroja, ja on päätynyt, kylläkin samaan painoluokkaan, megan 9,7:aan, mutta .30BR:ään, jolla ei ihan älyttömiä lähtöjä oteta, itse olen samassa hengessä ladannut 7,62x39:iin hammerheadin 10,1, sinne vajaan 700m/s nurkille. Peurat on kipannut alle 30m juoksuun, luoti aukeaa ja menee läpi, koiranlihaakin tulee, muttei älyttömiä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.08.2012 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Peurapaukkuja itse lataan jopa suuremmalla mielenkiinnolla kuin hirvipatruunoita. Tähän syy on se, että suurin osa esimerkiksi nollakuutosen ja nollakasin paukuista on sopivia hirvelle ja peuralle ne ovat hiemen liian kontrolloidusti avautuvia ja liian läpäiseviä.

Mielestäni .30-kaliiperisissa 150 gr on painoluokassaan "The peuraluoti" ja näitä ei tehdasladattuna juurikaan näe. Kun tällaiselle murikalle antaa vauhtia 900-950 m/s, ovat pakomatkat lyhyitä. Pellolta saa hakea ruokinnalle ammutut. Hirvipatruunalla kun hilpasee, niin aina menee pidemmälle.

Lempparilataus peuralle: .30-06 Sprg, 150 gr Nosler Partition, 62 gr Hodgdon H4350, magnum-nalli. Lähdöt 24" piipusta noin 950 m/s. Sen verran painetta, että vaimenninta käytettäessä ei suuliekki näy pahasti.


Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mikä moisella on lihahävikki?

Yksi tuttu ampuu aika paljon peuroja, ja on päätynyt, kylläkin samaan painoluokkaan, megan 9,7:aan, mutta .30BR:ään, jolla ei ihan älyttömiä lähtöjä oteta, itse olen samassa hengessä ladannut 7,62x39:iin hammerheadin 10,1, sinne vajaan 700m/s nurkille. Peurat on kipannut alle 30m juoksuun, luoti aukeaa ja menee läpi, koiranlihaakin tulee, muttei älyttömiä.


Lähtee tollanen .30BR:stä 150gr 800m/s se on ihan kohtuu vauhti vaikkei tarvii nii paljo.

tuolla yltää jo sopivalla vaikka tipillä kauas.


Viimeinen muokkaaja, Jartsu pvm 17.08.2012 19:32, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Usko Eevertti Luttinen
Banned


Liittynyt: 07 Huh 2012
Viestejä: 1397
Paikkakunta: Närreitten valtakunta

LähetäLähetetty: 17.08.2012 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nettijussi kirjoitti:
cashman kirjoitti:
Usko Eevertti Luttinen kirjoitti:

Älä muuta sano, järkiään nuo vanhat poikamiehet näyttää pahiten kunnostautuvan tässäkin asiassa. Noh, kait se ohiampuminen on jo verissä kun ovat koko ikänsä ampuneet nahkatykeillään jo pillustakin ohitse. Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.


Kyllä ropinhuutin näppylähanska on paras.. ja halpaa ku .308 winchesterilä ohi ampuminen... vain huonot runkkaajat naivat! Laughing Laughing Laughing


Olik tää Usko Eevertti Luttisen sorsanmetästys-saarna: Ainut johon osuu ja tuntuu on Nokian rouherukkanen.

Jotenkin niin vakuuttavaa tekstiä, että uskoisin siinä olevan emppiiristä (omatuntemaa) kokemusta vahvasti mukana.

Muistahan Luttinen ottaa hanskat mukaan, jahtiin lähties. Laughing Laughing

Nettijussi



Joo, kyl mie muistan. Tosin en sorsajahtiin ole lähdössä. Kaverit lähtee sorsajahtiin ja minä mädännyn Helsinkiin, ainut lohtu on se hyvä hoitsu ja hutsu joka hoitaa minua aina sopivin väliajoin. Silti harmittaa kun en voi itse tänävuonna olla mukana. Vaan viime vuosi oli sitäkin parempi.


Ja nimimerkki Tuholalle, sulla on homma siinä mallissa että en yhtään ihmettele vaikka kaataisitkin karhun, loppu on vain tuurista kiinni. Kaikki muu pelaa.


Viimeinen muokkaaja, Usko Eevertti Luttinen pvm 18.08.2012 13:30, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.08.2012 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nallee naurattaa, 308 tais kutittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Usko Eevertti Luttinen
Banned


Liittynyt: 07 Huh 2012
Viestejä: 1397
Paikkakunta: Närreitten valtakunta

LähetäLähetetty: 17.08.2012 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arrow Liian humalassa, sori...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.08.2012 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on toi alkoholi nuorille tollasta, lähtee lapasesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2012 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usko Eevertti Luttinen kirjoitti:
Joo, kyl mie muistan....

Oot sie Helsinkiin muuttaneita Viipurin poikii, täst lauseest vaan aattelin..
Usko Eevertti kirjoitti:
Arrow Liian humalassa, sori...

Ja täst..ja siit et siehä otat viel pienet v1tuilut ihan kehumisina, sit mie arvostan.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 18.08.2012 01:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ladannut hirvipatruunat itse vain, ja lähes ainoastaan sen takia, että kotimaisen tehdastuotannon puolestapuhuja ardennie saisi jutunaihetta. Osittain on vaikuttanut myös se, että valmiit patruunat olis tilattuna ollu 3-4€. Itse tulpaten hinta jäi 1.5€:hen kun sopivaa ruutia oli varastossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 18.08.2012 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

finlander kirjoitti:
Itse olen ladannut hirvipatruunat itse vain, ja lähes ainoastaan sen takia, että kotimaisen tehdastuotannon puolestapuhuja ardennie saisi jutunaihetta. Osittain on vaikuttanut myös se, että valmiit patruunat olis tilattuna ollu 3-4€. Itse tulpaten hinta jäi 1.5€:hen kun sopivaa ruutia oli varastossa.


Ole hyvä vaan, vaikka multa ei kotimaisia tehdaspatruunoita löydykään. Smile Normaa ja Federalia näkyy tällä hetkellä olevan kaapissa. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raatokärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 18.08.2012 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihme narinaa tuosta liikkuviin treenaamisesta. Jos nyt johonkin hirveä ampuvan kannattaa satsata niin varmaan kuitenkin siihen. Ratahirveä, sen paremmin liikkuvaa kuin paikallaan pysyvääkään, väistelleet ja harjoittelemattomat eivät erotu mitenkään edukseen jahdissa.

Metsällä toisin kuin radalla tilanteet vaihtelee(onpa muuten yllätys), mutta oppimaansa voi soveltaa. Ja jos ei syystä tai toisesta osaa/pysty/uskalla niin aina voi jättää ampumatta.


Viimeinen muokkaaja, Raatokärpänen pvm 18.08.2012 20:28, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 5 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com