OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peurankyttäykksen ABC?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 53, 54, 55  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
fw71
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2006
Viestejä: 1270
Paikkakunta: pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.11.2011 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos kukaan kokeillut omenaista wunderbaumia? Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 10.11.2011 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fw71 kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut omenaista wunderbaumia? Confused


Todennäköisesti aika synteettinen tuoksu, henk.koht en usko että maksaa vaivaa kokeilla.

Tossa on pari pätkää miten hyvin ihmisen hajun peittäminen toimii vihikoiraa vastaan:
http://www.youtube.com/watch?v=z2JMFH89Mpg
http://www.youtube.com/watch?v=7XujDYZcqxk

Noita en oo Suomessa nähnyt edes myytävän mutta hajua peittävät vaatteet on jenkeissä iso bisnes:
http://www.youtube.com/watch?v=NXp3kv8fs_0

Peurankaan hajuaistin huijaaminen ei taida onnistua noilla konsteilla. Ainut toimiva konsti lienee hakeutua tuulen alapuolelle passiin.

Kalmo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 11.11.2011 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisen ostin: http://www.houkutuspillit.net/shop/product_details.php?p=403

On aika monipuolinen, osaaminen ei vielä riitä kuin perus pörinöihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8433
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.11.2011 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä luulen et perus kontaktiääni on se eka ja tärkein mikä pitää opetella. Niitä erilaisia muita variaatioita on varmaan miljoonia. Ku tekijämiesten mukaan peura kuulostaa erilaiselta ku se sanoo "onpa hyvää heinää" ja "onpa hyvää omenaa"... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 11.11.2011 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla pillillä pitäs pystyä tekemään 9 erilaista peuraääntä.. Monta on vielä hukassa ja unohtaa samaa tahtia.

Siihen voi puhaltaa molemmista päistä ja imeä (naaras ääni). Monen kokoisen peuran ääniä voi pöräytellä. Mielestäni samalla pillillä voi tehdä myös ameriikoissa kovasti hehkutetun Hot ma-mah äänen, puhaltamalla mustasta päästä ja kumia puristelemalla. Ainakin kuulostaa samalta, eli se olisi 10. ääni (oma keksintö). Löytyy http://www.youtube.com/watch?v=ZDkbi1ZzR3E&feature=related 1min kohdalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8433
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 11.11.2011 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh. Ainakin muijan mielestä noi meikäläisen aikaansaamat äänet on ollu vähemmän HOT... Laughing

Joo. Ite oon naaraan ääntä yrittäny tehdä Primosin purkilla. Tosin senkin kestolla on oppaiden perusteella merkitystä. Et jos sen tekee "kokopitkänä" niin se on lähellä naaraan varoitusääntä, kun taas puolipitkä on enemmän kiimaääni...

Muuan youtubevideossa joku ekspertti väitti, että kun peura puhaltaa "varoituspuhkunnan" (moni on varmaan kuullu) niin siihen vastaamalla voi saada säikkyneen peuran palaamaan takaisin. Eli kun peura puhaltaa, se ikäänkuin merkitsee "olen havainnut jotain, mikä sinä olet" ja siihen vastaaminen tarkoittaa "mää oon peura, turuust...." Rolling Eyes Ite olen tuota muutaman kerran kokeillu syksyn aikana, mut eipä se oo toiminu. Luulen kyl et se on johtunu siit, et ne karkonneet peurat on saaneet hajuhavainnon. Ja sellainen peura ei kyl helpol tuu takas...

Hitto, nyt olis paras aika vuodesta houkutella pukkeja. Vaan ku noi pirun työt vaan painaa päälle ja v-loppuna kissanristiäiset... Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 14.11.2011 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei pilli toiminut = ei mitään havaintoja elävistä peuroista.

Ehkä ilves syönyt viimeisen, vähän oli vielä vasan raadosta jäljellä..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 14.11.2011 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä kans naisväkeä alko väkisin naurattaa kun tuijotin hypnoottisena peuranpillitysvideota tässä joku aika sitten iltamyöhällä..
Lähti hykerrellen menemään ja totes "Möö" ja meni nukkumaan. Oli sen verran lakooninen möö, ettei ollu kuitenkaan mikään pariutumiskutsu Smile

Yhtä kertaa lukuunottamatta olen saanut liikettä aikaan joka kerta, muttei vielä tuloksekkaasti. Itseasiassa olen niin keltanokka, että se ensimmäinenkin peura on vielä hyvin onnellista lihaa, seisoo vielä jossain tuossa lähimetässä ja saattaa seisoo vielä ens vuonnakin..

Ekalla kerralla (pillin kanssa) sain pukin metänreunaan ja alko puskea koivua pää kallellaan, mutta välimatkaa jäi silti 200m.

Sen jälkeen aina epämääräistä puhinaa ja rutinaa jostain läheltäkin, mutta ilmeisesti hajut kantautuneet epäilyksen asteelle.

Nyt olin lauantaina taas puhaltelemassa, tällä kertaa hiiviskelin syöttö/kytispaikan sijaan metsään korkealle kalliolle, missä ympärillä sellaista tallatun näköistä sekametsää. Taas kuului muutamia rusahduksia läheltä, mutta ei näkymiä. Sitten tuli pitkä hiljainen jakso molemmissa päissä ja alko budjetoitu aika loppumaan ja päätin lähteä varovasti hiipimään takaisin kotio. Aina kun joku pikkuinen oksa rapsahti, niin siitä läheltä kuului rutinaa. Laskeuduin varovasti uudestaan hiukan ampumasentoon kiven taakse ja puhalsin muutaman kerran ja painoin siinä tahallaan jonkun oksan varovasti poikki jalalla. Aina tuli vastarutinaa ja hetken luulin et kohta kävelee joku näkyville, mutta eipä sit kuitenkaan, perhana Smile

Ostin taannoin juuri sen pillin mikä tuossa jonkun äskettäin linkittämässä joutuubi-videossa on ameriikan hepulla käytössä.

Tuntuu että antaa vastetta aika hyvin, mutta muiden aistien sanoessa kenties vastaan ei peura ala uhkarohkea olemaan, saati tule valoisan aikaan aukealle tarpeeksi lähelle. Itseasiassa näyttää, että tuoreehkolle syöttöpaikalle olisi kuitenkin uskaltautunut uusia yksilöitä.

Olen toistaiseksi käyttänyt melkein kokonaan niitä naaraan kutsuääniä ja vain pari kertaa niitä kiimamääkäisyjä, missä on matalampi ääni mukana.

Viime viikolla oli kameraan jäänyt kuvasarja, jossa lehmä ruikkaa häntä pystyssä jalat harallaan omenoiden viereen pienet terveiset ja viiden minuutin päästä on pukki samassa kohtaa niska köyryssä ja turpa silti ylöspäin sieraimet lautasen kokoisena. Mikä lie haiskahtanut Shocked

Ehkä vois vaihtaa kohta soittoääniä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tkmtuke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2010
Viestejä: 615
Paikkakunta: Parkano

LähetäLähetetty: 14.11.2011 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeile sarvien kalistelua, jos tulis näkyville.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jussio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 696

LähetäLähetetty: 15.11.2011 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettua olin yrittämässä, mutta olin varautunut myös peurapillillä. Ei onnistu kuitenkaan sekapillitys vaan on molemmat tilanteet, siis ketkulle ja peuralle rakennettava erikseen. Peura kun ei kestä oikein tuulen päällä oloa.

Peuratilanne meni näin: pellolla oli isompi ja pikkupukk noin 250 m päässä. Muutama töräys ja isopukki lähti kohti, mutta adjutantti ei. Isompi pukki tuli noin sataan metriin ja jäi pajupuskan taakse seisomaan. Ei muuta kuin odotteleen paikan aukeamista. Mitä lie ihmetellyt puskan takana, kova oli puhina joka kuitenkin loppui samalla kun lapa näkyi selkeästi. Se sitten loppupeleissä niin iso ollutkaan, sellainen standardi 7 piikkinen, 62 kg kinnerissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
WhitetailGrunt
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 9

LähetäLähetetty: 15.11.2011 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin jaetaanpas omia kokemuksiakin tänne mitä on valkohäntien houkuttelusta tullut tähän mennessä opittua. Ikinä ei tietenkään ole valmis joten kaikki tieto ja viisaus valkohäntien elämästä otetaan mielenkiinnolla vastaan.

- Vaatteet, kengät, pilli (truetalker v.1.0 ), kasvomaski, käsineet ja muut varusteet olen todennut hyväksi hajustaa jätesäkissä kuusen/männyn oksien seassa. Mikään ei saa haista ihmiseltä tai aseöljyltä. Jos ihmisen haju on tarkasti peitetty ei ole edes niin välttämätöntä olla tuulen alapuolella vaikka toki suositukseen tämä menee silti. Selväpä se.

- Reilusti eniten tulee aamu/aamupäivä passituksia eli passiin pimeässä aamuvarhain. Olen todennut aamu passitusten toimivan varsin hyvin pilliä hyväksi käyttäen peurojen kulkureitillä taikka reviirin ns. kuumassa pisteessä houkuttelua. Äärimmäisen haastavaa touhua. Eräs huomio joka on tullut tehtyä on selkeä. Peura on vaikeahko saada aukealle valoisassa ja syö sitten enemmän perslihaksia mutta mahdollista tämäkin kaiken mennessä 100% nappiin millon "etiäinen" suo Smile.
Eli ainakin omalta osaltani tyrmään suorilta valloillaan olevan käsityksen, että kytis toimii vain iltaa vasten. Samahan tuo tuppaa yleisesti ottaen kaikella riistalla olemaan nuo ns. aktiivisuushuiput aamulla ja illalla.

Kysymyksiä joita pyörii mielessä olis tässä:

1) Oletteko todenneet pukin matalalla houkutuskutsulla ( esim. perus buck grunt call ) olevan karkottavaa/pelästyttävää vaikutusta naaraisiin/vasoihin kiimakauden ulkopuolella?

2) Minkälaisia kokemuksia teillä on peurojen muistista? Jossakin on tuumailtu että kokeneella hirvisonnilla voisi olla vuodenkin muisti, mitäpä olette mieltä? Kuinka hyvin olette saaneet peuran tulemaan houkutukseen karkoituksen jälkeen? Omalla kohdallani eivät ole tulleet samana päivänä jos olen kärynnyt esim. passiin mentäessä. Varmaan tässäkin on eroja kuinka tottuneita ovat ihmisten läheisyyteen alueella. Ainakin viime talvesta selvinneet ovat keskimääräistä kokeneempia yksilöitä.

3) Jenkeissä on paljon juttua vaatteiden ultraviolettivalon heijastumisesta. Esimerkiksi täällä: http://www.archerytalk.com/vb/showthread.php?t=715471
Oletteko miettineet ikinä moista ja mitä ajatuksia? Itse tuossa kattelin vaatteeni ja etenkin moni nykyaikaisista turvaoransseista sisältää tuota uv-kirkastetta mikä säteilee peuran silmään kuin discopallo konsanaan.

4 ) Onko kenelläkään tiedossa mistä voisi saada lumipuvun joka ei sisällä uv-kirkastetta? Ainakin nuo SA-lumipuvut ovat uv testattuja mutta enpäs enään löydä mistään kun olisi tarvetta prkl.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 15.11.2011 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moi,

hyvä pointti tuo aamupassitus. Sikälikin aamupassi on kiitollista hommaa että valo paranee koko ajan, jos tuntuu että on liian pimeetä ampua niin vartin päästä on jo parempi.

Kommentteja / mielipiteitä:

WhitetailGrunt kirjoitti:
Mikään ei saa haista ihmiseltä tai aseöljyltä. Jos ihmisen haju on tarkasti peitetty ei ole edes niin välttämätöntä olla tuulen alapuolella


Olen sitä mieltä että ihmisen hajun peittäminen ei onnistu pelkästään sen takia että useimmat meistä hengittää. Tuulen suunnan merkitystä ei kannata väheksyä vaikka olisi katajaa kalsareissa Wink

WhitetailGrunt kirjoitti:
1) Oletteko todenneet pukin matalalla houkutuskutsulla ( esim. perus buck grunt call ) olevan karkottavaa/pelästyttävää vaikutusta naaraisiin/vasoihin kiimakauden ulkopuolella?


Kiima-ajan ulkopuolella olen saanut ruokinnalta poistuvat lehmät ja vasat pysähtymään ja toisinaan jopa palaamaan takaisin kutsuäänellä. En nyt tosin muista onko ääni ollut erityisen matala, semmoinen perus töräys mitä Truetalkerista lähtee.

WhitetailGrunt kirjoitti:
2) Minkälaisia kokemuksia teillä on peurojen muistista?


Omien kokemusten mukaan aika lyhyt. Vuosien varrella olen ampunut monta peuraa hyvin lyhyiden passitusten jälkeen, peurat ovat tulleet samasta suunnasta kuin minä tornille. Viive on ollut niin lyhyt että peurojen on ollut pakko olla lähistöllä ja kuulla tuloni.

Toinen tapaus on kun ampuu toisen kaksoisvasoista. Josko lehmä ja toinen vasa edes karkkoavat, niin hetken odotuksella voi helpostikkin tulla toinen vasa takaisin hollille.

WhitetailGrunt kirjoitti:
uv-kirkastetta mikä säteilee peuran silmään kuin discopallo konsanaan.


Tästä olisi kiva kuulla lisää. Mistähän sen tietää mikä peuran silmään säteilee? Mulla on äärimmäisen räikeä blaze-oranssi asuste päällä ajojahdissa jos on kylmä. Jos vaan malttaa olla paikallaan niin en ole huomannut peurojen sitä väriä mitenkään erityisesti maastosta, edes lumelta, bongaavan. Väitän (vaikka hieman provoten) että värillä ei ole mitään väliä, se on liike joka paljastaa / karkoittaa.

Kalmo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
WhitetailGrunt
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Mar 2011
Viestejä: 9

LähetäLähetetty: 15.11.2011 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu on kyllä mukavampaa aamulla kuin pimeetä vasten alkaa passaamaan illalla. Enpä minä tuota tuulen alapuolella olemista missään nimessä väheksykkään, se on perus elinehtoja yleensäkkin. Tarkoitin vain lähinnä, että olen onnistunut tuulen ylläkkin saamaan peuraa tulemaan kun vaatteet ja koko äijä haisi aivan metsälle ja riistalle niinsanotusti Laughing

Omien mettäkamojen uv-heijastuksen voi katsella uv-valolla (430-440nm) joka heijastaa sitä voimakkaammin pimeässä/hämärässä mitä enemmän kirkastetta se sisältää. Kirkaste on lisätty valmitusvaiheessa. Kannattaa huomioida myös että pyykinpesujauhe sisältää kirkastetta. Itse en omia mettävaatteitani pese ollenkaan. Omat turvaoranssit heijastivat kaikki erittäin voimakkaasti, eräs merkki jota nykyisinki markkinoidaan suoraan huipulta niin todella voimakkaasti. Peurahan ei siis näe tätä heijastusta oranssina vaan kirkkaan sinisenä, ja sitä voimakkaammin mitä pimeämpää on. Eli eniten merkitystä asialla onkin juuri hämäräjahdissa/pilvisenä päivänä. Kokeilin myös muutamia halpis maastovehkeitä ja nekin hehkuivat. Kunnon vanhajan punaiset hirviliivit, villa, fleece ja nahka eivät heijastaneet uv-valoa.
Lumi itsessään taitaa heijastaa jotain vaalean sinisen tapaista? Lumipukuja en ole vielä päässyt testaamaan mutta suunnilleen samaan heijastukseen kuin luonnon lumi olisi tavoite päästä jos nyt sellaista pukua löytää. Ehkä jo hifistelyn piikkiin, mutta otan kaikki minimaalisetkin tekijät irti. Ehdottomasti tärkeintä on kuitenkin liikkumattomuus kuten mainitsitkin.


Kiitänpä tiedoista Kalmo. Sitä taas viisastuu lisää. Hirveät himot takaisin jahtiin, perkuleen arkiviikko argh..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 16.11.2011 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa näytti olevan paikallisessa "kaiken tavaran kaupassa"(jyskän varastonmyymälä) myynnissä jonkinlainen itkuhälytin kameralla. Kantomatkaa luvattiin 300m ja IR-valolla näyttää pimeessä. Toimiskohan mitenkään ja oliskohan etes käyttöä. Kai se jonkinlaisen hälytyksen antaa ku havaitsee liikettä.
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Apple
***


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 1236
Paikkakunta: Lapland, home of the lap dance.

LähetäLähetetty: 16.11.2011 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäistä kertaa peuraa pillittämässä. Lähdin vähän musta tuntuu fiilikseltä. Saalina peuran vasa.

Olin passissa puoli viisi, ekat kymmenen minuuttia hiljaa ja sitten "tölkillä" kolmen-neljän sarja n. viiden minuutin välein. Pukki tuli reilun sadan metrin päähän ihmettelemään ja siihen lopetin soittamisen. Siitä viisi minuuttia niin lehmä kahden vasan kanssa suoraan kohden passiani. Pukki jäi kauemmaksi ihmettelemään joten vasa sai 9,7g superhampparista. Kello oli 17:10.

Passipaikkani oli pienen kummun päällä. Ympärillä metsäsaarekkeita ja apila- ja rypsipeltoa. Tuuli n.5m/s ja olin tuulen alapuolella. Tölkkinä Primoksen Lil' Can.

Asiallista. Very Happy

Kuvaa ei tuu kun ei jaksa kinastella.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 53, 54, 55  Seuraava
Sivu 29 Yht. 55

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com