OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä maastoauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 87, 88, 89  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 08.04.2011 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mage kirjoitti:
Kovin harvassa on vaan järkihintaiset maasturit. Edelleen jos pidetään vaatimuksena kolme tasauspyörästölukkoa (kytkettävää), yli 30cm maavaraa, vinssi (mielummin kaksi). Taitaa olla G-mersu lähimpänä maasturia mitä kaupasta saa ja toisena land cruiser. Eipä taida noissakaan löytyä etu lukkoa? Kuitenkin "normi" metsästäjälle riittää hienosti city maasturi tai neliveto farkku.
Itsellä Tuscon ja vain tavaratilan koko hivenen häiritsee, mutta tuollakin tulee toimeen. Etenemiskykyä on normi jahtihommiin riittävästi.

Jos suomen verotus olisi jotain muuta niin sitten harkitsisin noita pitkäkoppaisia (4-5 henk) lava-autoja (esim. Hilux double cap).


Land Rover Discovery 3:sta löytyy 24 cm maavaraa, mutta Toyota Land Cruiser jää 22 senttiin. Maastossa Land Cruiser kyllä menee mukavasti, joskus ajettiin Lapissa niin pitkälle, että alkoi hirvittää, kun ei ollut vinssiä matkassa. Tuossa Santa Fe:ssa on 20 cm ja Tucson on 18 cm. Uudessa MB G 320 on 21 cm ja MB GL on 20-31 cm. Tuolta voi vertailla mittoja. http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm

Santa Fe:ssa on ns. sähköinen lukko eli jarruttaa nopeammin pyörivää pyörää, joka ei varmaan vastaa kunnon tasauspyörästn lukkoa, mutta on tyhjää parempi. Tavaratila on tuossa Santa Fe:ssakin näytti aika pieneltä jos vertaa esim. MB E-mallin tiloihin.

Hirvihommissa ja riistanhoitotöissä tuollainen lavavehje on aika optimi, mutta pitkäkoppaisena tosiaan hintava ja verottaja rankaisee käytössäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 08.04.2011 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 08.04.2011 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto.


Ja ainakin vuoden 2010 on erittäin mukava ajaa, mutta automaatti vie kaiken hengen koneesta. Pehmosessa hiekassa menee ainakin ihan kivasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tomi-s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2008
Viestejä: 348

LähetäLähetetty: 08.04.2011 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta.
_________________
ja niin maan perusteelisesti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
japet
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Maa 2009
Viestejä: 71
Paikkakunta: yka

LähetäLähetetty: 08.04.2011 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä käyttö ja jahti autona -98 pitkä pajero 2.8tdic koneella. Eipä pahemmin moittimista härvelistä. Renkaina Hankook dynapro rt03 koossa 32x11.5 r15. Pääsee pikkusen huonommallakin tiellä ja todella hiljaiset asfaltilla. Tykänny kyllä oon autosta. Huonommillakin on tullu ajettua ja tuo mitsu taitaa olla sieltä halvimmasta päästä nelivetoja.
_________________
"Leipä on lujassa kun se on kivessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hei 2007
Viestejä: 2519
Paikkakunta: Hamina

LähetäLähetetty: 08.04.2011 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tomi-s kirjoitti:
Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta.
Onko kansiremppaa tehty? Loota noissa taitaa olla toinen heikko paikka.

/Antti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 08.04.2011 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto.


No ei se kuitenkaan ole verrannollinen maastureihin joissa on ensimmäisenä tirskahtamassa kiveen on jotain muuta kuin pakoputki tai öljypohja.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tomi-s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2008
Viestejä: 348

LähetäLähetetty: 08.04.2011 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kansi on teht, naperoon on vaihdettu 91;sestä kone.Mites toi takaluukku osasto lyhkäsessä (takapenkeillä varustettu malli)koira ESS ei taida mahtuu takapaksiin.
_________________
ja niin maan perusteelisesti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3R0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 1610
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 09.04.2011 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tomi-s kirjoitti:
Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta.


Onko siinä "isompi" laatikko?

Pikkulaatikossa keppi on semmonen tasapaksu, isommassa(=kestävämmässä) paksuuntuu juurta kohti huomattavasti.
Ja pohjasta löytyy vain öljyproppu isommassa, pikkusessa on "öljypohja".

Lukkojahan siinä ei oo, muutako takana kitka jossei ole modailtu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 09.04.2011 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:

Land Rover Discovery 3:sta löytyy 24 cm maavaraa, mutta Toyota Land Cruiser jää 22 senttiin. Maastossa Land Cruiser kyllä menee mukavasti, joskus ajettiin Lapissa niin pitkälle, että alkoi hirvittää, kun ei ollut vinssiä matkassa. Tuossa Santa Fe:ssa on 20 cm ja Tucson on 18 cm. Uudessa MB G 320 on 21 cm ja MB GL on 20-31 cm. Tuolta voi vertailla mittoja. http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm

Santa Fe:ssa on ns. sähköinen lukko eli jarruttaa nopeammin pyörivää pyörää, joka ei varmaan vastaa kunnon tasauspyörästn lukkoa, mutta on tyhjää parempi. Tavaratila on tuossa Santa Fe:ssakin näytti aika pieneltä jos vertaa esim. MB E-mallin tiloihin.

Hirvihommissa ja riistanhoitotöissä tuollainen lavavehje on aika optimi, mutta pitkäkoppaisena tosiaan hintava ja verottaja rankaisee käytössäkin.


Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä ja osasta hyvin yleisesti ilmajousituksellisista autoista on otettu rautajousisen maavara pelkästään. Sitten taas sellaisista, joissa harvemmin on ilajouset, on annettu sellaisenkin version mitat. Maavaroja katsellessa pitää myös muistaa, että jos edes toinen akseli on jäykkä, niin maavara riippuu vaan perämurikan koosta (isompi yleensä parempi) ja renkaiden koosta. Käytännön maavara voikin olla sitten ihan toinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 10.04.2011 05:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä...........


Varmaan tuollaiseen taulukkoon mahtuu paljon virheitäkin, mutta ne voi aina oikaista jos on parempaa tietoa Wink

Se, mikä minulle pisti silmään tuosta taulukosta oli se, että rautajousilla varustetuissa autoissa maavarat ovat yllättävän lähellä toisiaan. Rengaskoosta tulee tietysti rajoitus suoraan maksimi maavaralle. Eli jos maavaraa haluaa, niin pitäisi isontaa regaskokoa ja/tai mennä ilmajousitukseen.

Tuo perämurikka on tietysti selvä asia, mutta mikä maavaran suhteen tekee isommasta paremman?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tomi-s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2008
Viestejä: 348

LähetäLähetetty: 10.04.2011 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

t3R0 kirjoitti:
tomi-s kirjoitti:
Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta.


Onko siinä "isompi" laatikko?

Pikkulaatikossa keppi on semmonen tasapaksu, isommassa(=kestävämmässä) paksuuntuu juurta kohti huomattavasti.
Ja pohjasta löytyy vain öljyproppu isommassa, pikkusessa on "öljypohja".

Lukkojahan siinä ei oo, muutako takana kitka jossei ole modailtu.


Hoikka keppi näyttäis olevan kuvan perusteella alusta loppuun.
_________________
ja niin maan perusteelisesti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 10.04.2011 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt on jimnyssä bfg mud terrainit alla. Mahtavat renkaat! Kurakoissa ja lumessa vähän testaillut ja tuntuu että nelivetoa ei tarvi kytkeä ollenkaan niin herkästi päälle kuin normi kitkarenkailla (jäällähän ne mutiaiset ei tietenkään pidä). Naapurin limaisella peltotielläkin eteni komeasti kakistelematta (auto kyllä vähän likaantui Cool ). Yllättävän hyvät ajaa myös maantiellä, vaikka tuohan ne vähän sellaista maasturimaisuutta ajo-ominaisuuksiin Wink

Onko Wikellä tai jollain kokemusta paljonko noihin kannattaa laittaa painetta? Kumisuutari oli laittanut 2,5 mutta se taitaa olla liikaa noin kevyeen autoon?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 10.04.2011 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Lainaus:
Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä...........


Varmaan tuollaiseen taulukkoon mahtuu paljon virheitäkin, mutta ne voi aina oikaista jos on parempaa tietoa Wink

Se, mikä minulle pisti silmään tuosta taulukosta oli se, että rautajousilla varustetuissa autoissa maavarat ovat yllättävän lähellä toisiaan. Rengaskoosta tulee tietysti rajoitus suoraan maksimi maavaralle. Eli jos maavaraa haluaa, niin pitäisi isontaa regaskokoa ja/tai mennä ilmajousitukseen.

Tuo perämurikka on tietysti selvä asia, mutta mikä maavaran suhteen tekee isommasta paremman?


Ainakin heti itselle tutuista autoista pisti silmään, että Jeep Commanderin ja Grand Cherokeen jättökulmat ovat samat. Luvut on Commanderille oikein, mutta GC:ssä jättökulma pitäisi olla isompi, koska korien pituusero on kokonaisuudessaan myös takaylityksen eroa.

Land-Rover Discovery 3:n ylityskulma taitaa olla 10 astetta pielessä... Lähestymiskulma on tuossa aivan liian pieni ainakin ilmajousiseen autoon, kun taas jättökulma on ilmajousisen version.

Kirjoitin epäselvästi. Eihän se iso perämurikka ole hyvä maavaran kannalta, mutta keston kannalta on ja se on maastureissa mielestäni tärkeä ominaisuus. Voimansiirtoa kun voi joutua maastossa kuormittamaan kovastikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maantiekiitäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2008
Viestejä: 2543
Paikkakunta: Karu-Karjala

LähetäLähetetty: 10.04.2011 14:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä kans 2,8 pajero vuodelta -98 ja lukkoja tuo kyllä kaipaisi. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 87, 88, 89  Seuraava
Sivu 71 Yht. 89

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com