Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ruusukorva Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Lok 2008 Viestejä: 75
|
Lähetetty: 17.02.2011 20:12 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | ruusukorva kirjoitti:
"Niinpä. "Kaikki muutokset mitkä parantavat ajettavuutta maastossa, heikentävät ajettavuutta tiellä." Wanha offimiesten sanonta."
Tuo on kyllä ihan suoraa paeskapuhetta, tai sitten tietämättömyyttä.
KDSS, AHC ja AVS järjestelmä lisää ajettavuutta tuossa land cruiserin V8:ssa lähes exponenttiaalisesti vanhaan land cruiseriin verrattuna. Muhkuraista mettätietä saa päästellä vanhaan verrattuna monin-kertaisella vauhdilla. Autoon saa lisätä aikalailla rompetta kyytiin ennenkuin alkaa massanlisäystä huomata. Moottoritiellä ei 200 vauhti tunnu enää samalta, kuin vanhemmalla(100) kielikeskellä ja ratista puristamalla. Maastossa nytkyttely on vähintäin puolta tasaisempaa kallistuksiltaan ja joustoiltaan. Etupäästä on otettu lukko pois, mutta etenemisen hoitaa A-TRAC, joka ei anna sen ilmassa olevan/sutivan pyörän pyöriä ja ilman, että tehoja lasketaan moottorista. Takana ja keskellähän on täyslukot ja etupäässä siis tuo ohjattu lukko. Tämän seurauksena taas ratti kääntyy kuin heittämällä verrattuna vanhoihin täys-lukkoihin esim. hodarissa. Suurin haitta kehityksessä on tietenkin, ettei moottorin ääni enää kuulu ohjaamoon ollenkaan ja on vaikea arvioida kierroksia, kun taas hodarissa oli helppoa arvioida tuotettavaa tehoa, ilman kierroslukumittariin vilkuilua. Jne.....
http://www.youtube.com/watch?v=a0JEIjVBRC8 |
No, joo. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, enkä jaksa alkaa kinaamaan. Kivoja leluja uudessa herrasmies kruiserissa. En pistäisi pahakseni, jos joku tuollaisen pihaan toisi. Noita tosin ei varmaan ole maastoautokäytössä kuin sheikeillä, jos niilläkään. Ja jos metsäautotie tarkoittaa maastoautoilua, niin puhutaan ihan eri asioista. Sitymaasturi on citymaasturi vaikka maksiasi miljoonan. Noilla maavaroilla ei pitkälle pötkitä vaikka olis mitkä hilavitkuttimet joka kulmassa ja vahva viekkaus (huom. viekkaus ei ole kokemusta) on, että kun tuohon tökkää +35" renkaat alle, niin vitkuttimet lähtee tangentin suuntaan.
Mun sanoma pähkinän kuoressa oli vaan, että jos haluatte lumessa edetä, niin isompaa rengasta alle. _________________ Isompi reikä, parempi mieli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harjula Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2234 Paikkakunta: NATO Suomi
|
Lähetetty: 17.02.2011 20:36 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | ruusukorva kirjoitti:
"Niinpä. "Kaikki muutokset mitkä parantavat ajettavuutta maastossa, heikentävät ajettavuutta tiellä." Wanha offimiesten sanonta."
Tuo on kyllä ihan suoraa paeskapuhetta, tai sitten tietämättömyyttä.
KDSS, AHC ja AVS järjestelmä lisää ajettavuutta tuossa land cruiserin V8:ssa lähes exponenttiaalisesti vanhaan land cruiseriin verrattuna. Muhkuraista mettätietä saa päästellä vanhaan verrattuna monin-kertaisella vauhdilla. Autoon saa lisätä aikalailla rompetta kyytiin ennenkuin alkaa massanlisäystä huomata. Moottoritiellä ei 200 vauhti tunnu enää samalta, kuin vanhemmalla(100) kielikeskellä ja ratista puristamalla. Maastossa nytkyttely on vähintäin puolta tasaisempaa kallistuksiltaan ja joustoiltaan. Etupäästä on otettu lukko pois, mutta etenemisen hoitaa A-TRAC, joka ei anna sen ilmassa olevan/sutivan pyörän pyöriä ja ilman, että tehoja lasketaan moottorista. Takana ja keskellähän on täyslukot ja etupäässä siis tuo ohjattu lukko. Tämän seurauksena taas ratti kääntyy kuin heittämällä verrattuna vanhoihin täys-lukkoihin esim. hodarissa. Suurin haitta kehityksessä on tietenkin, ettei moottorin ääni enää kuulu ohjaamoon ollenkaan ja on vaikea arvioida kierroksia, kun taas hodarissa oli helppoa arvioida tuotettavaa tehoa, ilman kierroslukumittariin vilkuilua. Jne.....
http://www.youtube.com/watch?v=a0JEIjVBRC8 |
Sopiiko kysyä että monellako tämän palstan kirjoittajalla on sijoittaa autoon tuollaiset "vaatimattoimat" 154000 €?
Vaikka varusteet varmasti hyvät onkin, niin siinä vaiheessa kun tavan kuolevaisen tuloilla moisen saa käytettynä hankittua, niin eipä taida nuo värkit enää toimia.
Siis pientä realismia kehiin, kiitos. _________________ VMP! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
Lähetetty: 17.02.2011 21:34 Viestin aihe: |
|
|
No eihän tuosta edes huomaa noita 35" kinkuloita alla, ihan tavan näköinen. 275/60/ 20 35" tuo lisää 2" renkaan halkaisijaan.
_________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 17.02.2011 23:04 Viestin aihe: |
|
|
muutamia vuosia,kilometrejä ja tämmösiä kylmiä talvia tuommosille KDDD,Hsss,HIFII ja ATRÄCeille niin kusessa on noitten nyky romujen kanssa _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
maalari Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Lok 2005 Viestejä: 856 Paikkakunta: kainuu
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
Lähetetty: 18.02.2011 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Alkakaa nyt mulle selittämään, että Land Cruiseri on "city"maasturi.
Vuodesta -89 alkaen olen ajellu tuollaisilla HDJ 80 sukuisilla Land Cruisereilla, ja jätkät alkaa selittää, että nehän on sellaisia citymaastureita. pitkälti yli 1 000 000 Km on jo takana ja joskus on niitä klohmuttu vähän puihin ja kiviin, mutta että tuo iso Land Cruiseri on citymaasturi, ei mene oikein jakeluun. Eihän niitä tietysti aluksi uskalla käskeä, mutta ensimmäiset naarmut helpottaa kummasti oloa, ja "siitä se sitten alkoi". Kaasunestejousilla kun nostaa autoa sen 100mm ylöspäin max jäykkyyteen, niin alkaa kyllä olla tuntumaa maastoon. Hyvänä puolena tietysti, että samat jouset liimaa auton tienpintaa myös auto bahnilla mittari tapissa. Tuossa vanhassa LC 100 nestekaasun säädössä ongelmat alkoi n.150 000 Km kohdalla, kun sieltä taka-akselilta se korkeudensäätö potenttiometrin hiilet sotkeentu ja säätö menee sekaisin. kustannuksia tuli yli 100€, mutta siinä ne viat sitten oli. Tai olihan se moottori antenni, joka jäi kerran ylös ja oksa pyyhkäisi sen lasinpyyhkimien sekaan. Näkee noita joskus tuolla liikenteessä perä pystyssä ja jouset tapissa killuttavia, mutta kai ne siitä oikenee, kun ymmärtää vian. Ja automaattilootan öljynvaihto tehdään mun autoihin joka toinen kerta öljyjä vaihdettaessa, vaikka näin ei vaaditakkaan. Tuo on osoittaunut erittäin hyväksi tavaksi pitää tekniikka kunnossa ja halvalla. Sama koskee kaikkia laatikoita, mitä autosta löytyy, joihin vaihdatan öljyt äkkinäisestä mielenjohteesta kaikki kerralla periaatteella ja huomattavasti ohjelman mukaista aikaisemmin.
Takuu varma tapa hajottaa tuollainen automaatti Landcruiseri on noudattaa maahantuojan öljyvaihto suunnitelmaa. Huomasin nimittäin, että lootaan ei kuulu vaihtaa öljyjä koskaan. Nostin tästä aikamoisen älämölön tiskillä ja vihjasin asikkaan tahallisesta harhauttamisesta. Niin palasipa tuo ainakin kyselyyn asiakkaalle mahdollisesta vaihdosta.
Ruusukorva kirjoitti Land Cruiserista:
"Sitymaasturi on citymaasturi vaikka maksiasi miljoonan." Pthyi!!! tuolle. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 18.02.2011 12:58 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Alkakaa nyt mulle selittämään, että Land Cruiseri on "city"maasturi.
Vuodesta -89 alkaen olen ajellu tuollaisilla HDJ 80 sukuisilla Land Cruisereilla, ja jätkät alkaa selittää, että nehän on sellaisia citymaastureita. pitkälti yli 1 000 000 Km on jo takana ja joskus on niitä klohmuttu vähän puihin ja kiviin, mutta että tuo iso Land Cruiseri on citymaasturi, ei mene oikein jakeluun. Eihän niitä tietysti aluksi uskalla käskeä, mutta ensimmäiset naarmut helpottaa kummasti oloa, ja "siitä se sitten alkoi". Kaasunestejousilla kun nostaa autoa sen 100mm ylöspäin max jäykkyyteen, niin alkaa kyllä olla tuntumaa maastoon. Hyvänä puolena tietysti, että samat jouset liimaa auton tienpintaa myös auto bahnilla mittari tapissa. |
Meneekö nykyään siis sitimaasturin raja siinä, että uskaltaako sillä nojailla puihin? Selittäisi paljon. Kuulen myös usein omaa Touaregiani kutsuttavan sitimaasturiksi. Yleensä en jaksa siihen mitään kommentoida. Ominaisuuksia kuitenkin löytyy melko runsaasti, jotka eivät nyt ihan sitimaasturimaisia ole:
- alennusvaihteisto, 1:2,66
- keskitasauspyörästön ja taka-akselin lukot
- alamäkihidastin, toimii automaattisesti kulman ylittäessä 10 astetta.
- ylämäkijarru
- ilmajousitus, maavara säädettävissä 160mm-300mm
- jousituksen jäykkyys säädettävissä
- kohtaamiskulma/jättökulma 33,2/33,6 astetta
- nousukyky 45 astetta
- suurin sivukallistuma 35 astetta
- kahlaa 58cm syvässä vedessä
Alusta säätyy maantiellä automaattisesti nopeuden mukaan, voi myös säätää manuaalisesti. Painopiste on alhaalla, joten maantieajo on myös mukavaa ilman huojumista. Kori kuitenkin on itsekantava. Hyvä ratkaisu sinänsä, koska kovin moni ei offikisoihin Touaregilla lähde. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 18.02.2011 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Ei kait lähestymis ja jättökulmia kannata mainita jos ne on alle 50 astetta. Kulmista puheen ollen, niin ylityskulmalla on usein miten suuri merkitys... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
enduro Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Jou 2009 Viestejä: 478
|
Lähetetty: 18.02.2011 13:54 Viestin aihe: |
|
|
taitaa nämä pakkaset kiristää hermoja eräillä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 18.02.2011 13:56 Viestin aihe: |
|
|
"V1tuttaa kun pientä oravaa kun elektroniikka on jäässä" _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 18.02.2011 14:09 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | ylityskulmalla on usein miten suuri merkitys... |
27 astetta. Ja mainitut muut kulmat melko paljon mainittua land cruiseria suuremmat. Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta. Saahan noita muutettua aika lailla alustaa korottamalla ja rengastusta muuttamalla. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 18.02.2011 15:58 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta. |
Tuosta mieleen että tänään JIM:illä 16.35 Defender koeajossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Akkis Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2008 Viestejä: 432
|
Lähetetty: 18.02.2011 16:54 Viestin aihe: |
|
|
Noilla "etelänreissuillani" on ollut käytössä vanhaa Lantikkaa, uudempaa Lantikkaa, Siis Toyon, Land Roverin paria mallia ja Mesen paria eri mallia. Pitää kyllä sanoa, että ei ole Toyon voittanutta kestävyydessä todella kovassa ajossa erittäin huonossa maastossa. Korjaamon pojilta tuli samat sanat lähes poikkeuksetta. Meseistä meni alustat, Land Roverit oli vaan kaikki niin !&%¤#"! susia, että esikunnan ajoneuvoiks siirrettiin mitä niistä jäljellä oli. Ne vaan yksinkertaisesti laukes kaikki järjestään jollain tapaa. Tilalle otettiin taas Toyotaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 18.02.2011 18:16 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Meneekö nykyään siis sitimaasturin raja siinä, että uskaltaako sillä nojailla puihin? |
Eihän mitään oikeaa rajaa ole siitä, mikä on cittari ja mikä ei. Jokainenhan itse ne rajat asettelee. Toisella raja alennusvaihteissa, erillisessä rungossa, jäykissä akseleissa jne jne...
Puihin nojaamisen uskallus nyt riippuu aika paljon lompakosta ja asenteesta mutta vaikea minulla on maasturiksi laskea autoa missä muovia on esimerkiksi etu- tai takapuskuri. Kun tuolla esimerkiksi kettujahtien yhteydessä joutuu talviteiden pohjilla hyökkäyttämään niin eihän siellä osumilta välty. Olisihan se nyt syvältä, että pienten puiden läpi ajosta pakkasella rikkoutuvaa autoa joku maastoautoksi kutsuu.
Linkki kertonee tarkoittamastani tilanteesta jotain...
http://www.youtube.com/watch?v=1OSdneDsvu0&feature=related |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9505
|
Lähetetty: 18.02.2011 18:25 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Vortex kirjoitti: | Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta. |
Tuosta mieleen että tänään JIM:illä 16.35 Defender koeajossa. |
Jaa, se niistä vakioista, olikin "Islannin hevonen". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|