OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä maastoauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 87, 88, 89  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ruusukorva
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Lok 2008
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 17.02.2011 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
ruusukorva kirjoitti:

"Niinpä. "Kaikki muutokset mitkä parantavat ajettavuutta maastossa, heikentävät ajettavuutta tiellä." Wanha offimiesten sanonta."

Tuo on kyllä ihan suoraa paeskapuhetta, tai sitten tietämättömyyttä.
KDSS, AHC ja AVS järjestelmä lisää ajettavuutta tuossa land cruiserin V8:ssa lähes exponenttiaalisesti vanhaan land cruiseriin verrattuna. Muhkuraista mettätietä saa päästellä vanhaan verrattuna monin-kertaisella vauhdilla. Autoon saa lisätä aikalailla rompetta kyytiin ennenkuin alkaa massanlisäystä huomata. Moottoritiellä ei 200 vauhti tunnu enää samalta, kuin vanhemmalla(100) kielikeskellä ja ratista puristamalla. Maastossa nytkyttely on vähintäin puolta tasaisempaa kallistuksiltaan ja joustoiltaan. Etupäästä on otettu lukko pois, mutta etenemisen hoitaa A-TRAC, joka ei anna sen ilmassa olevan/sutivan pyörän pyöriä ja ilman, että tehoja lasketaan moottorista. Takana ja keskellähän on täyslukot ja etupäässä siis tuo ohjattu lukko. Tämän seurauksena taas ratti kääntyy kuin heittämällä verrattuna vanhoihin täys-lukkoihin esim. hodarissa. Suurin haitta kehityksessä on tietenkin, ettei moottorin ääni enää kuulu ohjaamoon ollenkaan ja on vaikea arvioida kierroksia, kun taas hodarissa oli helppoa arvioida tuotettavaa tehoa, ilman kierroslukumittariin vilkuilua. Jne.....


http://www.youtube.com/watch?v=a0JEIjVBRC8


No, joo. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, enkä jaksa alkaa kinaamaan. Kivoja leluja uudessa herrasmies kruiserissa. En pistäisi pahakseni, jos joku tuollaisen pihaan toisi. Noita tosin ei varmaan ole maastoautokäytössä kuin sheikeillä, jos niilläkään. Ja jos metsäautotie tarkoittaa maastoautoilua, niin puhutaan ihan eri asioista. Sitymaasturi on citymaasturi vaikka maksiasi miljoonan. Noilla maavaroilla ei pitkälle pötkitä vaikka olis mitkä hilavitkuttimet joka kulmassa ja vahva viekkaus (huom. viekkaus ei ole kokemusta) on, että kun tuohon tökkää +35" renkaat alle, niin vitkuttimet lähtee tangentin suuntaan.

Mun sanoma pähkinän kuoressa oli vaan, että jos haluatte lumessa edetä, niin isompaa rengasta alle. Rolling Eyes
_________________
Isompi reikä, parempi mieli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Harjula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2234
Paikkakunta: NATO Suomi

LähetäLähetetty: 17.02.2011 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
ruusukorva kirjoitti:

"Niinpä. "Kaikki muutokset mitkä parantavat ajettavuutta maastossa, heikentävät ajettavuutta tiellä." Wanha offimiesten sanonta."

Tuo on kyllä ihan suoraa paeskapuhetta, tai sitten tietämättömyyttä.
KDSS, AHC ja AVS järjestelmä lisää ajettavuutta tuossa land cruiserin V8:ssa lähes exponenttiaalisesti vanhaan land cruiseriin verrattuna. Muhkuraista mettätietä saa päästellä vanhaan verrattuna monin-kertaisella vauhdilla. Autoon saa lisätä aikalailla rompetta kyytiin ennenkuin alkaa massanlisäystä huomata. Moottoritiellä ei 200 vauhti tunnu enää samalta, kuin vanhemmalla(100) kielikeskellä ja ratista puristamalla. Maastossa nytkyttely on vähintäin puolta tasaisempaa kallistuksiltaan ja joustoiltaan. Etupäästä on otettu lukko pois, mutta etenemisen hoitaa A-TRAC, joka ei anna sen ilmassa olevan/sutivan pyörän pyöriä ja ilman, että tehoja lasketaan moottorista. Takana ja keskellähän on täyslukot ja etupäässä siis tuo ohjattu lukko. Tämän seurauksena taas ratti kääntyy kuin heittämällä verrattuna vanhoihin täys-lukkoihin esim. hodarissa. Suurin haitta kehityksessä on tietenkin, ettei moottorin ääni enää kuulu ohjaamoon ollenkaan ja on vaikea arvioida kierroksia, kun taas hodarissa oli helppoa arvioida tuotettavaa tehoa, ilman kierroslukumittariin vilkuilua. Jne.....


http://www.youtube.com/watch?v=a0JEIjVBRC8

Sopiiko kysyä että monellako tämän palstan kirjoittajalla on sijoittaa autoon tuollaiset "vaatimattoimat" 154000 €?
Vaikka varusteet varmasti hyvät onkin, niin siinä vaiheessa kun tavan kuolevaisen tuloilla moisen saa käytettynä hankittua, niin eipä taida nuo värkit enää toimia.
Siis pientä realismia kehiin, kiitos. Laughing
_________________
VMP!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3895

LähetäLähetetty: 17.02.2011 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän tuosta edes huomaa noita 35" kinkuloita alla, ihan tavan näköinen. 275/60/ 20 Arrow 35" tuo lisää 2" renkaan halkaisijaan.


_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jrussel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2005
Viestejä: 549
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 17.02.2011 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

muutamia vuosia,kilometrejä ja tämmösiä kylmiä talvia tuommosille KDDD,Hsss,HIFII ja ATRÄCeille niin kusessa on noitten nyky romujen kanssa Laughing
_________________
en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 18.02.2011 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näillä varustuksilla voi liikkua jo hieman vaikeimmissa olosuhteissa:
http://www.youtube.com/watch?v=-2iBxxodZVQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wGY6MniFUbM&feature=related

Joku 90 luvun Land Cruiseri lukoilla ja siihen telat, mallia citymaasturi miehille.... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3895

LähetäLähetetty: 18.02.2011 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkakaa nyt mulle selittämään, että Land Cruiseri on "city"maasturi.
Vuodesta -89 alkaen olen ajellu tuollaisilla HDJ 80 sukuisilla Land Cruisereilla, ja jätkät alkaa selittää, että nehän on sellaisia citymaastureita. pitkälti yli 1 000 000 Km on jo takana ja joskus on niitä klohmuttu vähän puihin ja kiviin, mutta että tuo iso Land Cruiseri on citymaasturi, ei mene oikein jakeluun. Eihän niitä tietysti aluksi uskalla käskeä, mutta ensimmäiset naarmut helpottaa kummasti oloa, ja "siitä se sitten alkoi". Kaasunestejousilla kun nostaa autoa sen 100mm ylöspäin max jäykkyyteen, niin alkaa kyllä olla tuntumaa maastoon. Hyvänä puolena tietysti, että samat jouset liimaa auton tienpintaa myös auto bahnilla mittari tapissa. Tuossa vanhassa LC 100 nestekaasun säädössä ongelmat alkoi n.150 000 Km kohdalla, kun sieltä taka-akselilta se korkeudensäätö potenttiometrin hiilet sotkeentu ja säätö menee sekaisin. kustannuksia tuli yli 100€, mutta siinä ne viat sitten oli. Tai olihan se moottori antenni, joka jäi kerran ylös ja oksa pyyhkäisi sen lasinpyyhkimien sekaan. Näkee noita joskus tuolla liikenteessä perä pystyssä ja jouset tapissa killuttavia, mutta kai ne siitä oikenee, kun ymmärtää vian. Ja automaattilootan öljynvaihto tehdään mun autoihin joka toinen kerta öljyjä vaihdettaessa, vaikka näin ei vaaditakkaan. Tuo on osoittaunut erittäin hyväksi tavaksi pitää tekniikka kunnossa ja halvalla. Sama koskee kaikkia laatikoita, mitä autosta löytyy, joihin vaihdatan öljyt äkkinäisestä mielenjohteesta kaikki kerralla periaatteella ja huomattavasti ohjelman mukaista aikaisemmin.
Takuu varma tapa hajottaa tuollainen automaatti Landcruiseri on noudattaa maahantuojan öljyvaihto suunnitelmaa. Huomasin nimittäin, että lootaan ei kuulu vaihtaa öljyjä koskaan. Nostin tästä aikamoisen älämölön tiskillä ja vihjasin asikkaan tahallisesta harhauttamisesta. Niin palasipa tuo ainakin kyselyyn asiakkaalle mahdollisesta vaihdosta.

Ruusukorva kirjoitti Land Cruiserista:
"Sitymaasturi on citymaasturi vaikka maksiasi miljoonan." Pthyi!!! tuolle.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.02.2011 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Alkakaa nyt mulle selittämään, että Land Cruiseri on "city"maasturi.
Vuodesta -89 alkaen olen ajellu tuollaisilla HDJ 80 sukuisilla Land Cruisereilla, ja jätkät alkaa selittää, että nehän on sellaisia citymaastureita. pitkälti yli 1 000 000 Km on jo takana ja joskus on niitä klohmuttu vähän puihin ja kiviin, mutta että tuo iso Land Cruiseri on citymaasturi, ei mene oikein jakeluun. Eihän niitä tietysti aluksi uskalla käskeä, mutta ensimmäiset naarmut helpottaa kummasti oloa, ja "siitä se sitten alkoi". Kaasunestejousilla kun nostaa autoa sen 100mm ylöspäin max jäykkyyteen, niin alkaa kyllä olla tuntumaa maastoon. Hyvänä puolena tietysti, että samat jouset liimaa auton tienpintaa myös auto bahnilla mittari tapissa.

Meneekö nykyään siis sitimaasturin raja siinä, että uskaltaako sillä nojailla puihin? Selittäisi paljon. Kuulen myös usein omaa Touaregiani kutsuttavan sitimaasturiksi. Yleensä en jaksa siihen mitään kommentoida. Ominaisuuksia kuitenkin löytyy melko runsaasti, jotka eivät nyt ihan sitimaasturimaisia ole:

- alennusvaihteisto, 1:2,66
- keskitasauspyörästön ja taka-akselin lukot
- alamäkihidastin, toimii automaattisesti kulman ylittäessä 10 astetta.
- ylämäkijarru
- ilmajousitus, maavara säädettävissä 160mm-300mm
- jousituksen jäykkyys säädettävissä
- kohtaamiskulma/jättökulma 33,2/33,6 astetta
- nousukyky 45 astetta
- suurin sivukallistuma 35 astetta
- kahlaa 58cm syvässä vedessä

Alusta säätyy maantiellä automaattisesti nopeuden mukaan, voi myös säätää manuaalisesti. Painopiste on alhaalla, joten maantieajo on myös mukavaa ilman huojumista. Kori kuitenkin on itsekantava. Hyvä ratkaisu sinänsä, koska kovin moni ei offikisoihin Touaregilla lähde.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9505

LähetäLähetetty: 18.02.2011 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kait lähestymis ja jättökulmia kannata mainita jos ne on alle 50 astetta. Very Happy Kulmista puheen ollen, niin ylityskulmalla on usein miten suuri merkitys...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
enduro
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2009
Viestejä: 478

LähetäLähetetty: 18.02.2011 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

taitaa nämä pakkaset kiristää hermoja eräillä Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 18.02.2011 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"V1tuttaa kun pientä oravaa kun elektroniikka on jäässä"
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 18.02.2011 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
ylityskulmalla on usein miten suuri merkitys...

27 astetta. Ja mainitut muut kulmat melko paljon mainittua land cruiseria suuremmat. Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta. Saahan noita muutettua aika lailla alustaa korottamalla ja rengastusta muuttamalla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9505

LähetäLähetetty: 18.02.2011 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta.


Tuosta mieleen että tänään JIM:illä 16.35 Defender koeajossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Akkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 432

LähetäLähetetty: 18.02.2011 16:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noilla "etelänreissuillani" on ollut käytössä vanhaa Lantikkaa, uudempaa Lantikkaa, Siis Toyon, Land Roverin paria mallia ja Mesen paria eri mallia. Pitää kyllä sanoa, että ei ole Toyon voittanutta kestävyydessä todella kovassa ajossa erittäin huonossa maastossa. Korjaamon pojilta tuli samat sanat lähes poikkeuksetta. Meseistä meni alustat, Land Roverit oli vaan kaikki niin !&%¤#"! susia, että esikunnan ajoneuvoiks siirrettiin mitä niistä jäljellä oli. Ne vaan yksinkertaisesti laukes kaikki järjestään jollain tapaa. Tilalle otettiin taas Toyotaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2118

LähetäLähetetty: 18.02.2011 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
Meneekö nykyään siis sitimaasturin raja siinä, että uskaltaako sillä nojailla puihin?


Eihän mitään oikeaa rajaa ole siitä, mikä on cittari ja mikä ei. Jokainenhan itse ne rajat asettelee. Toisella raja alennusvaihteissa, erillisessä rungossa, jäykissä akseleissa jne jne...

Puihin nojaamisen uskallus nyt riippuu aika paljon lompakosta ja asenteesta mutta vaikea minulla on maasturiksi laskea autoa missä muovia on esimerkiksi etu- tai takapuskuri. Kun tuolla esimerkiksi kettujahtien yhteydessä joutuu talviteiden pohjilla hyökkäyttämään niin eihän siellä osumilta välty. Olisihan se nyt syvältä, että pienten puiden läpi ajosta pakkasella rikkoutuvaa autoa joku maastoautoksi kutsuu.

Linkki kertonee tarkoittamastani tilanteesta jotain...
http://www.youtube.com/watch?v=1OSdneDsvu0&feature=related
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9505

LähetäLähetetty: 18.02.2011 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
Nyt siis puhutaan vakiopeleistä ja vakiorengastuksesta.


Tuosta mieleen että tänään JIM:illä 16.35 Defender koeajossa.


Jaa, se niistä vakioista, olikin "Islannin hevonen".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 87, 88, 89  Seuraava
Sivu 57 Yht. 89

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com